Na twee jaar wachten heeft de Mercedes EQE SUV eindelijk een geduchte concurrent gekregen: de Audi Q6 e-tron! De Duitse elektrische SUV met de vier ringen werd in maart 2024 voorgesteld. Is die extra ontwikkeltijd voldoende geweest om het model met de ster op de neus te verslaan?

Advertentie
Advertentie

Geen stijlkampioenen, wel een grootteverschil

Het is duidelijk dat geen van beide elektrische SUV’s zich echt onderscheidend durft opstellen op vlak van design. De Audi Q6 e-tron is vooral een XXL-versie van de Q4 e-tron die nu al meer dan 3 jaar geleden op de markt kwam. Een knappe SUV, maar laten we het erop houden dat Audi niet al te veel moeite heeft gestoken in het ontwerp van zijn grote broer… Bij Mercedes geldt hetzelfde verhaal. Visueel is de EQE SUV niets meer dan een (iets) kortere EQS SUV, of een verhoogde EQE berline, die op zijn beurt dan weer een gekrompen EQS is. Van ver gezien is het soms zelfs moeilijk om deze vier EQ-modellen van Mercedes van elkaar te onderscheiden! Of je voorkeur nu naar de Audi of de Mercedes gaat, zal je niet snel omkijken als je hem ergens hebt geparkeerd. Jammer. De Audi Q6 e-tron onderscheidt zich wel een beetje met zijn meer dynamisch gelijnde Sportback-versie.

Advertentie
Advertentie

De afmetingen van de Audi Q6 e-tron zijn compacter dan die van zijn rivaal. De Duitser met de vier ringen meet namelijk 4,771 m lang, 1,939 m breed en 1,648 m hoog. De Mercedes EQE SUV is 9,2 cm langer: 4,863 m lang, 1,940 m breed en 1,686 m hoog. Hij neemt dus iets meer plaats in op de weg dan de Q6.

Veel schermen, maar ook meer

Het interieur van beide Duitse SUV’s wordt gedomineerd door digitale displays, maar ze bieden gelukkig ook meer dan dat. De Audi Q6 e-tron geniet van een gebogen dubbel paneel, bestaande uit een uitgebreid personaliseerbare Virtual Cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch. Optioneel kan de voorste passagier ook genieten van een eigen scherm van 10,9 inch. De Mercedes EQE SUV geniet op zijn beurt van een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een verticaal centraal scherm van 12,8 inch. Optioneel kan je de EQE SUV zelfs uitrusten met een Hyperscreen van 56 inch! 

Al deze displays draaien op de nieuwste generaties van de infotainmentsystemen van beide Duitse constructeurs. Beide modellen bieden een zeer goede reactiesnelheid en een hoge resolutie, maar ze vragen allebei ook enige gewenning om de systemen in de vingers te krijgen. Qua digitale weergave haalt de EQE SUV de slag binnen dankzij zijn extra schermoppervlakte, en ook de materialen voelen iets hoogwaardiger aan in de SUV van Mercedes. Maar qua bouwkwaliteit lijkt de Audi nog iets beter afgewerkt dan zijn rivaal. Er is niets dat ratelt of kraakt, in tegenstelling tot in het interieur van ons testexemplaar van de EQE SUV…

Advertentie
Advertentie

Minder groot en toch meer ruimte!

De Audi Q6 e-tron rust op een wielbasis van 2,889 m, wat ten goede komt van de passagiers achteraan, voor wie het niet ontbreekt aan zitruimte. De koffer is dan weer 526 tot 1.529 liter groot met de achterbank neergeklapt. Een mooi volume dat nog wordt aangevuld met een frunk van 64 liter, zowel voor de achterwielaangedreven als de quattro-versies. De Mercedes EQE SUV heeft een wielbasis van 3,03 m en biedt daarmee een even royale binnenruimte als zijn rechtstreekse concurrent. De bagageruimte is tot 520 liter groot met 5 zitplaatsen in gebruik en tot 1.675 liter als je de achterzetels neerklapt. Maar net als elke andere elektrische Mercedes heeft de EQE SUV geen extra opbergruimte onder de motorkap. De Audi is dus iets praktischer, zeker als je het maximale trekgewicht van 2 tot 2,4 ton meerekent! De EQE SUV 4Matic is beperkt tot 1,8 ton, terwijl de achterwielaangedreven versies zelfs slechts 750 kilo mogen trekken. Ondanks zijn kleinere formaat biedt de Audi Q6 e-tron dus (iets) meer praktisch gemak dan de Mercedes EQE SUV.

Advertentie
Advertentie

Hoeveel vermogen en autonomie bieden de Audi Q6 e-tron en Mercedes EQE SUV?

