In tegenstelling tot de SUV die we hier bespreken, had de eerste Ford Capri de vorm van een compacte fastback-coupé. Die eerste generatie Ford Capri verscheen eind jaren ‘60 en had zelfs een Belgisch tintje, want hij werd geproduceerd in de Ford-fabriek van Genk. Net als de Ford Mustang Mach-E behoudt de nieuwe generatie Capri een iconische naam, maar neemt hij definitief afscheid van verbrandingsmotoren. De nieuwe Capri is uitsluitend verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijving. Dat maakt hem echter niet minder interessant, zoals blijkt uit deze 5 opvallende details die we tijdens onze test ontdekten.

Advertentie
Advertentie

1. Zijn nostalgische designaccenten

Coupés zijn niet meer zo populair als vroeger, en daarom krijgt de Ford Capri nu een SUV-vorm. Toch heeft Ford enkele stijlelementen uit de klassieke Capri laten terugkomen. Hoewel de algemene vorm ver afstaat van het oorspronkelijke model, doen bepaalde details direct denken aan de iconische coupé. Zo verwijst de afgeronde achterste zijruit naar het historische model, samen met de massieve D-stijlen. Achteraan herinnert de doorlopende zwarte strook aan de Capri uit de jaren ‘60 en ‘70, net als de lichtsignatuur met vier elementen, zowel voor- als achteraan. Andere fraaie details zijn de Capri-naam, die in reliëf op de motorkap is aangebracht en in 3D onder glas achteraan verschijnt, en het specifieke stuurwiel.

Advertentie
Advertentie

2. Zijn Volkswagen-DNA

Op het stuur na, dat met zijn geperforeerde metalen onderkant knipoogt naar de eerste Capri, doet het interieur van het nieuwe model vooral denken aan hedendaagse auto's. Zoals de trend het voorschrijft, krijgt de auto een groot centraal scherm en worden fysieke knoppen grotendeels vervangen door aanraakbediening. Maar wie goed kijkt, ontdekt verschillende elementen die de samenwerking tussen Ford en Volkswagen verraden. Zo zijn het kleine digitale instrumentenscherm, de transmissiepook, de linker stuurhendel en zelfs de raambediening – waarbij je op een extra knop moet duwen voor de achterruiten – rechtstreeks overgenomen uit andere Volkswagen- en Skoda-modellen.

3. Zijn geheime opbergvak

Hoewel Ford voor bepaalde elementen inspiratie haalde bij Volkswagen, kregen de ontwerpers wel de vrijheid om het interieur verder naar wens in te vullen. Zo integreerden ze een groot, staand touchscreen van 14,6 inch dat een duidelijk overzicht biedt op de navigatiekaart. Maar het scherm verbergt ook een geheim opbergvak, dat tevoorschijn komt wanneer je het scherm meer verticaal plaatst. Ideaal om kleine spullen veilig en uit het zicht op te bergen. Daarnaast heeft Ford een bijzonder ruime middenconsole ontworpen. Dankzij de modulaire indeling biedt deze plaats aan zes flessen van een liter of zelfs een 15-inch laptop.

Advertentie
Advertentie

4. Zijn efficiënte aerodynamica

Net als de Ford Explorer, waarmee hij zijn technische basis deelt, is de nieuwe Ford Capri beschikbaar in drie versies: een batterij van 52 kWh (393 km rijbereik en 170 pk), een batterij van 77 kWh (627 km rijbereik en 286 pk) en een batterij van 79 kWh (592 km rijbereik en 340 pk). Dankzij zijn aflopende daklijn en betere aerodynamica biedt de Capri een groter rijbereik dan de Explorer, net zoals de VW ID.5 efficiënter is dan de VW ID.4. Tijdens een week testen met de versie met het hoogste theoretische rijbereik bleek het echter moeilijk om deze waarden in de praktijk te benaderen. Door temperaturen rond het vriespunt steeg het verbruik en daalde de autonomie. Op de snelweg gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km aan, terwijl stedelijk en buitenstedelijk gebruik het verbruik kon terugbrengen tot ongeveer 20 kWh/100 km. Dit resulteerde in een reëel rijbereik van ongeveer 400 km, tegenover de theoretische 627 km.

Advertentie
Advertentie

5. Zijn ruime interieur

De Ford Capri is sinds zijn eerste verschijning eind jaren ‘60 en zijn verdwijning in de jaren ‘80 flink gegroeid. Hij is nu 4,63 meter lang, terwijl de oorspronkelijke Capri slechts 4,28 meter mat. Met zijn sterk hellende achterruit zou je kunnen vrezen dat de ruimte achterin beperkt is, maar dat blijkt gelukkig niet het geval. De hoofdruimte is voldoende en er is ook een ruime beenruimte. Zoals gewoonlijk heeft de middelste passagier op de achterbank minder geluk: zijn zitplaats is smaller en minder comfortabel. Tot slot biedt de Capri ook een genereuze kofferruimte, met een volume dat varieert van 572 liter tot 1.510 liter wanneer de achterbank (1/3 – 2/3) wordt neergeklapt.