Advertentie
Advertentie

1. 2006

Het verhaal begint op het autosalon van Frankfurt in 2003, waar Audi een concept voorstelde dat verwees naar zijn successen op Le Mans. Drie jaar later werd het prototype werkelijkheid en doopte Audi de productieversie naar zijn beruchte racewagen: de R8! Ondanks het radicale design koos Audi voor een vrij bescheiden technische basis, met een atmosferische V8 van 420 pk uit de Audi RS4 en vierwielaandrijving. Dat was wel even wat anders dan de biturbo V10 die het concept beloofde! De Audi R8 was veilig om mee te rijden én verrassend praktisch, met een toegankelijke, ruime en lichte cockpit. Drie jaar later voegde Audi wat meer pit toe met de Audi R8 V10, gevolgd door de open versie: de Audi R8 Spyder. In 2015 kreeg de Audi R8 een volledige update, al bleven de succesrecepten behouden – op de V8 na. In maart 2024 viel uiteindelijk het doek over het model.

Blauwe Audi Le Mans, gestroomlijnd ontwerp op grijze muurachtergrond.
Witte Audi R8 op een racecircuit, toont krachtige prestaties en elegant design.
Blauwe Audi R8 op afgelegen racebaan, bergen op de achtergrond, sportief rijden.
Advertentie
Advertentie

2. 2 koetswerkvormen

Beide generaties van de Audi R8 waren verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten: coupé en Spyder. De coupé oogt sierlijker, terwijl je in de cabrio volop kunt genieten van het motorgeluid in open lucht.

Audi R8 Spyder op hoge snelheid rijdend op een lege weg, achteraanzicht.

3. 4,4 meter

De Audi R8 is een relatief compacte wagen, net iets langer dan 4,4 meter, maar wel bijna 2 meter breed! De afmetingen bleven nagenoeg identiek over de twee generaties heen.

4. 4 aangedreven wielen

De Audi R8 staat bekend als een bijzonder veilige sportwagen en werd standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Voor de puristen kwamen er echter ook versies met achterwielaandrijving, zoals de RWS en de RWD.

Advertentie
Advertentie
Rode Audi R8 die drift op een racecircuit bij zonsondergang.

5. 620 pk

Aanvankelijk kwam de Audi R8 met een V8 van 420 pk, maar al snel werd het gamma uitgebreid met een V10 van 525 pk in 2009, en zelfs 560 pk voor de GT-versie (2011-2013). De tweede generatie behield enkel de V10, met vermogens van 540 of 610 pk (Audi R8 Plus). De facelift van 2019 verhoogde het vermogen tot 570 en 620 pk (performance quattro). De achterwielaangedreven varianten moesten het met 30 pk minder stellen.

6. 7 versnellingen

Alleen de eerste generatie was beschikbaar met een handgeschakelde 6-bak – een pareltje voor puristen, met zijn metalen schakelpatroon. De automaat was eerst een gerobotiseerde 6-bak, tot die in 2012 plaats maakte voor een 7-trapstransmissie met dubbele koppeling. Enkel deze laatste werd gebruikt in de tweede generatie.

Advertentie
Advertentie
Luxe interieur van een Audi R8 cabriolet met een Audi R8 coupé op de achtergrond.

7. 920 Nm elektrisch

Audi bracht ook een elektrische variant op de markt tot 2016: de Audi R8 e-tron. Die was uitgerust met twee elektromotoren die samen 462 pk en 920 Nm leverden. Er werden minder dan 100 exemplaren van gebouwd.

Rode Audi R8 rijdend op een besneeuwde weg, elegant design en sportieve prestaties.
Rode Audi R8 e-tron op circuit, bocht makend te midden van groene omgeving.
Luxe interieur Audi R8 met digitaal dashboard en hoogwaardige afwerking.

Conclusie

Aan het einde van zijn carrière werd de Audi R8 verkocht voor meer dan 160.000 euro. In 2024 kwam er een einde aan het model, in lijn met de elektrificatiestrategie van het merk. De R8 is minder extreem en toegankelijker dan de Lamborghini Gallardo of Huracan, en blijft vandaag een uitstekend alternatief voor wie wél wil genieten van een supercar, maar niet elke rit als een uitdaging wil zien. Onze favoriet? De eerste generatie, met V8 en manuele versnellingsbak – een echt collector’s item!