De Audi A6 begint aan zijn 6e generatie, maar voorlopig enkel als Avant. En ja, de grote Duitse reisbreak heeft toch zijn even modelcijfer behouden. We spreken dus niet over de A7, ondanks het feit dat de verbrandingsmotoren onder de kap behouden blijven.
Na twee keer van nomenclatuur te zijn veranderd, om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen, mag de Audi A6 aan zijn 6e generatie beginnen, maar voorlopig enkel als breakversie Avant. Een 6e iteratie die meer dan ooit lijkt op een A5 XXL, maar dat is zeker geen slecht nieuws! Het is met andere woorden eerder een evolutie dan een revolutie geworden, zoals het geval was met de A6 e-tron. Een evolutie die er wel veel scherper en sportiever uitziet dan het vorige model, zeker in de S-Line uitvoering. De nieuwe A6 is ook een stuk gestroomlijnder geworden, met een Cd-waarde van 0,25, waarmee het de meest aerodynamische Audi met verbrandingsmotor ooit is.




Meer dynamiek en technologie
Achteraan worden de twee lichtblokken nu verbonden door een lichtstreep die zich uitstrekt over de hele breedte van de achterklep. Lampen waarvan je de lichtsignatuur kan instellen, zoals bij de meeste moderne Audi’s, met 7 mogelijkheden om uit te kiezen, waarvan sommige zelfs actief en dynamisch zijn, zonder dat de algemene lichtsterkte verandert. De nieuwe lampen van de Audi A6 maken het ook mogelijk om met de omgeving te communiceren dankzij nabijheidssensoren. Zo kunnen deze OLED-lichten andere weggebruikers waarschuwen voor een ongeval verderop.



Nog groter
De nieuwe Audi A6 Avant is ook 6 cm langer geworden dan zijn voorganger, voor een totale lengte van 4,99 m en een breedte van net geen 1,88 m. De Duitser rust nu ook op een wielbasis van 2,927 m, wat een mooie zitruimte moet opleveren voor de passagiers achterin, ondanks de aanwezigheid van een grote koffer met een volume van 503 tot 1.534 liter, afhankelijk van de motorisatie.



Bekende grote schermen en ChatGPT aan boord
In het interieur zijn er geen verrassingen: daar vinden we hetzelfde dashboard terug als in de nieuwste A5, Q5, A6 e-tron en Q6 e-tron. De A6 Avant heeft dus een dubbel OLED-paneel, bestaande uit een Virtual Cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch. Deze schermen kunnen nog worden bijgestaan door een head-up display en door een passagiersscherm van 10,9 inch. Het geheel draait op Android Automotive OS, waarmee je tal van externe applicaties rechtstreeks kan installeren, zoals Spotify of YouTube. Het systeem is ook verbonden met ChatGPT om beter op vragen te kunnen beantwoorden. Het interieur kan tenslotte (optioneel) nog worden opgefleurd met een elektrochromatisch glazen panoramadak.



Benzine en diesel voor de nieuwe Audi A6 Avant
Net als de nieuwe Q5 en A5 is de Audi A6 Avant gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC). Bij de lancering is er keuze uit drie motorisaties: twee benzinemotoren en één diesel. Twee van die motoren zijn uitgerust met de nieuwste generatie MHEV Plus, de mildhybride technologie op 48 V van Audi. Daarmee kan je niet enkel korte stukjes volledig elektrisch rijden, maar ook genieten van een elektrische boost van 18 kW (24 pk) en 230 Nm. De energie wordt teruggewonnen bij het remmen, tot aan een maximum van 25 kW aan regeneratie.

Als basismotor krijg je een 2.0 TFSI-viercilinder die zijn 150 kW (204 pk) en 340 Nm exclusief naar de voorwielen van de Duitse break stuurt via een S Tronic-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Daarmee sprint de Audi A6 Avant 2025 in 8,3 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u.
Op diesel geniet de Audi A6 Avant van een 2.0 TDI-viercilinder met de MHEV Plus-technologie. Ook deze motor wordt altijd gekoppeld aan een S Tronic-automaat met dubbele koppeling, maar in dit geval kan je wel kiezen tussen voorwielaandrijving of Quattro-vierwielaandrijving om het vermogen van 150 kW (204 pk) en 400 Nm koppel naar de grond te brengen. In het eerste geval duurt de sprint van 0-100 km/u 7,9 seconden en bedraagt de topsnelheid 241 km/u, met Quattro doet de Audi A6 Avant TDI nog maar 7 seconden over de sprint en topt hij bij 238 km/u.
Tenslotte kan je de Audi A6 Avant ook uitrusten met een 3.0 TFSI V6-benzinemotor van 270 kW (367 pk) en 550 Nm, die eveneens wordt bijgestaan door de MHEV Plus-technologie van Audi. Deze motorisatie beschikt altijd over Quattro-vierwielaandrijving en laat de Audi A6 Avant in slechts 4,7 seconden naar 100 km/u sprinten, voor een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Meer sportiviteit als optie
Om de A6 Avant zowel dynamischer als comfortabeler te maken, biedt Audi tal van opties aan, waaronder een nieuwe, adaptieve luchtvering. Daarmee kan de koetswerkhoogte tot 50 mm zakken of stijgen en krijg je een stevigere demping in de sportmodus, of net een zachter contact in de comfortmodus. Verder op de optielijst staat er een progressieve stuurinrichting, maar ook vierwielsturing, waarbij de achterwielen tot 6 graden kunnen meedraaien. De Audi A6 kan daarnaast worden uitgerust met een optionele Quattro Ultra-aandrijving, waarbij de achteras kan worden losgekoppeld om brandstof te besparen, of net tot 70% van het vermogen kan ontvangen als er extra tractie nodig is. De V6 kan zelfs worden uitgerust met een Quattro Sport-differentieel voor nog meer sportiviteit.



Comfortabeler dan ooit, maar voor welke prijs?
Om hem nog comfortabeler te maken, heeft Audi de A6 Avant voorzien van een 30% betere geluidsisolatie ten opzichte van zijn voorganger. Voor een soepelere en stillere rijervaring zijn ook de motor- en transmissiesteunen vernieuwd. Ook de tandwielen van de transmissie en de banden zijn geoptimaliseerd om de A6 Avant comfortabeler dan ooit te maken. De nieuwe generatie A6 wordt nog steeds geproduceerd in de fabriek van Neckarsulm in Duitsland, waar ook de nieuwe A5 van de band rolt. De Audi A6 Avant 2025 is nu al te bestellen, met prijzen die beginnen bij 58.600 euro voor de TFSI-benzinemotor en 63.250 euro voor de TDI-diesel. De eerste exemplaren zouden al tegen eind mei 2025 worden geleverd. Nu is het enkel nog wachten op de sedanversie en de sportieve S6 en RS6…