Yeelen Möller

14 MRT 2025

Test: Audi SQ5 Sportback, bringing sexy back

De tweede generatie Audi Q5 Sportback breekt met de Quasimodo-achtige vorm van zijn voorganger en ziet er veel dynamischer uit. Als krachtige SQ5 gaat het bovendien om meer dan enkel uiterlijk vertoon…

{"fr":"Audi Q5 rouge brillante roulant sur une route sinueuse bordée par une forêt.","nl":"Rode Audi Q5 rijdt op kronkelige weg omgeven door bosrijke omgeving."}
{"fr":"Intérieur moderne d'une Audi avec tableau de bord numérique et finition en cuir luxueux.","nl":"Moderne interieur van een Audi met digitaal dashboard en luxe lederen afwerking."}

"De Audi SQ5 Sportback is een echte alleskunner: comfort, praktisch gemak, prestaties en een redelijk verbruik, hij heeft het allemaal… voor een zekere prijs."

De eerste Audi Q5 Sportback verscheen in 2021 op het toneel, 5 jaar later dan de tweede generatie Q5 SUV waarop hij was gebaseerd. Hij hoopte het succes van de Q3 Sportback en Q8 Sportback e-tron te emuleren, maar je zag er wel aan dat er niet van bij het begin rekening werd gehouden met het ontwerp van een coupéversie: de daklijn kwam pas vanaf de achterdeuren naar beneden, en dat op zo’n subtiele manier dat er visueel amper verschil was met de reguliere Q5. Dat is met de tweede generatie Q5 Sportback, op basis van de derde generatie Audi Q5 waarover we vorige week schreven, wel anders. Hij wint aan visuele dynamiek, en belooft als SQ5 die sportieve indruk ook al rijdend waar te maken. Aan ons om te ontdekken of dat ook klopt in de praktijk!

Advertentie
Advertentie

Design

Geen bochel meer

Je ziet meteen dat de nieuwe Audi Q5 Sportback eleganter op het oog valt dan zijn voorganger. Hij profiteert niet enkel van de visueel veel dynamischere basis van de SUV-versie, maar ook van een meer doordachte aanpak bij de basis van het ontwerp, wat voor een harmonieuze geheel zorgt. In mensentaal: de Sportback is niet zomaar een gebocheld aftreksel meer van de Q5 SUV, maar een op zichzelf staand model dat ongetwijfeld klanten zal lokken op zoek naar een meer elegante middelgrote SUV.

De neus van de Audi Q5 Sportback is rechtstreeks overgenomen van de SUV-versie, de verschillen beginnen pas vanaf de B-stijl. Dan zet het dak zijn daling in, enkel onderbroken door een dakspoiler, alvorens sierlijk af te ronden ter hoogte van de achterlichten, die op hun beurt verboden zijn door middel van een LED-streep. En Audi zou Audi niet zijn als het Duitse merk niet wat heeft gespeeld met de verlichting: naast de OLED-achterlichten met de instelbare lichtsignaturen enzovoort, zit het derde remlicht ook verstopt onder de dakspoiler. Het bijzondere patroon kan je zelfs enkel in de reflectie van de achterruit zien.

Aan de afmetingen veranderde er overigens niets: net als de Q5 SUV is de nieuwe Audi Q5 Sportback 4.717 mm lang en 1.900 mm breed, op een wielbasis van 2.823 mm. Hij is wel 3,8 cm lager dan zijn klassieke broertje: 1.619 mm in totaal. Tenslotte onderscheidt de Audi Q5 Sportback zich nog van zijn SUV-broer door het gebrek aan basisuitvoering. De SUV-coupé is er enkel als Advanced en als S Line. Dat doet hem meteen wat hoogwaardiger ogen vanuit de fabriek.

OLED en keuze uit vier bekledingskleuren

Het interieur van de Q5 Sportback 2025 is krek eender aan dat van de SUV-versie. Je krijgt dus ook hier Audi’s dubbele OLED-schermpaneel met een digitale cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch, dat je optioneel nog kan aanvullen met een head-up display en een passagiersscherm van 10,9 inch. De materiaalkeuze aan boord is overwegend mooi, al zijn er hier en daar enkele harde stukken plastic te vinden die het luxegevoel wat beperken. Toch zijn we al blij dat er verschillende kleuren zijn om uit te kiezen voor de bekleding (zwart, beige, bruin en voor de SQ5 ook nog rood).

Beleving

Nog steeds praktisch

Die aflopende daklijn zorgt voor een minder groot compromis qua ruimte dan je zou vermoeden in de Audi Q5 Sportback. De kofferruimte (515 tot 1.415 liter, of 470 tot 1.388 liter in de SQ5 Sportback) gaat slechts met 5 tot 58 liter achteruit ten opzichte van de SUV (520 tot 1.473 liter). Je moet natuurlijk rekening houden met de schuine achterklep, maar wie mooi wil zijn… Ook het trekvermogen van maximaal 2,4 ton blijft overeind, dus de caravan kan zeker mee op vakantie.

