Ford weet als generalistische constructeur regelmatig indruk te maken met zijn sportieve modellen. Van de dominantie van de GT40 op Le Mans in de jaren ’60 tot de successen van de Focus RS WRC eind jaren 2000, Ford heeft keer op keer bewezen dat het goede snelle auto’s maakt. De sportieve straatauto’s profiteren van deze reputatie: modellen met het legendarische RS-logo hebben torenhoge prijzen. Toch zijn er nog enkele verborgen parels die niet door de inflatie geraakt zijn – maar dat kan snel veranderen!
1. Ford Capri
Ford heeft de naam Capri nieuw leven ingeblazen, maar nu voor een elektrische crossover die weinig te maken heeft met de verleidelijke coupé uit de jaren ’70 en ’80. Bovendien was er in de laatste aflevering van ‘The Grand Tour’ een schitterend exemplaar te zien in handen van Richard Hammond. Twee redenen waarom de nostalgie rond dit model groeit! Mooi, betrouwbaar en eenvoudig te onderhouden, de Capri is soms al te vinden onder de 10.000 euro in uitstekende staat. Voor een V6, met meer power en een mooier geluid, betaal je wel wat meer.
2. Ford Focus ST
De tweede generatie van de Focus kende twee sportieve versies: de ST en de RS. Beide werden aangedreven door een 2,5-liter vijfcilinder van Volvo. Dit blok is een pareltje! Met zijn kenmerkende geluid biedt hij koppel over het hele toerenbereik. De RS levert meer dan 305 pk, maar de ST houdt het op 225 pk. Die laatste is meer in balans en veel discreter, maar vooral een financieel verstandige keuze, want de prijs blijft beperkt tot zo’n 10.000 euro. Let op: deze prijzen stijgen en originele exemplaren in goede staat worden zeldzaam!
3. Ford Probe V6 24v
De Probe is een minder bekende coupé die oorspronkelijk bedoeld was als opvolger van de Mustang. Uiteindelijk positioneerde Ford hem als een meer betaalbare optie. De tweede generatie is het interessantst: de rijeigenschappen werden verbeterd en er was de keuze tussen twee motoren: een 2 liter-viercilinder en een 2,5 liter-V6. De V6, met 24 kleppen, levert 165 pk, klinkt fantastisch en biedt knappe prestaties. Zoek vooral naar exemplaren met een handgeschakelde versnellingsbak. Ze zijn zeldzaam geworden, maar voor een mooi exemplaar betaal je niet meer dan 5.000 euro. Voor die prijs kun je dit model niet negeren!
4. Ford Mustang 1964-66
Zonder twijfel een van de meest iconische Fords. De eerste Mustang is 60 jaar na zijn lancering nog steeds onweerstaanbaar. Toch begint de waarde van dit model al bij 15.000 euro! Weliswaar krijg je daarvoor een middelmatige zescilinder. Wil je het karakteristieke gebrul van een V8? Tel er dan minimaal 10.000 euro bij op. Maar zelfs dan blijft het een redelijke prijs voor zo’n iconisch model.
5. Ford Puma 1.7 16v
Ben je met een beperkt budget op zoek naar een sportieve coupé die zich onderscheidt van de massa? Dan is de Puma, de coupé uit de jaren ’90 (niet de moderne SUV) precies wat je zoekt. Voor minder dan 4.000 euro kun je al een net exemplaar vinden met de krachtige 1,7-liter motor met 125 pk. De meer gangbare 1,4-liter met 90 pk is minder indrukwekkend. Wacht niet te lang, want mooie exemplaren worden snel duurder. Maar let op: roest is een veelvoorkomend probleem!