Vooral BMW-modellen uit de jaren ‘70 tot ‘90 hebben de afgelopen jaren een enorme waardestijging doorgemaakt. De reden is eenvoudig: veel mensen droomden er in hun jeugd al van en hebben nu de middelen om deze iconische auto's te kopen. Maar wie iets verder in de tijd teruggaat, kan nog een vergeten parel vinden… Tegelijkertijd is de kans groot dat de BMW-modellen uit de jaren 2000 in de nabije toekomst sterk in waarde zullen stijgen!

Advertentie
Advertentie

1. BMW 130i (2005-2011)

Van alle "kleine" BMW's is dit ongetwijfeld een van de meest opwindende. Ondanks zijn praktische vijf deuren en achterklep (hoewel de binnenruimte niet indrukwekkend is), biedt de 130i het beste van BMW: een 3-liter zes-in-lijn met 265 pk in de neus en de aandrijving op de achterwielen. Sterker nog: hij werd standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak! Tegenwoordig zijn mooie exemplaren zeldzaam. Je kunt ze vinden tussen de 10.000 en 15.000 euro, vaak met een hoge kilometerstand. Zoek naar een goed onderhouden exemplaar en wees bereid om iets meer te betalen: de waarde zal zeker stijgen!

Advertentie
Advertentie

2. BMW 325ti Compact (2001-2004)

Nog een compacte BMW! Maar deze kreeg destijds niet de beste reviews. Toch is deze tweede generatie van de BMW 3 Reeks Compact veel beter dan zijn voorganger, met een verbeterde wielophanging en een krachtigere topversie. De 325ti Compact beschikt namelijk over een soepele zes-in-lijn motor van 2,5 liter die 192 pk levert. Daarmee is hij redelijk snel (0-100 km/u in 7,1 seconden) en biedt hij een heerlijk "old-school" rijgevoel. Exemplaren onder de 5.000 euro bestaan, maar de beste exemplaren vragen al gauw meer dan 10.000 euro. Ook hier geldt: een goed onderhouden model in mooie staat is een zeldzaamheid!

3. BMW 3000 V8 (1967-1968)

Eigenlijk is dit niet een pure BMW, maar een… Glas! Dit kleine Duitse merk besloot halverwege de jaren 60 een luxe coupé op de markt te brengen. Het ontwerp werd verzorgd door Frua en de motor was, om kosten te besparen, een samensmelting van twee viercilinders. In 1966 werd Glas overgenomen door BMW, en een jaar later werd de coupé herzien en onder de BMW-vlag gelanceerd. De cilinderinhoud werd vergroot van 2,6 naar 3,0 liter, goed voor 160 pk. Deze BMW 3000 V8 is eerder een comfortabele gran turismo dan een sportwagen en is een verborgen parel. Een goed exemplaar kost ongeveer 50.000 euro. Een stevige prijs, maar relatief betaalbaar voor een V8 GT met Italiaans design uit de jaren 60! Let op: specifieke onderdelen zijn bijna onmogelijk te vinden!

Advertentie
Advertentie

4. BMW M5 E39 (1998–2004)

Met een atmosferische V8 van 400 pk (0-100 km/u in 5,3 seconden!) en een handgeschakelde versnellingsbak is dit de laatste "echte" M5 voor puristen. Bovendien biedt hij een veel minder "geautomatiseerde" rijervaring dan zijn opvolgers! Geen enkele rivaal uit die tijd kan hem bijbenen in sportieve prestaties. Momenteel kun je exemplaren vinden vanaf 40.000 euro in een redelijke staat. Hoewel deze M5 veel robuuster is dan de latere generatie met de indrukwekkende, maar kwetsbare V10, heeft hij inmiddels wel meer dan twee decennia op de teller: wees dus extra kritisch bij de aanschaf!

Advertentie
Advertentie

5. BMW Z4 Coupé 3.0i (2005-2008)

De waarde van de BMW Z3 Coupé schiet omhoog, maar de opvolger, de Z4 Coupé, blijft voorlopig nog redelijk geprijsd! Dit is dus hét moment om ervan te profiteren. Onze tip? Laat de dure M-versie links liggen: die heeft weliswaar een krachtige motor, maar een matige remcapaciteit en een nogal "brutale" handling. Kies liever voor de 3-liter zes-in-lijn motor met 265 pk, die perfect bij deze coupé past. De motor is soepel, krachtig en heeft een heerlijk geluid, met een indrukwekkende acceleratie van 0-100 km/u in 5,7 seconden! Controleer of de waterpomp recent is vervangen, kijk goed naar de achterklep en reken op een budget van ongeveer 25.000 euro voor een prachtig exemplaar. Kies bij voorkeur voor een model met handgeschakelde versnellingsbak voor het ultieme rijplezier.