Net zoals de originele Fiat 600 uit de jaren ‘50 en ‘60 is de nieuwe Fiat 600 net iets groter dan de Fiat 500. Je kan hem bekijken als de vervanger van de Fiat 500X, die dezelfde koetswerkverhoudingen had. Maar deze kleine SUV met een lengte van 4,17 meter onderscheidt zich vooral met zijn motorkeuze: zijn hybride aandrijflijn kwam er pas na de 100% elektrische variant die bij de lancering meteen beschikbaar was. En het is die laatste versie die we nu testen in reële omstandigheden om het verbruik in de praktijk te checken.

Advertentie
Advertentie

Net als zijn evenknieën bij de andere merken binnen de Stellantis-groep (Peugeot e-2008, Opel Mokka Electric, Jeep Avenger etc.) is de Fiat 600e verkrijgbaar met een 156 pk sterke motor en een batterijpakket met een brutocapaciteit van 54 kWh (51 kWh netto bruikbaar), en dat voor een prijs vanaf € 36.420. Dat levert een rijbereik op van 400 km gemeten volgens de WLTP-cyclus. Dat lijkt voldoende voor de ‘familiale’ roeping van de Fiat 600e. In theorie toch. Maar zelfs in de praktijk worden we positief verrast.

Advertentie
Advertentie

Een goede start

Wanneer we vertrekken voor onze testrit zien we op het scherm van onze 600e in ‘RED’-uitvoering een rijbereik van 400 km met een batterij die voor 99% opgeladen is. Ambitieus of realistisch? Dat moet blijken uit onze test, die gebeurt in temperaturen en omstandigheden die niet ongewoon zijn aan het begin van de herfst (tussen de 7 en 16 graden). We zien ook dat de boordcomputer 4.000 km geleden gereset is, en dat er sindsdien gemiddeld 16,3 kWh verbruikt is. En dat wijkt niet heel veel af van het officieel gehomologeerde verbruik van de Fiat 600e in RED-uitvoering: 15,1 kWh/100 km voor een rijbereik van 409 km.

Interessante statistieken

Een eerste traject in bijzonder gunstige omstandigheden, met druk verkeer buiten de stad, zorgt meteen voor een uitstekende score: een verbruik van amper 11,6 kWh/100 km. Je bent voor het verbruik niet alleen aangewezen op de boordcomputer in het instrumentencluster, de Fiat 600e toont ook de statistieken over je verplaatsingen in de vorm van grafieken met de evolutie van het verbruik gedurende de laatste 30 en 180 minuten. En dat is leerrijk als je je verbruik wil optimaliseren. Wel jammer dat er geen peddels aan het stuur zitten waarmee je de motor meer of minder kan laten afremmen om energie te recupereren. Om dat te doen, heb je wel een vrij krachtige ‘B’-stand ter beschikking, ook al biedt die geen ‘one pedal driving’.

Advertentie
Advertentie

Koning van de stad

Het vervolg van de test bestaat uit een honderdtal kilometer die uitsluitend in de stad worden afgelegd, met als resultaat een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km. Een uitstekend cijfer, vooral als je weet dat het ging om veel korte verplaatsingen in de kou, en er dus best wel wat energie verloren ging bij het telkens opwarmen van het interieur en de batterij zelf. Maar ook in die omstandigheden is een rijbereik van meer dan 400 km dus perfect mogelijk. Met hogere temperaturen of de mogelijkheid om de auto binnen te parkeren of ingeplugd te laten voor het vertrek, zou de balans voor de kleine Italiaan dus nog positiever geweest zijn. Goed om weten: een warmtepomp is standaard.

Advertentie
Advertentie

Snelweg en laadtijden

Tijdens onze test reden we ook stukken snelweg aan legale snelheden, met 120 km/u ingesteld op de cruise control dus. In die allesbehalve ideale omstandigheden voor een kleine elektrische SUV, bracht de Fiat 600e het er niet slecht vanaf, met volgens de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 17,4 kWh/100 km. Daarmee komt het rijbereik tijdens snelwegritten uit op 355 km voor de batterij helemaal leeg is.

Wat het opladen betreft, moet je in het allerbeste geval rekening houden met een laadtijd van 27 minuten om de batterij van 20 tot 80% op te laden aan een DC-snellaadvermogen tot 100 kW. Aan een AC-laadpaal kan de Fiat 600e opladen aan maximum 11 kW, waarbij opladen van 0 naar 100% 5u45 in beslag neemt. Dezelfde oefening aan een standaard stopcontact duurt dan weer 16 uur.

Eindbalans:

Ondanks niet echt optimale weersomstandigheden is de Fiat 600e erin geslaagd om zijn verbruik efficiënt binnen de perken te houden tijdens onze test. Het gemeten verbruik (gemiddeld zo’n 15 kWh/100 km) wijkt dus maar heel weinig af van het volgens de WLTP-procedure gehomologeerde verbruik. En dat is lang niet bij elk model het geval.