Skoda is duidelijk een meester in de kunst van de gezinswagen. Het Tsjechische merk heeft niet alleen een van de beste compacte elektrische SUV’s op de markt, maar staat ook sterk in het segment van de compacte SUV’s met verbrandingsmotor met de Karoq! Of gaat die titel nu naar de recent gelanceerde Renault Symbioz?

Advertentie
Advertentie

Verrassend gelijkaardig design

De Skoda Karoq en Renault Symbioz zijn natuurlijk twee totaal verschillende wagens, maar ze lijken een vergelijkbare designfilosofie te hebben gevolgd: strakke lijnen en een vrij rechte vorm. De Symbioz ziet er iets dynamischer uit, terwijl de Karoq iets compacter is. De Tsjechische SUV meet namelijk 4,39 m lang, 1,841 m breed en 1,603 m hoog. De Franse SUV biedt een lengte van 4,413 m, een breedte van 1,797 m en een hoogte van 1,575 m. Kleine verschillen, maar die extra centimeters kunnen wel het verschil maken bij het parkeren. Over smaak valt niet te twisten, dus geven we de punten aan de Karoq dankzij zijn handigere formaat.

Advertentie
Advertentie

De leeftijd van de Skoda Karoq is te zien aan zijn interieur…

In het interieur van beide SUV’s is hun leeftijdsverschil duidelijk te zien. De Renault Symbioz is nog gloednieuw, maar de Karoq stamt alweer uit 2017, en daar kan je niet naast kijken! Skoda heeft zijn compacte SUV wel redelijk up-to-date gehouden met een digitaal instrumentarium van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van 6,2 tot 9,2 inch, dat ook draadloos verbindt met Apple CarPlay/Android Auto, maar het interieur ziet er simpelweg niet zo modern uit als dat van zijn rivaal van vandaag. Dat heeft echter ook zijn voordelen: de Karoq heeft nog steeds tal van fysieke knoppen, waarmee je onder meer de airco mee kan bedienen.

Alle versies van de Renault Symbioz genieten dan weer van een verticaal centraal aanraakscherm van 10 inch. De virtuele cockpit van het Franse model varieert van 7 tot 10,3 inch afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Op de instapversie na, geniet ook elke Symbioz van het OpenR Link-infotainmentsysteem dat samen met Google werd ontwikkeld. Dat is simpelweg een van de beste systemen op de markt. Het is namelijk even gemakkelijk in gebruik als een smartphone! Wie dat wil, kan in de Symbioz ook standaard draadloos verbinding maken met Apple CarPlay/Android Auto. Qua technologie bestaat er dus geen twijfel over dat de Symbioz met kop en schouder boven de Karoq uitsteekt.

Advertentie
Advertentie

K.O. op praktisch vlak?

Gek genoeg hebben zowel de Skoda Karoq als de Renault Symbioz een wielbasis van precies 2,638 m lang, en beschikken beide modellen standaard over een verschuifbare achterbank. Maar dat zijn dan ook de enige twee punten waarop Renault met gelijke wapens kan strijden tegen Skoda als het gaat om binnenruimte. De Tsjechische SUV heeft om te beginnen al een grotere koffer. Het volume varieert namelijk van 521 tot 756 liter met de achterbank overeind, tot zelfs 1.810 liter dankzij de optionele Varioflex-zetels, die volledig onafhankelijk en zelfs verwijderbaar zijn! Als optie kan de Karoq ook genieten van een neerklapbare passagierszetel vooraan, om zijn praktische inzetbaarheid nog verder te vergroten.

De Symbioz is allesbehalve krap aan boord, maar kan rekenen op ‘slechts’ 492 tot 624 liter aan kofferruimte, uitbreidbaar tot 1.582 liter met de achterbank neergeklapt. De Karoq vloert de Symbioz definitief dankzij zijn diverse ‘Simply Clever’-snufjes, zoals een extra USB C-poort ter hoogte van de binnenspiegel om je dashcam op aan te sluiten, klaptafeltjes voor de passagiers achterin, of nog de verstopte paraplu onder de voorzetel. Er is geen twijfel mogelijk: op vlak van ruimte en modulariteit wint de Karoq met voorsprong!

Advertentie
Advertentie

Diverse benzine- en dieselmotoren tegen één hybride aandrijflijn

Onder de motorkap van de Skoda zijn er twee benzinemotoren en twee dieselmotoren te vinden, die gekoppeld kunnen worden aan een manuele versnellingsbak of een DSG 7-automaat. De krachtigste TDI-motor kan zelfs genieten van vierwielaandrijving! Het vermogen van al deze motoropties varieert van 81 kW (116 pk) en 200 Nm tot 110 kW (150 pk) en 360 Nm. Daarmee kan de Skoda Karoq in 11,3 tot 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 190 tot 211 km/u, afhankelijk van het vermogensniveau. Tenslotte heeft de Karoq een WLTP-verbruik van 4,7 tot 6,7 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 122 tot 184 g/km.

De motorkeuze van de Renault is veel gemakkelijker, want dit model is (voorlopig) enkel leverbaar als E-Tech Full Hybrid met 105 kW (145 pk) en 250 Nm koppel. Daarmee sprint de Symbioz in 10,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 170 km/u. Deze bijzonder efficiënte hybride aandrijflijn levert een WLTP-verbruik van 4,6 l/100 km op, terwijl de CO2-uitstoot van de Franse SUV beperkt blijft tot 104 g/km. Indrukwekkende cijfers, waarmee de Symbioz ongetwijfeld de meest efficiënte SUV van de twee is. Maar de Karoq biedt veel meer keuze, inclusief een 4x4-versie… Gelijkstand, dan maar?

Wat zijn de prijzen van de Skoda Karoq en Renault Symbioz in 2025 in België?

De Skoda Karoq is verkrijgbaar vanaf 34.155 euro in België. Niet erg goedkoop, en die prijs kan nog flink stijgen afhankelijk van de uitvoering, motorisatie en de opties die je kiest. En er zijn veel opties om uit te kiezen! De Renault Symbioz heeft een veel rijkere standaarduitrusting en is ook nog eens een stuk goedkoper dan zijn rivaal. De prijzen beginnen namelijk bij 29.950 euro in België, wat 4.205 euro goedkoper is dan de Karoq! De Renault komt dus als beste uit de bus in de prijscategorie.

Conclusie: de Symbioz komt net te kort?

De Skoda Karoq is zeker (veel) ouder en (veel) duurder dan de Renault Symbioz, maar daar is een goede reden voor. Hij is iets compacter, maar wel veel ruimer en moduleerbaarder dan de Franse SUV. En dan zijn er nog de ‘Simply Clever’-snufjes, die de Symbioz de genadeklap geven… Dat gezegd zijnde: de Renault geeft zich niet zomaar gewonnen. Hij moet zijn meerdere erkennen aan de Karoq, maar niet zonder een dappere strijd te leveren! Beide modellen zijn ongetwijfeld uitstekende compacte SUV’s en behoren tot de beste op de markt.