Net als tijdens de editie van 2023 heeft de redactie van VROOM.be elke hoek van het Autosalon van Brussel afgewandeld. Niet enkel om een overzicht te bieden van alle aanwezige merken en modellen, maar ook om onze eigen favorieten van het Salon te noteren! We beginnen met de selectie van Yeelen Möller.
1. DS N°8
Als je jezelf als luxemerk wil positioneren, dan moet je volgens mij ook een écht vlaggenschip in het gamma hebben. En hoewel de DS 9 de juiste vakjes afvinkte met zijn design en zijn berlinevorm, was het interieur niet op het niveau van de concurrentie. Daar probeert de DS N°8 verandering in te brengen, dankzij een unieke vormgeving en een bijzonder interieur met inspiratie van de nautische wereld. Er zijn nog altijd wat geleende elementen, maar een “Peugeot met een nieuwe neus” kan je dit niet meer noemen. En met een autonomie van 750 km zitten de cijfers ook goed!
2. Fiat Grande Panda
Aan de overkant van de Stellantis-stand werd ik aangetrokken door een veel goedkoper product, maar wel eentje dat zich eveneens weet te onderscheiden qua design: de Fiat Grande Panda. Die is op technisch vlak krek eender aan de nieuwe Citroën C3, maar hij straalt een pak meer originaliteit uit! Het uiterlijk verwijst naar de originele Panda van Giugiaro uit de jaren ‘80 en ook het interieur laat zich bekleden in originele materialen en kleuren. Tel daarbij een schappelijke vanafprijs op van minder dan 25.000 euro voor de elektrische versie, en je hebt een winnaar in huis.
3. Renault R17 Restomod
Renault beleeft een gouden periode op product- en designvlak. De nieuwe Renault 5 weet iedereen te charmeren en sleepte zelfs de felbegeerde titel van Auto van het Jaar 2025 in de wacht op het Autosalon. De R4 E-Tech, eveneens aanwezig op de stand, hoopt ook het SUV-minnende publiek voor zich te winnen. En dan is er nog de Twingo E-Tech, die volgend jaar op de markt komt voor minder dan 20.000 euro en op de Heizel zijn interieur debuteerde. Maar het was de R17 Electric Restomod x Ora ïto die mijn hart deed smelten. Het bewijs dat ook sommige “doordeweekse” modellen uit de jaren ‘70 en ‘80 hoogstandjes waren qua design!
4. Dodge Viper ACR GTS-R
Ik geef toe: ik heb een voorliefde voor Vipers. Naast de Ferrari Testarossa was de originele Viper dé “posterauto” uit mijn jeugd dankzij zijn brute tiencilinder en zijn iconische design, met de driespaaks velgen en de dikke sidepipes. Nu de eerste generatie het statuut van oldtimer heeft bereikt, droom ik ervan om een exemplaar in mijn echte garage te kunnen parkeren. En hoewel de derde generatie al sinds 2017 uit productie is, deed de ACR GTS-R-versie op de stand van The Sim Power opnieuw mijn hart sneller slaan. Vooral omdat je er virtueel mee kon rijden over Spa-Francorchamps met de aanwezige simracing-cockpits!
5. Volkswagen T7 California
In mijn lijstje zit er al een stijlvolle coupé, een praktisch stadswagentje, een luxueuze “daily driver” en een volbloed sportwagen. Dan heb ik enkel nog een vakantiewagen nodig, en voor de kampeerweekens met het gezin heeft Volkswagen het ideale model mee naar Brussels Expo: de gloednieuwe California T7! Die is praktischer dan ooit dankzij twee schuifdeuren, een modulair interieur en een keuken die je zowel langs de binnenkant als langs buiten kan gebruiken. De twee luifels zijn bovendien ideaal om mijn bleke huid te beschermen tegen de zon! Misschien moeten we onze vergelijking met de Mercedes V-Klasse Marco Polo eens in het echt overdoen…