Honda is een van de weinige Japanse merken met een trouwe schare puristen, die zweren bij alles wat het merk produceert. Daarom zijn de prijzen van veel modellen al flink gestegen – denk aan de iconische NSX, de legendarische S2000 en zelfs de eerste generatie CR-X! Wat blijft er dan nog over? Hier zijn 5 modellen die een eerbetoon brengen aan Honda’s beroemde VTEC-motoren en die je nu nog kunt scoren!

Advertentie
Advertentie

1. Honda Accord Type R (1998-2002)

Dit is zonder twijfel de meest verrassende en minst bekende op de lijst! Een gezinsauto met een eerder bescheiden uitstraling, maar met een motor uit de racerij: een 2,2 liter-viercilinder met VTEC die zijn 212 pk uitschreeuwt bij bijna 8.000 toeren per minuut! Met een scherp chassis en een uiterst precieze versnellingsbak is dit de perfecte auto voor de sportieve familiepersoon. Maar opgelet: deze zeldzame parel is ontzettend moeilijk te vinden. Dat maakt hem des te interessanter als toekomstige klassieker! Vanaf 15.000 euro voor een exemplaar in degelijke staat.

Witte Honda Accord rijdt op een bochtige weg, met verkeersbord op de achtergrond.
Advertentie
Advertentie

2. Honda CRX Del Sol VTi (1992-1998)

Zijn de prijzen van de eerste generatie CR-X de pan uit gerezen? Lijkt een S2000 een onbereikbare droom? Dan is de CRX Del Sol een uitstekend alternatief! Een model dat je laat genieten van een VTEC-motor onder de blote hemel. Toegegeven, hij is minder speels dan zijn voorganger, maar het blijft een technisch huzarenstukje. De 1,6-liter met 160 pk jankt als een bezetene boven 7.000 toeren! Een origineel exemplaar vinden is echter een echte uitdaging... Reken op zo’n 15.000 euro voor een perfect exemplaar.

Rode Honda CR-X del Sol op grijze achtergrond, compacte sportwagen uit de jaren '90.

3. Honda Integra Type R (1995-2001)

Liefhebbers noemen hem de DC2, en hij is inmiddels een icoon geworden. De prijzen zijn al fors gestegen en een goed exemplaar kost tegenwoordig makkelijk 20.000 tot 25.000 euro. Maar wat een wagen… Dit is misschien wel een van de beste voorwielaandrijvers ooit, dankzij zijn sperdifferentieel en de legendarische B18C-motor: een 1,8-liter VTEC die 190 pk produceert en een rauwe mechanische symfonie voortbrengt! Betrouwbaar? Absoluut. Maar let op: controleer de onderhoudsgeschiedenis goed en hoop dat de vorige eigenaar hem met zorg heeft behandeld...

Advertentie
Advertentie
Witte Honda Integra Type R op open weg, vooraanzicht.

4. Honda Civic Type R (2001-2005)

De eerste Civic Type R die in Europa werd verkocht, is misschien wel… de beste! Laat je niet misleiden door zijn MPV-achtige looks: hij is minder sexy dan zijn opvolger, maar stiekem véél leuker om te rijden! De 2-liter VTEC met 200 pk schreeuwt het uit, de vooras is messcherp en de korte, precieze versnellingspook is een van de beste ooit gebouwd! Helaas zijn de meeste exemplaren slachtoffer geworden van het tuningvirus... Vind je een ongeschonden exemplaar? Twijfel niet! Maar wees voorbereid op een prijs van (ruim) boven de 10.000 euro.

Advertentie
Advertentie
Zilveren Honda Civic Type R EP3 op rode achtergrond, voor- en linkerzijaanzicht.

5. Honda Prelude 2.2i VTEC (1992-2001)

We gaan niet moeilijk doen: de twee laatste generaties van de Prelude zijn allebei een aanrader. Ze zijn meer GT dan de andere modellen op deze lijst, maar wanneer ze de 2,2-liter VTEC onder de kap hebben, kunnen ze verrassend fel uit de hoek komen. Afhankelijk van de markt en het bouwjaar levert deze motor 185 tot 200 pk. Tel daar een 4WS-chassis bij op dat de achterwielen doet meesturen, en je krijgt een zeldzaam wendbare en efficiënte coupé! Wij zijn fan – zeker omdat hij zeldzaam is! Ons advies? Haast je! In het buitenland kun je er soms nog een vinden voor vanaf 10.000 euro in correcte staat.

Rode Honda Prelude met sportief ontwerp op grijze achtergrond, stijlvolle uitstraling.