Fiat heeft het momenteel moeilijk in West-Europa, met uitzondering van Italië. Ondanks succesvolle markten in Brazilië en Turkije staan sommige fabrieken stil en heeft de 500 aan aantrekkingskracht verloren door exclusief elektrisch te gaan. Dit zal echter veranderen met de komst van een hybride versie die inspeelt op de zorgen rond actieradius en het gebrek aan laadpunten. Zal dit genoeg zijn om Fiat's imago op te krikken? In Fiat’s geschiedenis horen ups en downs erbij, maar telkens herpakt het merk zich. Nu heeft de Italiaanse constructeur een nieuwe troef: de Grande Panda, die in de kijker staat in Paleis 5, samen met enkele klassiekers met een vleugje Dolce Vita.
Alle hoop rust op de Panda
De Fiat Panda is een icoon in de autowereld. Het model wordt nog steeds verkocht met een 1.0-liter microhybride motor van 70 pk. Hoewel de huidige generatie al 12 jaar oud is, blijft de Panda een vaste waarde en krijgt ze een plekje op het Autosalon. Haar carrière loopt tot nog 2027.
Maar dé ster van 2025 is haar opvolger: de Grande Panda. Dit model van net geen 4 meter lang, blijft trouw aan de kubusvormige lijnen van het origineel. Het interieur van de Grande Panda verwijst eveneens naar de klassieke Panda uit de jaren ’80. Dankzij het Stellantis-collectief deelt het zijn technische basis met de Citroën C3. De elektrische versie heeft een motor van 113 pk (83 kW) en een batterij van 44 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 320 km. Daarnaast komt er ook een microhybride versie met een 1.2-liter turbobenzinemotor van 100 pk, gekoppeld aan een 48V-systeem. De prijzen blijven redelijk: de hybride start net onder de 20.000 euro, terwijl de elektrische versie rond de 25.000 euro zal kosten.
Italiaanse flair
Een andere Belgische primeur op het Autosalon is de Fiat 500e Giorgio Armani. Deze elektrische stadsauto krijgt een luxueuze afwerking geïnspireerd door het gerenommeerde Milanese modemerk. Met een glazen dak en specifieke elementen straalt de 500e een en al elegantie uit. Ook de Fiat 600 maakt zijn opwachting. Deze SUV, met de uitstraling van een 500, is beschikbaar met hybride benzinemotoren van 100 en 136 pk. De elektrische 600e levert 156 pk (115 kW) met een batterijcapaciteit van 54 kWh.
È carina (de schattigaard)
La Dolce Vita, het Italiaanse levensgevoel, komt volledig tot leven met de Topolino. Dit elektrische microvoertuig, een neefje van de Citroën AMI, heeft ronde koplampen die doen denken aan de klassieke 500 Topolino en de Nuova 500, de voorloper van de huidige 500. De Topolino van de 21e eeuw is beperkt tot 45 km/u en mag al worden bestuurd vanaf 16 jaar. Zonder deuren wordt het een ideale strandauto. De Doblò zal daarentegen niet aanwezig zijn op het Autosalon. Fiat probeert uit het dal te klimmen, en vaak toont de constructeur in moeilijke tijden zijn meest innovatieve kant.