Er zijn al heel wat verschillende (Belgische en buitenlandse) operatoren die tientallen, honderden of zelfs duizenden laadpalen hebben geïnstalleerd in België. Sommige operatoren zijn gespecialiseerd in snelladers, anderen werken dan weer samen met supermarkten om te kunnen bijladen tijdens het winkelen. Dit is een overzicht van de belangrijkste namen die je kan tegenkomen in ons land.
België, vooral ten noorden van de Samber en de Maas, is tegenwoordig goed voorzien van publieke laadpalen voor elektrische wagens. Eind februari 2025 hadden we er al bijna 85.000. Deze markt wordt verdeeld voor verschillende operatoren. De meeste laadkaarten en RFID-badges om te betalen zijn wel compatibel met alle laadnetwerken. Bovendien is het verplicht geworden voor nieuwe installaties om ook betaling met een bankkaart te aanvaarden. En als dat niet werkt, is er nog altijd de QR-code om via een app te betalen. Dit zijn de meest voorkomende laadpalen op onze wegen, parkings en trottoirs, in alfabetische volgorde:
- Allego: dit netwerk bestaat al een tiental jaar. Het was een van de eerste die Combo CCS-laders van 50 kW en ChaDeMo-laders installeerde bij Total-tankstations en op de parkings van sommige supermarkten. Helaas heeft het zich niet even snel kunnen ontwikkelen als de EV-markt. Toch heeft Allego een groot netwerk van 11 en 22 kW-laadpalen verspreid over heel België, met de nadruk op Vlaanderen. De laadpalen van 50 kW zijn er ook nog steeds, maar zeldzamer zijn de Allego-snelladers van 150 kW tot meer dan 300 kW.

- Circle K (ex-TotalEnergies): TotalEnergies is in België overgenomen door het Canadese Circle K. Het heeft dus de controle gekregen over de TotalEnergies-laadpalen, die nu rood worden geverfd, terwijl het netwerk steeds verder wordt ontwikkeld. Er zijn snelladers van meer dan 100 kW bij het merendeel van zijn snelwegparkings en bij sommige tankstations, vooral langs grote banen. De snelladers zijn voorzien van ChaDeMo-stekkers, naast de gebruikelijke Combo CCS-kabels.
- Dats 24: het laadnetwerk van Colruyt biedt vooral ‘trage’ laders, maar er zijn ook semi-snelle en ‘echte’ snelladers op de parkings van de supermarkten en bij sommige tankstations.
- D’Ieteren Energy (ex-EDI): deze dochteronderneming van de Belgische invoerdersgroep D’Ieteren biedt vooral laadoplossingen voor bedrijven, maar die kunnen ook publiek worden gemaakt als de bedrijven dat willen (wat ze meer overheidssteun oplevert).
- Electra: het merendeel van de snelladers van deze Franse operator is te vinden op de parkings van de Delhaize-supermarkten in heel België. Sommige laadpalen zijn ook te vinden bij winkelcentra, boetieks en fastfoodrestaurants.

- astned: deze Nederlandse operator is een van de marktleiders in Europa met zijn zeer snelle en betrouwbare laadstations, die langs grote banen en snelwegen worden opgezet. Er zijn ook ChaDeMo-laadpunten naast de Combo CCS-aansluitingen. Fastned zit vooral in Vlaanderen, maar ontwikkelt zijn netwerk ook in Wallonië en in de rest van West-Europa.
- Ionity: dit netwerk is opgericht door een consortium van Duitse en Koreaanse autoconstructeurs. Het is vooral aanwezig langs de snelweg (bij Q8- of Shell-snelwegparkings), of er dichtbij, en langs grote wegen in 24 Europese landen, waaronder België. De laadpalen hebben Combo CCS-stekkers en soms ook ChaDeMo.



- Lidl: eerst waren ze gratis, maar de laadpalen bij de Lidl-supermarkten vereisen nu ook de app van de winkelketen of een laadbadge. Ze zijn aanwezig op de meeste parkings van de keten, maar veel van de laadpalen zijn niet toegankelijk buiten de openingsuren van de winkels.
- Luminus (Izivia): een van de voorlopers van de semi-snelle laadpalen is bezig met een herlancering met Izivia, dat binnenkort toekomt in België. In afwachting daarvan zijn er nog honderden laadpalen van 7 tot 22 kW, en enkele laders van meer dan 50 of 100 kW aanwezig in België.
- Powerland: dit Belgische bedrijf biedt langzame tot zeer snelle publieke laadpalen aan. Ze worden soms geïnstalleerd en beheerd door bedrijven als service aan hun klanten of aan passerende automobilisten. Dit onafhankelijke netwerk is momenteel vooral aanwezig in Vlaanderen.
- Shell-Recharge: de oliemaatschappij is begonnen met de uitrol van een dicht netwerk aan Combo CCS-snelladers, met soms ook ChaDeMo-aansluitingen. In België heeft Shell onder meer een samenwerking met Carrefour voor laadstations op zijn parkings, naast de snelladers bij de eigen tankstations. Daarnaast zijn er ook nog honderden langzame Shell-Recharge-laadpalen verspreid over het land.
- Sparki: deze Belgische operator heeft een netwerk van snellaadpunten geïnstalleerd op parkings van winkelcentra of bij tankstations van Esso, Maes en Shell, zowel in steden als langs nationale wegen. De laadpunten van Sparki bevinden zich vooral in Vlaanderen.



- Tesla: de snelle en betrouwbare Superchargers van Tesla zijn beschikbaar over heel België en Europa (en wereldwijd) op strategisch gekozen punten. Ze zijn niet meer voorbehouden aan Tesla-rijders en zijn uitgerust met Combo CCS-kabels. Toch is het vaak nog nodig om de Tesla-app te installeren om te kunnen betalen voor de laadbeurt. Er zijn maar heel weinig laadkaarten compatibel met de Tesla Superchargers.
- TotalEnergies: Total heeft het contract binnengehaald voor openbare laadpunten in het centrum van Brussel, Antwerpen, Gent en andere Vlaamse steden. Dit zijn ‘trage’ laadpalen van 7 tot 22 kW, waarvoor je een Type 2-kabel nodig hebt.