In Brussel staat een kleine revolutie voor de deur: vanaf 2025 plant Sibelga, de netbeheerder voor elektriciteit en gas, de invoering van een "rotatietarief". Het doel hiervan is om eigenaars van elektrische wagens te stimuleren om hun wagen te verplaatsen zodra de batterij volledig is opgeladen, zodat laadpalen op straat niet langer onnodig bezet blijven.
Momenteel is het in Brussel mogelijk om een elektrische wagen onbeperkt op een laadplaats te laten staan, zelfs nadat de batterij volledig is opgeladen. Dit betekent dat sommige eigenaars het betalend parkeren omzeilen, aangezien laden aan een laadpaal vrijgesteld is van parkeerkosten. Het resultaat? Laadpalen worden urenlang bezet gehouden, wat leidt tot een gebrek aan wisselwerking en frustratie bij andere EV-gebruikers. “Gemiddeld blijft een auto drie keer langer aan de laadpaal staan dan nodig is,” legt Sibelga uit. “Een laadbeurt duurt gemiddeld 2,5 uur, maar voertuigen blijven tot wel 6 uur op dezelfde plaats staan. Dat is niet houdbaar” voegt de Brusselse netbeheerder toe.
Invoering van het rotatietarief
Om dit probleem aan te pakken, wordt er in 2025 een rotatietarief ingevoerd. Dit tarief gaat in zodra het voertuig volledig is opgeladen en zal hoger zijn dan het parkeertarief dat geldt in de betreffende zone. Dit moet bestuurders stimuleren om hun voertuig tijdig te verplaatsen. De maatregel is geïnspireerd op vergelijkbare initiatieven in Antwerpen en Leuven, waar dit systeem al succesvol is gebleken. Hoewel Brussel het exacte bedrag van het rotatietarief nog niet heeft vastgesteld, zal de invoering geleidelijk gebeuren en gepaard gaan met een informatiecampagne om gebruikers bewust te maken en verrassingen te vermijden.
Efficiënter gebruik van laadpalen
Deze nieuwe regeling betekent een belangrijke verandering voor eigenaars van elektrische wagens. Door het efficiënter inzetten van openbare laadpalen wil Brussel een meer gedeeld gebruik van de infrastructuur bevorderen en het netwerk optimaal benutten. De grote vraag blijft hoe gebruikers zullen reageren op deze nieuwe maatregel en hoe hoog het toekomstige tarief zal zijn om echt effectief te zijn.