Advertentie
Advertentie

1. 2011

In 2011 werd de eerste generatie van de 508 gelanceerd. Destijds koos Peugeot voor een eerder bescheiden en conventioneel ontwerp voor zijn berline, die ook als break beschikbaar was. Bij de vernieuwing in 2018 besloot het merk echter het roer om te gooien! Omdat de eerste generatie slechts een bescheiden succes kende, waagde Peugeot zich aan een veel expressievere tweede generatie. De sportieve lijnen geven hem zelfs een coupé-achtige uitstraling, of in het geval van de zeer geslaagde SW-versie (Sport Wagon) een dynamische shooting brake-look.

Grijze Peugeot 508 rijdt op een landelijke weg.
Advertentie
Advertentie

2. 4 versies

De Peugeot 508 is verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten: een berline en een break, de 508 SW. Voor wie op zoek is naar sportiviteit met een motorisatie die past bij het sportieve design, zijn er twee topversies: de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered en de Peugeot 508 SW Peugeot Sport Engineered. Deze modellen worden in het kort “Peugeot 508 PSE” en “Peugeot 508 SW PSE” genoemd.

Witte Peugeot 508 SW rijdt op lege weg bij schemering, modern en sportief design.

3. 3 motorisaties

Peugeot biedt de 508 niet langer met een klassieke verbrandingsmotor aan en focust uitsluitend op plug-inhybride technologie. De 508 en 508 SW zijn beschikbaar in twee plug-inhybride versies met voorwielaandrijving (Peugeot 508 PLUG-IN HYBRID 180 en Peugeot 508 PLUG-IN HYBRID 225). De sportieve PSE-varianten beschikken over een krachtigere plug-in hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving (Peugeot 508 PSE HYBRID4 360). Alle motorisaties zijn standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De prijzen schommelen tussen ongeveer 50.000 euro voor de plug-in hybride berline met 180 pk tot ongeveer 70.000 euro voor de sportieve PSE-modellen.

Advertentie
Advertentie
Hybride badge op auto, blauwe verlichting, modern en elegant ontwerp.

4. 360 pk

De krachtigste 508, de PSE, beschikt over een indrukwekkende 360 pk! Daarmee sprint hij in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit vermogen komt van een combinatie van drie motoren: een benzinemotor en twee elektromotoren, die samen voor vierwielaandrijving zorgen. Hoewel de prestaties niet helemaal op het niveau liggen van de krachtigste Duitse berlines, is hij zeker snel genoeg om je rijbewijs in recordtijd te verliezen!

Advertentie
Advertentie
Witte Peugeot 508 rijdend op een lege weg onder een bewolkte hemel.

5. 64 kilometer

De elektrische actieradius van de plug-inhybride versies bedraagt iets meer dan 60 kilometer, behalve bij de PSE. Door de extra elektromotor en het hogere gewicht daalt het rijbereik hier tot 52 kilometer.

Rode Peugeot 508 SW op landelijke weg met bergachtig landschap en olijfbomen.

6. 4.750 mm

Opvallend genoeg is de tweede generatie van de Peugeot 508 met zijn lengte van 4,75 meter korter dan zijn voorganger (met 8 cm). Was dit om de DS 9 (4,93 m) uit dezelfde Stellantis-familie niet in de weg te zitten?

Grijze Peugeot 508 geparkeerd voor een modern gebouw met palmbomen.

7. 487 liter

De kofferinhoud van de Peugeot 508 varieert van 487 tot 1.537 liter (met neergeklapte achterbank) voor de berline en van 530 tot 1.780 liter voor de SW. Goed nieuws voor de plug-inhybride versies: hier neemt de batterij geen extra kofferruimte in beslag!

Ruime kofferbak van een Audi e-tron GT met neerklapbare stoelen en bagageafdekking.

Conclusie

Van bescheiden en ingetogen is de Peugeot 508 geëvolueerd naar een sexy en gedurfde berline. Een gedurfde maar noodzakelijke zet om zich te onderscheiden in een competitieve markt – en gezien de lovende reacties, een geslaagde keuze! Voor liefhebbers van sportieve, maar verstandige wagens biedt de PSE-versie een mooie combinatie van kracht en lage CO₂-uitstoot.