Net als zijn tegenstander van vandaag kan je de Audi Q6 e-tron laten uitrusten met een of twee elektromotoren. De SUV uit Ingolstadt ontwikkelt daarmee vermogens van 185 tot 285 kW (252 tot 387 pk), goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in respectievelijk 7,6 tot 5,9 seconden. De motoren worden gevoed door een batterij met een brutocapaciteit van 83 tot 100 kWh, waarmee de Audi Q6 e-tron een maximale WLTP-autonomie haalt van 533 tot 637 km. Audi biedt ook een sportieve S-versie aan van de Q6, die tot 380 kW (517 pk) levert met de launch control ingeschakeld. Daarmee duurt de sprint naar 100 km/u nog maar 4,3 seconden, terwijl de batterij van 100 kWh de Audi SQ6 e-tron een WLTP-autonomie van 598 km oplevert. Het laadvermogen van de Audi Q6 e-tron bedraagt 225 tot 270 kW, waarmee de SUV van 10 tot 80% kan snelladen in iets meer dan 20 minuten.

Het vermogen van de Mercedes EQE SUV varieert van 180 tot 300 kW (245 tot 408 pk). Daarmee kan de Duitser met de ster in 7,6 tot 5 seconden naar 100 km/u sprinten. De batterij is in dit geval 90,5 tot 96 kWh groot, waarmee de Mercedes EQE SUV een theoretisch WLTP-rijbereik van 544 tot 616 km haalt. Voor sportievelingen heeft Mercedes niet één, maar twee AMG-versies in de aanbieding! De Mercedes-AMG EQE SUV 43 beschikt over 350 kW (476 pk) en kan in 4,3 seconden naar 100 km/u sprinten. Zijn batterij van 90,5 kWh geeft hem een autonomie tot 468 km. De Mercedes-AMG EQE SUV 53 biedt zelfs een piekvermogen van 460 kW (625 pk)! Deze topversie flitst in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u. De batterij is identiek aan die van zijn kleinere broer, maar de autonomie is in dit geval beperkt tot 451 km. Alle Mercedes EQE SUV’s genieten van hetzelfde maximale snellaadvermogen van 170 kW, waarmee ze van 10 tot 80% batterijniveau kunnen bijladen in minstens 32 minuten.

Natuurlijk dynamisme of wendbaar comfort?

Eenmaal in beweging is het meteen duidelijk dat de Mercedes EQE SUV comfortabeler is dan de Audi Q6 e-tron. Hoewel beide SUV’s genieten van een uitstekende geluiddemping, onderscheidt de Duitser met de ster zich met zijn zachtere ophanging dan zijn concurrent uit Ingolstadt. Met de optionele vierwielsturing is hij zelfs wendbaarder dan de Q6, hoewel hij daarmee niet dynamischer wordt. Audi heeft het rijgedrag van zijn elektrische SUV namelijk zeer goed afgesteld, wat de Q6 e-tron een natuurlijk rijgevoel oplevert. Hoewel beide SUV’s meer dan 2 ton op de weegschaal leggen, is de EQE SUV nog enkele honderden kilo’s zwaarder dan zijn concurrent. Een gewicht dat zich soms onverwacht laat voelen, vooral tijdens het remmen. De Audi is iets dynamischer en voelt minder onnatuurlijk aan, terwijl de Mercedes iets comfortabeler en wendbaarder is. Aan jou om te kiezen waar je voorkeur naartoe gaat.

Hoeveel kosten de Audi Q6 e-tron en Mercedes EQE SUV in België?

De Audi Q6 e-tron is al te bestellen en heeft momenteel een vanafprijs van 64.650 euro als klassieke SUV. De prijzen van de Q6 e-tron Sportback beginnen bij 66.650 euro in België. De Mercedes EQE SUV is maar liefst 20.000 euro duurder dan zijn concurrent van vandaag! De Belgische prijzen beginnen namelijk bij 84.700 euro, zonder dat de Mercedes standaard veel beter is uitgerust dan de Audi…

Conclusie: de Audi Q6 e-tron is de winnaar, maar…

De Audi Q6 e-tron is goedkoper, beter afgewerkt, biedt meer rijplezier en is vooral zuiniger en kan sneller opladen. Deze vergelijking met de Mercedes EQE SUV eindigt dus in het voordeel van de Audi. Het zou natuurlijk vreemd zijn geweest als het anders was verlopen, want Audi heeft twee jaar langer gehad om zijn nieuwe elektrische SUV te ontwikkelen en te verfijnen. Laten we hopen voor Audi dat de Q6 daarmee niet te laat is gekomen om een sterke positie in te nemen op de markt…