Dacia zag de dingen duidelijk groots toen het de nieuwe Bigster heeft ontworpen! De nieuwkomer moest niet alleen de grootste en ruimste Dacia ooit worden, hij krijgt ook nog eens de meest “luxe” uitrusting die we ooit bij het low-cost-merk van Renault hebben gezien…

Advertentie
Advertentie

Eindelijk kunnen we nu dus kennismaken met de grote broer van de Duster. Meteen blijkt dat hij daar ook zijn design mee deelt, zoals we al vermoedden na de gelijknamige concept car die Dacia in januari 2021 presenteerde. Van diezelfde Duster neemt hij ook de algemene proporties en de Starkle-koetswerkbescherming over, maar hij voegt er wat eigen karaktertrekjes aan toe. De voorbumper en het radiatorrooster krijgen een (licht) verschillend design, en de Dacia Bigster is natuurlijk ook gewoon groter. 4,57 m lang, 1,81 m breed en 1,71 m hoog namelijk, en dat is 23 cm langer en 5 cm breder dan de Duster.

Advertentie
Advertentie

Eigen karaktertrekjes

Binnenin de Bigster herkennen we dezelfde aanpak: de boordplank is nagenoeg identiek aan die van de kleinere Duster, met inbegrip van de YouClip-punten. Centraal prijkt vanaf de basisversie hetzelfde 10,1 duim grote scherm, en de tellerpartij doet het net zo digitaal op 7 duim. Deze keer kunnen die tellers op hun beurt optioneel groeien tot 10,1 duim, en kan de Bigster – ook mits bijbetaling – een hogere centrale middenconsole krijgen met armsteun, inductielader en zélfs een gekoeld compartiment.

De ruimste van het segment… maar voor niet meer dan 5

Zelfs al staat de Dacia Bigster op een wielbasis van 2,7 m (toch 4 cm langer dan die van de Duster), hij vertikt het toch om zeven passagiers aan boord te laten. In Europa houdt de Bigster het dus bij vijf zitjes, al probeert Dacia die pil wel te verzachten met de grootste hoofdruimte én de meest riante beenruimte achterin van het hele segment. Op de achterbank van de Bigster wordt het dus heel aangenaam zitten, zeker omdat de middelste plaats ook kan neergeklapt worden tot een armsteun met twee bekerhouders en smartphone-opbergruimtes. In de koffer slikt de Bigster een totaal volume van 667 liter: zowat 150 l méér dan de Duster en dus ook niet bepaald klein bemeten. Leg je de 40-20-40 gesplitste achterbank helemaal plat, dan beschik je bovendien over een volledig vlakke laadvloer met een lengte van… 2,7 m! 

Advertentie
Advertentie

Wordt deze Dacia ook… luxueus?

De Bigster wordt in elk geval de meest luxueuze Dacia ooit. Naargelang het afwerkingsniveau krijgt hij bijvoorbeeld een klimaatregeling in twee zones, 19-duims velgen, een koetswerk in twee lakkleuren, een panoramisch glazen dak van 1,2 m waarvan 35 cm ook open kan, een elektrisch regelbare bestuurderstoel, regelbare lendensteun voor bestuurder en passagier, een Arkamys 3D geluidssysteem, een elektrische kofferklep en zelfs adaptieve cruise control op de hybride versies. Stuk voor stuk zijn dat premières voor het merk! Dacia geeft ook nog mee dat de geluidsisolatie in de Bigster beter wordt dan ooit, dankzij dikker glas voor de voorruit en zijramen. 

Advertentie
Advertentie

Hybride in alle

Net zoals de Duster staat de nieuwe Bigster op het CMF-B platform van de Renault-groep. Voorin zitten ook dezelfde motoren, zij het hier nagenoeg altijd in een iets krachtigere versie. Zo wordt de Bigster het eerste model in de hele groep met een hybride aandrijving van 155 pk. Die gebruikt een viercilinder benzine met 107 pk, gekoppeld aan een elektromotor met 50 pk en een batterij van 1,2 kWh. In de TCe 140 vinden we dan weer de 1.2 driecilinder turbo met 48V micro-hybride aandrijving die we al kennen uit de Duster, maar die hier tot 140 pk werd opgevoerd. Ook hier is die versie enkel beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak. Wel nieuw is de ECO-G 140 die niet alleen benzine en LPG combineert, maar daar ook nog eens een 48V micro-hybridesysteem aan toevoegt! Alles samen, met 50 l benzine en 49 l LPG aan boord, zorgt dat voor een rijbereik van… 1.450 km! Tot slot kan je de Bigster ook bestellen als TCe 130 4x4 met 48V micro-hybride, en met de manuele zesbak is die aandrijving identiek aan dezelfde versie van de Duster.  

Klaar voor avontuur!

Bovenop de YouClip-accessoires, het Pack Sleep en de tent die we al kennen van de Duster en de Jogger, komt de Bigster met een hele reeks specifieke toebehoren. We vermelden hier alvast het dakrek, een centrale armsteun achterin die ook als rugzak kan dienen, een handige ombouw die van de rechter rugleuning voorin een opbergruimte maakt en een Cargo Box die op de trekhaak past. De vier uitrustingsniveaus heten Essential, Expression, Extreme en Journey en zijn vergelijkbaar met wat we kennen van de Duster. Nu is het dus alleen nog wachten op de prijzen van de Dacia Bigster en zijn officiële lanceringsdatum!