Xpeng biedt momenteel drie modellen aan in België: de sedan “P7”, een SUV “G6” en het vlaggenschip, de grote SUV “G9”. Deze G9 is vastberaden om premium modellen zoals de Audi Q6 en de Mercedes EQE SUV het vuur aan de schenen te leggen. De SUV biedt indrukwekkende prestaties voor een aanzienlijk lagere prijs, mede dankzij de uiterst complete standaarduitrusting. Hieronder belichten we 5 interessante details die opvielen tijdens onze test van deze grote Chinese SUV.
1. Echt luxueus
Wanneer je instapt in het interieur van de Xpeng G9, merk je meteen de luxueuze sfeer. De automatische soft-close portieren geven al een voorproefje van het kwaliteitsniveau dat de Chinese constructeur aan zijn grootste model heeft willen geven. Dit wordt bevestigd door de hoogwaardige materialen van premium kwaliteit, zoals het Nappaleer en de uitstekende afwerking. Alles is omgeven door sfeerverlichting die volledig naar eigen smaak kan worden aangepast. De verwarmde stoelen, zowel voor- als achterin, zijn ook geventileerd en bieden zelfs een massagefunctie. Ja, zelfs achterin!
2. Geavanceerde technologie
Tegenwoordig gaat luxe vaak hand in hand met technologie, en ook op dit vlak stelt de Xpeng G9 niet teleur. Een blik op het dashboard toont hoe sterk de fabrikant hierop heeft ingezet. Het scherm voor de bestuurder heeft een diagonaal van “slechts” 10,25 inch, maar dat laat de centrale display en het passagiersscherm van elk 15 inch des te indrukwekkender lijken. In tegenstelling tot andere Chinese modellen werkt de interface bijzonder snel en zijn de menu's, die op het eerste gezicht complex lijken, redelijk eenvoudig te doorgronden na wat gewenning. Dankzij over-the-air updates worden CarPlay en Android Auto binnenkort toegevoegd, maar tot die tijd voldoet de ingebouwde navigatie prima. Het passagiersscherm biedt bovendien de mogelijkheid om video's van streamingdiensten af te spelen. Wel is voorzichtigheid geboden, want het filter dat voorkomt dat de bestuurder meekijkt, is minder effectief dan bij merken zoals Audi. Verder missen we een head-updisplay, een schermen achteraan en zelfs volledig sleutelloos instappen.
3. Een echte cocon
Binnenin voelt het interieur als een luxe cocon, mede dankzij de uitstekende geluidsisolatie. De stille elektrische motor draagt hier natuurlijk aan bij, maar vooral de isolatie van omgevingsgeluiden versterkt het gevoel van rust en comfort. Dit wordt verder ondersteund door de luchtvering, die schokken moeiteloos absorbeert en het gevoel geeft te zweven over de weg. Dit verhoogt het gevoel van afzondering van de buitenwereld. Het nadeel van dit alles is dat de Xpeng G9 niet bijzonder dynamisch is. Het zware gewicht zorgt voor duidelijke rolbewegingen in bochten en benadrukt dat comfort boven sportiviteit gaat.
4. Snel
Toch toont de technische fiche dat de Xpeng G9 indrukwekkende prestaties levert. De twee achterwielaangedreven versies beschikken al over een vermogen van 230 kW, oftewel 313 pk. Dit zorgt ervoor dat de Standard Range-versie de sprint van 0 naar 100 km/u aflegt in 6,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u haalt. De Performance-variant gaat nog een stap verder met een tweede motor, wat het totale vermogen op 405 kW (550 pk) en 717 Nm koppel brengt. Het resultaat? De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,9 seconden. Niet slecht voor een grote SUV van dit formaat.
5. Efficiënt
Een van de sterke punten van de Xpeng G9 is zijn beperkte verbruik in vergelijking met zijn concurrenten. Theoretisch gezien is het verbruik met 21,3 kWh/100 km voor de Performance-versie niet uitzonderlijk laag, ondanks de grote batterij van 98 kWh en een opgegeven actieradius van 520 km. Maar in de praktijk slaagden we erin om deze waarden te benaderen, zelfs tijdens winterse omstandigheden met temperaturen onder de 10 graden. In de zomer haalden we zelfs een verbruik van 18,3 kWh/100 km tijdens een gemengd traject, met stedelijke waarden die doen denken aan een veel kleinere elektrische auto. De opgegeven actieradius is dus zonder veel moeite haalbaar.