De Volkswagen Golf is al decennialang de maatstaf in het C-segment. De zevende generatie uit 2012 verfijnde dit succesrecept met meer comfort, betere materialen en nieuwe aandrijflijnen. Met zijn sterke reputatie en ruim aanbod op de tweedehandsmarkt is hij een logische keuze. Maar zelfs een Golf kent zijn aandachtspunten.

In deze gids nemen bespreken we alle aspecten waar je op moet letten bij de aankoop van een gebruikte Golf Mk7 hatchback en welk model je het beste kan kiezen voor je geld.

Advertentie
Advertentie

Motoren

De Golf 7 kon rekenen op een uitgebreid aanbod aan motoren. Met de 1.6 liter diesel kan je prima uit de voeten, maar de 2.0 TDI biedt net wat meer reserve voor vlotte hernemingen of inhalen op de autosnelweg. Deze Volkswagen diesels worden vooral gewaardeerd om hun correcte prestaties en hun lage verbruik.

Toch is het opletten al je alleen maar korte afstanden rijdt. Regelmatig komen bij deze diesels immers problemen voor die te maken hebben met de EGR-klep, verstoppingen van de dieselpartikelfilter (DPF) en het AdBlue-systeem.

Als benzinemotoren werden de 1.2 TSI en 1.4 TSI aangeboden bij de lancering. De TSI-blokken tot 2014 vertonen vaak problemen met de distributieketting. Deze kan uitrekken en daardoor de motor volledig in de soep laten lopen. Een dure grap! Vaak is de ketting na 100.000 km al aan vervanging toe. In nieuwere motoren zit er een distributieriem in plaats van een distributieketting en sinds 2016 zijn deze problemen dan ook veel minder aanwezig.

Hoog olieverbruik is nog een ander terugkerend fenomeen bij de TSI-motoren en dit vooral na 100.000 km. Het probleem is moeilijk op te lossen, omdat het eigenlijk om een reeks ontwerpfouten gaat. Ook de diesels lusten trouwens af en toe wat extra olie.

Later werden deze benzinemotoren vervangen door de 1.0 TSI (driecilinder) en 1.5 TSI, gekend voor zijn stille werking en gematigd verbruik. Daarnaast kon de Golf 7 rekenen op de traditionele sportievere varianten: de GTD, GTI en R.

De Golf 7 was ook de eerste generatie met de GTE (plug-in hybride) en e-Golf, de eerste batterij-elektrische versie van de Golf.

Voor de volledigheid vermelden we nog dat de Golf ook geleverd is als TGI op aardgas en benzine. Het verkoopsucces hiervan was beperkt, en dus ook het aanbod op de tweedehandsmarkt.

Advertentie
Advertentie

Betrouwbaarheid en bekende problemen

Volkswagen is er met deze 7de generatie van de Golf in geslaagd om de belangrijkste problemen van de Golf 6 (een haperende DSG-versnellingsbak en een oprekkende distributieketting) grotendeels achter zich te laten vanaf 2016. Toch zijn er andere issues die regelmatig voorkomen.

Er worden een aantal softwareproblemen gemeld. Zo kan je een onterechte melding krijgen over een defecte lamp, of net geen melding als er toch een lamp kapot is. Andere eigenaars klagen over een slecht werkend navigatie- en/of infotainmentsysteem. Er zijn ook soms moeilijkheden met het koppelen van smartphones via Bluetooth.

Krakende draagarmrubbers komen ook veel voor. Op zich is het ongevaarlijk, maar het zorgt voor een onaangenaam geluid als je bijvoorbeeld over een drempel rijdt.

Modellen met een panoramisch dak krijgen soms te maken met insijpelend water. Volkswagen raadt aan om regelmatig de afvoerpunten voor regenwater te controleren op verstoppingen.

En tot slot nog goed om weten: door het Dieselgate schandaal heeft Volkswagen in 2016 een terugroepactie gehouden voor 2.0 TDI Golfjes, maar dit had betrekking op de Golf Mk6, de Golf 7 was dus niet betrokken.

Prijsindicatie

De Volkswagen Golf Mk7 blijft erg gewild op de tweedehandsmarkt. Zijn goede reputatie zorgt ervoor dat hij iets duurder is dan zijn rechtstreekse concurrenten. Het voordeel hiervan is dat hij zijn prijs dan weer wat langer vasthoudt bij doorverkoop.

Modellen met de 2.0 TDI dieselmotor en de 1.5 TSI benzinemotor (vanaf de 2017 facelift) zijn het meest waardevast. Deze Golfjes zijn vaker uitgevoerd als Highline of voorzien van extra opties. Dit maakt ze weliswaar bij aanschaf wat duurder, maar je krijgt er meer auto voor in de plaats. Reken op een budget rond de 20.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar met minder dan 100.000 km.

Advertentie
Advertentie

Het aankoopadvies van Vroom

Laat je zeker niet ontmoedigen door de problemen die hierboven vermeld zijn: een goed onderhouden Golf Mk7 is nog steeds een van de beste tweedehandsauto’s die je kan kopen en daarom ook een van de meeste gezochte. Ons advies?

Aanrader: een Golf 2.0 TDI Highline, na de facelift van 2017. Als je niet regelmatig lange afstanden doet, ga dan voor de 1.5 TSI.

Afrader: een Golf met TSI-motor van voor 2014

Advertentie
Advertentie