Historiek
De passie van Soichiro Honda (geboren in 1906) voor nieuwe technologieën begon al op jonge leeftijd. Hoewel hij de school verliet op 15-jarige leeftijd, ontwikkelde hij een ondernemersgeest die hem in de jaren 30 motiveerde om zijn eerste bedrijf te starten, gespecialiseerd in cylinders. Maar het was pas na de Tweede Wereldoorlog dat Honda’s geschiedenis echt begon: in 1948 richtten Soichiro Honda en Takeo Fujisawa Honda Motor Company Limited op.
Honda begon naam te maken in de motorfietswereld, waar het al snel een uitstekende reputatie verwierf. Dankzij het economische herstel besloot het merk vervolgens de autosector te betreden. De eerste auto’s profiteerden van technologieën uit de motorfietswereld. Na enkele bedrijfsvoertuigen en sportmodellen lanceerde Honda in de jaren ’70 een groot offensief met producten voor een breed publiek. Het succes kwam snel, vooral dankzij de hoge productiekwaliteit. Parallel aan zijn autoproductie, bleef Honda zich diversifiëren. Het merk verwierf succes als motorleverancier in de Formule 1, werd specialist in tuingereedschap en maakte zelfs zijn entree in de privé-vluchtvaart!
Legendarische modellen
Het eerste legendarische model van Honda was zonder twijfel de Honda S800, een kleine sportwagen die in 1966 indruk maakte met zijn motor die tot 8.500 toeren per minuut kon gaan! De Honda Civic, gelanceerd in 1972, en de Honda Accord, gelanceerd in 1976, populariseerden het merk verder, vooral in Europa en Noord-Amerika. Twee sportwagens zijn eveneens iconisch: de Honda NSX (1990) en de Honda S2000 (1999), waarvan de sportieve kwaliteiten tot op de dag van vandaag bewondering oogsten.
Huidige gamma
Vandaag biedt Honda een breed scala aan SUV’s, zoals de volledig elektrische Honda e:Ny1, de hybride Honda ZR-V e:HEV, de veelzijdige Honda CR-V e:HEV en e:PHEV, evenals de Honda HR-V e:HEV. De Honda Civic en Honda Jazz blijven eveneens vaste waarden in het gamma.
Innovaties en technologieën
Honda heeft zich vooral onderscheiden op het gebied van motoren. In de jaren ’60 stonden de krukassen en drijfstangen op lagers, waardoor ze zeer hoge toerentallen aankonden. In de jaren ’80 maakte het VTEC-systeem, dat zorgde voor een variabele kleptiming, furore. Dit systeem maakte het mogelijk ongekende vermogens te halen uit atmosferische motoren. Meer recent heeft Honda zwaar geïnvesteerd in elektrificatie, brandstofcellen, rijhulpsystemen (Honda Sensing) en connectiviteit, om in te spelen op de uitdagingen van de moderne mobiliteit.
Prestaties en engagement in competitie
Honda en competitie zijn al sinds de jaren ’60 nauw met elkaar verbonden, vooral op het circuit. Onder de vele successen van het merk vinden we acht F1-titels bij de coureurs en constructeurs, behaald als motorleverancier voor McLaren in de jaren ’80 en ’90. Recentelijk werkte Honda samen met Red Bull en behaalde opnieuw indrukwekkende successen. Naast deze raceauto’s verdienen ook de Honda Integra, Honda CRX en Honda Civic Type R een speciale vermelding voor hun sportieve prestaties en vurige karakter.
Milieubescherming en elektrische voertuigen
Tegen 2040 zal Honda de verbrandingsmotor volledig vervangen door elektrische motoren of brandstofcellen, een technologie waarin het merk sterk gelooft. Met de Honda e heeft het merk al laten zien dat elektrificatie ook leuk kan zijn!
Internationale aanwezigheid
Van India tot de Verenigde Staten, Europa en Australië: Honda is aanwezig op bijna alle grote markten. Het merk heeft bovendien productievestigingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië.
Conclusie
Als specialist in verbrandingsmotoren moet Honda zichzelf nu opnieuw uitvinden om te overleven. Maar aangezien heruitvinding en diversificatie in het DNA van dit merk zitten, dat altijd heeft weten uit te blinken op het hoogste niveau, zal hun toekomst ongetwijfeld rooskleurig zijn!