Het GTi-embleem maakt officieel zijn grote comeback binnen het Peugeot-gamma, en dat nog dit jaar – zij het wel in een volledig elektrische variant...

Advertentie
Advertentie

Het is al een hele tijd geleden dat Peugeot nog een sportief model in zijn gamma had, met uitzondering van de 508 PSE. Nochtans stond het Franse merk met de leeuw lange tijd bekend om zijn pittige kleintjes zoals de legendarische 205 GTi, maar ook de 106 GTi en zelfs de Rallye. Daar zou nu verandering in kunnen komen met de terugkeer van de drie letters die bij Peugeot synoniem zijn met sportiviteit... Alain Favey, de opvolger van Linda Jackson en nieuwe CEO van Peugeot, heeft namelijk officieel de terugkeer van het GTi-embleem bevestigd. “Ik kan bevestigen dat we het GTi-badge opnieuw zullen introduceren op de E-208 zodra dat mogelijk is,” verklaarde hij aan het magazine Autocar. Ook onze collega's van Caradisiac bevestigden het nieuws!

Witte Peugeot 208 GTI en rode 205 GTI op het circuit.
Advertentie
Advertentie

Tot 207 kW (280 pk), 345 Nm en 410 km rijbereik voor de toekomstige Peugeot E-208 GTi?

Het ontbreekt alvast niet aan elektrische "sportievelingen" binnen de Stellantis-groep: de Alfa Romeo Junior Veloce, de Abarth 500e, en vooral de 600e, en dan is er nog de toekomstige Lancia Ypsilon HF. Al deze wagens delen trouwens hun e-CMP-architectuur met de Peugeot E-208! Een GTi-versie zou dus kunnen profiteren van dezelfde elektromotor voorin met tot 207 kW (280 pk) en 345 Nm, zoals bij de Alfa Romeo Junior Veloce en Abarth 600e, én van hetzelfde sperdifferentieel als die laatste! Beide elektrische SUV's beschikken over een batterij van 54 kWh, goed voor een rijbereik tot 410 km voor de Italiaanse met het Biscione-logo. De E-208 GTi zou dus kunnen rekenen op een vergelijkbare hoeveelheid elektronen én een gelijkaardig rijbereik.

GTI-embleem op zwarte auto-achterzijde met felrode achterlicht.

Komt er binnenkort een hele elektrische GTi-reeks bij Peugeot?

En als de E-208 GTi de spits mag afbijten, dan lijkt het erop dat ook andere modellen van het merk met de leeuw binnenkort het GTi-embleem mogen dragen. Alain Favey liet namelijk weten dat “we de beslissing hebben genomen om het GTi-label opnieuw in te voeren bij Peugeot”, maar dan wel exclusief in een 100 % elektrische vorm. We zouden dus binnenkort een krachtigere E-308 GTi kunnen zien verschijnen, en waarom ook geen E-3008 GTi? Aangezien de 508 nog niet volledig elektrisch is, zou die voorlopig zijn PSE-badge behouden...

Advertentie
Advertentie