Neo-retro, retro-modern… Noem het hoe je wil, de Fiat Grande Panda is in ieder geval een sympathiek karretje. Het is de grote broer van die andere Panda, die nu als Pandina door het leven gaat. Grote broer? Jazeker, want hij is een maatje gegroeid: van het A-segment naar het B-segment!
Hij wordt gebouwd op hetzelfde multi-energie Smart Platform als de Citroën ë-C3, C3 Aircross en de Opel Frontera en is zowel als hybride en als EV verkrijgbaar. Eén van de vele Stellantis-variaties op dezelfde technische basis dus. Desondanks heeft hij aan karakter geen gebrek met zijn hoekige looks van de Panda uit de jaren ‘80. Wij namen een duik in de catalogus van Fiat en zochten uit welke uitvoeringen en opties jouw geld waard zijn.


Fiat Grande Panda: in basisversie beschikbaar vanaf 18.990 euro
De Fiat Grande Panda bestaat dus in twee aandrijvingen. De Grande Panda met een 3-cilinder turbobenzinemotor van 74 kW (100 pk), gekoppeld aan een 6-traps automaat is een gekende mild-hybride motor uit de Stellantis-groep. Met zijn kleine vermogen jaagt hij de Panda in 10 seconden naar 100 km/u, zijn top bereikt hij bij 160 km/u. Dit alles met een opgegeven verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer.
De andere variant is de Grande Panda-e met een elektrische motor van 83 kW (113 pk) gecombineerd met een batterij van 44 kWh, goed voor een geschatte autonomie van 320 km. Deze elektrische Panda gaat van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en houdt het voor bekeken bij 132 km/u.
Elektrische wagens hebben de naam nogal duur te zijn in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor. Laten we voor deze Fiat Grande Panda eens de proef op de som nemen en kijken hoeveel verschil er tussen beide zit. De mild-hybride Fiat Grande Panda start vanaf 18.890 euro in zijn basisuitrusting, terwijl de volledig elektrische Grande Panda-e minstens 24.890 euro kost: een verschil van 6.000 euro!

Grande Panda: ideale configuratie als mild-hybride
De mild-hybride Grande Panda is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Pop, Icon en La Prima. De eerste is de basisuitvoering met een rudimentaire uitrusting zoals zwarte stalen velgen, een docking station voor je smartphone in plaats van een centraal scherm en handmatige airco. Buiten een andere kleur van 600 euro zijn er geen andere opties beschikbaar.
Voor opties moet je naar het volgende niveau: de Icon voor 20.390 euro. Voor 1.500 euro meer krijg je onder andere de coole pixelvormige lichten voor- en achteraan, een 10,25” centraal scherm en een kantelbaar en telescopisch stuur. Dat extra scherm (met bijhorende speakers) is ons zeker de moeite waard. Deze uitvoering geeft ons ook toegang tot de optiepakketten, waarmee we de Grande Panda naar onze eigen smaak kunnen opsmukken.
Sowieso kiezen we voor de kleur Limone Yellow (600 euro), want dat staat deze kleine stadswagen fantastisch. Minder blij worden we van het ontbreken van een centrale armsteun, want die moeten we gaan zoeken in het Pack Style voor 1.250 euro… Daarbij krijg je nog in de hoogte verstelbare zetels vooraan en onder meer dakdragers en lichtmetalen velgen bij, die de Panda een stoerder voorkomen geven. Voor ons is dit pakket geen must, dus we vinken het niet aan. We hadden liever de armsteun als losse optie (of nog beter: als basisuitrusting) gezien.
Dit brengt ons totaal voor de mild-hybride Fiat Grande Panda in Icon uitvoering op 20.990 euro.



Grande Panda-e: ideale configuratie als EV
De elektrische Grande Panda-e is beschikbaar in 2 uitvoeringen: (RED) als instapversie en La Prima als de topuitvoering. Qua uitrusting zit de (RED) versie op hetzelfde niveau als de Icon bij de mild-hybride motorisatie. We krijgen dus ook hier de pixelvormige lichten, het centrale scherm en het verstelbare stuur.
Ook hier zijn er weer geen verdere opties mogelijk dan de lakkleur (600 euro) en - natuurlijk specifiek voor de elektrische variant - een on board lader van 11 kW (400 euro) in plaats 7 kW. Opnieuw gaan we voor het mooie Limone Yellow. Het extra laadvermogen hoeft voor ons niet, want in praktijk zullen we thuis niet laden aan zo’n hoog vermogen wegens het capaciteitstarief. Enkel voor wie vaak publiek moet laden is een hoger vermogen handig om tijd te winnen.
Dat brengt het totaal voor deze elektrische Fiat Grande Panda-e op 25.490,00 euro.



Is de elektrische Granda Panda 4.500 euro extra waard?
Zo eindigen we met twee varianten van hetzelfde model, met ongeveer dezelfde uitrusting. De beperkte personaliseringsmogelijkheden laten ons niet toe om beide versies volledig identiek aan te kleden. Zo is het interieur van de (RED) Grande Panda-e net iets fraaier met leukere zetelbekleding en een gesloten handschoenkastje. De Icon mild-hybride heeft dan weer mooie wieldeksels op zijn stalen wielen, terwijl de elektrische (RED) het zonder moet doen. Voor de ene zijn deze witte stalen wielen een leuke knipoog naar het verleden, iemand anders zal het foeilelijk vinden.
Hoe dan ook hebben we het verschil in prijs tussen de twee aandrijvingen voor een zo gelijkwaardig mogelijke uitrusting teruggebracht naar 4.500 euro, wat nog altijd 21% meer is dan de versie met verbrandingsmotor. Maar als je in rekening neemt dat een elektrische wagen goedkoper is in verbruik en onderhoud en bovendien ook fiscaal interessanter is, dan is die meerprijs zeker het overwegen waard. En dan zwijgen we nog over de fijne rij-eigenschappen van een elektrische wagen, zeker in het stadsverkeer. Voor ons draait de vergelijking dus uit in het voordeel van de elektrische Fiat Grande Panda-e.