Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe CLA een zeer belangrijke auto is voor Mercedes, en dat was ook te merken tijdens de presentatie. Het was een waar spektakel van klank en licht, met de hele stad Rome als achtergrond. Het is alweer enkele jaren geleden dat we zoiets hebben gezien. Het Duitse merk heeft zijn nieuwe instapmodel dan ook van top tot teen vernieuwd, van zijn architectuur tot aan de software, en zelfs het design - ook al zou je dat niet meteen zeggen…
De oude en de nieuwe CLA zijn onmogelijk met elkaar te verwarren. Toch zouden we niet zeggen dat de Duitse berline spectaculair is veranderd aan de buitenkant. De grootste verschillen met zijn voorganger zijn te zien aan de lichten en hun lichtsignaturen. Die strekken zich niet enkel over de hele breedte van de auto uit, maar kunnen ook (optioneel) worden uitgerust met sterren in de koplampen en achterlichten. De grille van de CLA heeft nu ook een verlichte rand en zelfs 142 LED-sterretjes in het geval van de elektrische versie. Er mag geen twijfel over bestaan: dit is een echte Mercedes. Dat de vorm niet echt is veranderd, is gemakkelijk te verklaren: de vorige generatie was al een van de meest gestroomlijnde modellen op de markt, een onmisbare kwaliteit voor een elektrische wagen.




Groter aan de buitenkant, maar niet van binnen…
Hoewel de vormen en proporties van de nieuwe Mercedes CLA amper zijn veranderd, is het model wel groter geworden. De derde generatie van de Duitse vierdeurscoupé is 4,723 m lang, 1,855 m breed en 1,468 m hoog. Dat is 3,5 cm langer, 2,5 cm breder en 2,9 cm hoger dan zijn voorganger. De wielbasis is ook met iets meer dan 6 cm gegroeid, voor een totaal van 2,79 m.
Helaas betekent dat grotere formaat niet dat je meer plaats krijgt in het interieur - integendeel! De passagiers achterin krijgen zelfs 7 mm minder beenruimte en 13 mm minder elleboogruimte. Dankzij het glazen panoramadak dat standaard is op elke nieuwe CLA, genieten de achterste passagiers gelukkig wel van 28 mm extra hoofdruimte. Maar nog steeds zullen grotere mensen met hun hoofd tegen het dak zitten…
Met andere woorden: hoewel je wel met 4 middelgrote volwassenen kan plaatsnemen aan boord, zullen grotere mensen wat krapper zitten, vooral achterin. De koffer van 405 liter is ook 55 liter gekrompen ten opzichte van de vorige CLA! Gelukkig compenseren de elektrische versie dit met een frunk van 101 liter vooraan, maar de brandstofversies hebben hier natuurlijk geen recht op…



Eersteklas digitale ervaring
Wat wel flink is gegroeid aan boord van de nieuwe Mercedes CLA, zijn de schermen. Het Superscreen dat debuteert op het model bedekt namelijk de hele breedte van het dashboard. Het bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch, een centraal aanraakscherm van 14 inch en een optioneel tweede scherm van 14 inch voor de passagier vooraan. Hoewel we maar heel kort hebben kunnen spelen met het nieuwe systeem, kunnen we bevestigen dat het snel reageert en gemakkelijk te gebruiken is. Wie het huidige MBUX-systeem al een beetje kent, zal er zich niet aan storen. Maar we zouden het langer moeten testen om een definitief oordeel te kunnen vellen.



Het blijft wel een instapmodel
De gebruikte materialen aan boord van de nieuwe CLA zijn ook veranderd, maar niet per se in de goede richting, of toch niet overal. Over de bovenzijde van het interieur en de zetels hebben we niets te klagen. Maar de materialen rond het Superscreen van de CLA zijn niet zo kwalitatief als die van het Hyperscreen van zijn grotere broers. Het onderste deel van het interieur bestaat dan weer vooral uit plastics van een matige kwaliteit, wat enigszins teleurstellend is voor een merk als Mercedes. De bouwkwaliteit lijkt wel dik in orde. Laat ons hopen dat er een goede reden is waarom deze goedkope plastics gebruikt worden…



Hoeveel zal de Mercedes CLA 2025 kosten?
Een multi-energieplatform, een 800 V-architectuur voor de elektrische versie, tot 38,25 inch aan schermen, 260 kW (354 pk), 792 km autonomie… Met deze technische details in het achterhoofd, zouden we kunnen vermoeden dat de prijzen van de nieuwe Mercedes CLA de hoogte in zullen schieten. Maar met hem in het echt te hebben gezien en het interieur te hebben gevoeld, denken we dat hij niet zoveel meer zal kosten dan zijn voorganger.
De vorige generatie Mercedes CLA was verkrijgbaar vanaf 41.866 euro. De elektrische versie van de nieuwe generatie zal onder de elektrische C-Klasse worden gepositioneerd, die op zijn beurt goedkoper moet worden dan de elektrische GLC, die dan weer minder duur zou worden dan de EQE, die momenteel verkrijgbaar is vanaf 67.760 euro. Heel wat woorden om te zeggen dat de nieuwe elektrische Mercedes CLA vanaf ongeveer 45.000 tot 50.000 euro zou moeten kosten in België.



Heel veel nieuwe modellen op komst!
Hoewel Mercedes zijn nieuwe CLA al met veel bombarie heeft voorgesteld, heeft het model nog niet al zijn geheimen onthuld. Ten eerste zal zijn platform dienen voor nog drie andere nieuwe modellen van Mercedes: de CLA Shooting Brake, die eind dit jaar wordt voorgesteld, maar ook de opvolgers van de GLA en GLB. Dit betekent ook dat de A-Klasse en B-Klasse binnenkort uit het gamma van het Duitse merk zullen verdwijnen…
Eind 2025 zal Mercedes ook de brandstofversies van de CLA introduceren, naast een goedkopere elektrische versie met een batterij van 58 kWh. Maar op plug-in hybride CLA’s moet je niet rekenen. Hoewel dit technisch gezien mogelijk is, zegt het merk dat het de markt heeft bestudeerd en niet voldoende potentieel ziet voor een dergelijke motorisatie in de CLA. Een AMG-versie is dan wel weer in de maak. Mercedes heeft al laten vallen dat die 400 kW (544 pk) moet leveren, ofwel 90 kW (122 pk) meer dan de huidige CLA 45 S!