Sinds 2022 was Honda niet meer aanwezig op het Autosalon van Brussel... Maar nu keert het Japanse merk terug in Paleis 7 met een feestelijke gelegenheid en een nieuw model om te onthullen. In december 1999 lanceerde Honda de Insight: de eerste hybride op Europese bodem, nog voordat de Toyota Prius van de eerste generatie in Europa arriveerde. Sindsdien heeft Honda de hybride technologie voortdurend verbeterd. Bijna alle modellen met een verbrandingsmotor zijn nu hybride. Alleen de Civic Type R blijft hiervan bespaard. Een opvallend kenmerk van Honda’s e:HEV-hybridetechnologie is dat de werking verschilt van veel concurrenten: het benadrukt het gebruik van de elektromotor en genereert zo nodig elektriciteit via de verbrandingsmotor, waarbij de elektromotor de wielen aandrijft. De verbrandingsmotor functioneert alleen als aandrijver op hoge snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg.
In een zilveren jasje
Om het 25-jarig bestaan van de eerste generatie Insight en daarmee de introductie van de hybride technologie in Europa te vieren, heeft Honda een Civic e:HEV voorzien van de speciale verf “Silveriest”, die wordt omschreven als "de meest zilverkleurige ter wereld" en is ontwikkeld door de kunstenaar Stuart Semple. Deze verf bevat maar liefst 64% glitters en echte zilverpigmenten, gemengd met acrylverf. De applicatie, die in een ruimte met constante temperatuur werd uitgevoerd, duurde maar liefst drie dagen.
Belgische première en hybride assortiment
Op de stand in Paleis 7 krijgt de HR-V e:HEV speciale aandacht. Het gaat om de Belgische première van de volledig hybride 2025-versie van deze SUV. Een van de opvallende kenmerken van dit model is het innovatieve Magic Seat-systeem, waarmee de achterstoelen volledig opgeklapt kunnen worden als een bioscoopstoel. Dit creëert ruimte om hoge voorwerpen rechtop in het interieur te vervoeren, zoals een grote tv, een plant of een reismand voor huisdieren.
Dit slimme concept is ook terug te vinden in de Jazz. De hybride stadswagen is verkrijgbaar vanaf 29.000 euro en is ook te bewonderen op het salon. Daarnaast worden ook de andere hybride modellen van Honda tentoongesteld, zoals de berline Civic e:HEV en de SUV's ZR-V e:HEV en CR-V e:HEV. Ook de plug-in hybride CR-V e:PHEV met 184 pk is van de partij. Wat nog ontbreekt, is de Prelude, de dynamische coupé die in 2026 wordt verwacht. Het komende jaar kan bovendien het jaar worden van de fusie tussen Honda, Nissan en Mitsubishi.
Elektrische ambities van Honda
Na de introductie van de stadswagen Honda e, die eind 2023 uit het assortiment is gehaald, heeft het merk een nieuw elektrisch model ontwikkeld met een grotere actieradius: de e:Ny1. Deze SUV met 204 pk (150 kW) biedt een actieradius van 400 km dankzij een batterij van 68,8 kWh (waarvan 61,9 kWh bruikbaar). De maximale laadsnelheid is echter beperkt tot 78 kW. Dit elektrische model wordt verkocht vanaf 40.000 euro en dient als voorloper voor toekomstige e:N-modellen, die vanaf 2025 op de markt komen.
De leider van de bende
De ster van de stand mag uiteraard niet ontbreken: de Civic Type R. De zesde generatie van deze iconische sportieve berline wordt aangedreven door een 2-liter VTEC-turbomotor met 4 cilinders die 329 pk levert bij 6.500 tpm. Het maximale koppel bedraagt 420 Nm, beschikbaar vanaf 2.200 tpm. Naast zijn opvallende ontwerp en kenmerken om hoge prestaties mogelijk te maken, heeft de Civic Type R een gewichtsbesparend dieet ondergaan: een aluminium motorkap en een lichtgewicht achterklep beperken het leeggewicht tot slechts 1.429 kg. Dit zorgt ervoor dat deze voorwielaandrijver de sprint van 0 naar 100 km/u aflegt in 5,4 seconden en een topsnelheid van 275 km/u haalt. En let op: deze krachtpatser heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak, wat garant staat voor puur rijplezier. Dit alles vanaf een prijs van 60.000 euro!