De in 2020 gelanceerde tweede generatie van de Ghost krijgt nu een aantal updates. Maar opgelet, neem het woord ‘facelift’ niet in de mond, want daar doet Rolls-Royce niet aan mee. Het merk werkt eerder met ‘series’. En dat maakt dit dus de Ghost II Series II.
Het merk heeft het voor zijn Ghost II Series II over subtiele evoluties voor het koetswerk en het interieur. En de veranderingen zijn inderdaad niet erg talrijk. Het ‘instapmodel’ van het Rolls-gamma wordt getrakteerd op nieuwe lichtblokken voor- en achteraan, en ook een licht hertekende voorbumper. Die is eenvoudiger uitgevoerd en vestigt op die manier meer de aandacht op het meteen herkenbare verlichte radiatorrooster van het merk. De Rolls-Royce Ghost kan ook geleverd worden op 22-duims velgen.
Subtiele aanpassingen
Vanbinnen gaat het er nog subtieler aan toe. Naast een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie, krijgt ‘kleine’ Britse limousine (die toch 5,55 meter lang is…) ook een digitale instrumentencluster die identiek is aan die in de Spectre. En hij krijgt ook de in het dashboard geïntegreerde en verlichte ‘Spirit of Ecstacy’ die voor het eerst te zien was aan boord van de Cullinan, die recent ook een update kreeg. In de Rolls-Royce Ghost Series II zit ook een nieuwe versterker met een vermogen tot 1.400 watt en 18 luidsprekers.
Passagiers op de achterbank worden verwend
De Ghost is dan wel de meest op de chauffeur gerichte Rolls-Royce, het zijn de passagiers op de achterbank die het meest verwend worden bij deze evolutie. Ze kunnen voortaan tot twee mobiele toestellen koppelen om elk apart naar de achterin ingebouwde schermen te streamen. En die schermen krijgen ook een herwerkte interface. Om helemaal geïsoleerd te zijn van de buitenwereld, maar ook van de andere inzittenden, kan je ook eender welke hoofdtelefoon verbinden met de schermen via Bluetooth.
De 6,75 liter V12 biturbo blijft
Onder de gigantische motorkap veranderde er niets aan de 6,75 liter grote biturbo V12. Het blok levert nog altijd 420 kW (571 pk) en 850 Nm om het 2,5 ton wegende beest vanuit stilstand naar de 100 km/u te katapulteren in 4,8 seconden. Het koppel is trouwens beschikbaar vanaf een toerental van 1.600 toeren per minuut, amper 600 toeren boven de vrijloop. Aan kracht dus nooit tekort in de Ghost.
Lange wielbasis en Black Badge nog steeds voorzien
De Ghost met lange wielbasis en Black Badge blijven beschikbaar in de catalogus en krijgen dezelfde updates. De eerste heeft 17 cm extra lengte tussen de voor- en achterwielen, voor een wielbasis die flirt met de 3,5 meter. De V12 van de Black Badge is dan weer 29 pk en 50 Nm straffer, voor een totaal van 600 pk en 900 Nm koppel en een tiende van een seconde sneller in de sprint naar de 100 km/u. Rolls-Royce houdt de lippen stijf op elkaar over de prijs van zijn nieuwe Ghost. En dat is gedeeltelijk te wijten aan de hoge mate van personalisering die er mogelijk is voor de voertuigen van het merk. Dat bleek ook uit het exemplaar dat we vorig jaar testten, waarvan het prijskaartje opliep tot € 364.920… zonder BTW.