Op de achterbank is de hoofdruimte een paar centimeter kleiner, maar ook hier is er nog voldoende ruimte voor twee volwassenen. Het middelste zitje is echter zeer smal en heeft te maken met een dikke en hoge middentunnel, dus dat is enkel bruikbaar in noodgevallen. En net als bij de klassieke Q5 is de achterbank verschuifbaar en krijg je een instelbare rugleuning, wat het comfort alleen maar versterkt.

Android Automotive met externe apps

Het nieuwe infotainmentsysteem van Audi draait op Android Automotive, wat betekent dat je Google-diensten krijgt ingebouwd en dat je externe applicaties rechtstreeks kan installeren in de auto (Spotify, YouTube, …). Je smartphone koppelen hoeft dus niet meer, maar Android Auto en Apple CarPlay zijn wel draadloos aanwezig. De inductielader in de middenconsole is gekoeld en levert tot 15 watt. Moet het sneller gaan, of heb je tablets of laptops om op te laden, dan kan je optioneel voor USB C-poorten kiezen die 60 watt leveren vooraan en zelfs tot 100 watt achteraan.

Het multimediasysteem van Audi is redelijk logisch opgebouwd, met permanent aanwezige sneltoetsen voor de belangrijkste functies (inclusief de klimaatregeling, die helaas geen fysieke bedieningen meer heeft). De OLED-schermen zien er ook haarscherp en helder uit, en met een donkere achtergrond moeten ze ook voor minder vermoeide ogen zorgen ‘s nachts (zwart is namelijk volledig donker met een OLED-scherm). De gladde knoppen op het stuur zijn minder handig, maar ze zijn wel duidelijk gelabeld, in tegenstelling tot sommige (Chinese) concurrenten.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Brave benzine en diesel, of hitsige SQ5?

Het motorengamma van de Audi Q5 Sportback 2025 bestaat voorlopig uit drie opties, allemaal mildhybride verbrandingsmotoren: een 2.0 TFSI-benzinemotor van 150 kW (240 pk) en 340 Nm, een 2.0 TDI-dieselmotor van 150 kW (204 pk) en 400 Nm, en aan de top van het gamma heb je de SQ5 met zijn krachtige 3.0 TFSI V6 van 270 kW (367 pk) en 550 Nm. Enkel de 2.0 TFSI biedt de keuze tussen voorwielaandrijving of Quattro-vierwielaandrijving, op de andere motorisaties is Quattro standaard. Een 7-traps S Tronic-automaat met dubbele koppeling is eveneens aanwezig op elke nieuwe Q5. Later komen er nog twee plug-inhybrides met 220 kW (299 pk) of 270 kW (367 pk).

De bravere motoren hebben we behandeld in onze test van de Q5 SUV, hier richten we ons op de sportieve SQ5. Die maakt iets meer visuele indruk dankzij zijn grijze accenten, grotere luchthappers en vier uitlaatpijpen. Pijpen waaruit een sportieve klank te horen valt zodra je op de startknop drukt - een aangename verrassing in tijden van partikelfilters en emissienormen. Vloer je het gaspedaal, dan kan je in 4,5 seconden de 100 km/u aantikken en doorstoten tot een begrensde top van 250 km/u.

Razendsnel, maar…

Dat zijn echte sportwagencijfers, maar wij zouden de Audi SQ5 (Sportback) eerder omschrijven als een alleskunner. Dankzij de adaptieve luchtvering (een optie van bijna 2.000 euro…) krijg je een SUV die zowel echt comfortabel kan zijn voor de dagelijkse ritten, maar die ook flink zijn spieren opspant als je de Dynamic-modus inschakelt. Dan reageren de motor en transmissie razendsnel op inputs van het gaspedaal, zeker als je zelf gaat schakelen met de flippers achter het stuur. De motor is beresterk en blijft maar doortrekken, met een zalige soundtrack op de achtergrond en zelfs enkele plofjes als je het gas lost (al hebben we niet kunnen bevestigen of die ook aan de buitenkant te horen zijn).

En toch… missen we een beetje sensaties achter het stuur van de SQ5. Je kan er aan een razendsnel tempo mee van A naar B knallen, zelfs als de weg er bochtig bij ligt, maar het blijft allemaal neutraal en - durven we het zeggen - klinisch aan boord. Het is en blijft een praktische gezins-SUV, maar zelfs een ‘gewone’ versie van de Alfa Romeo Stelvio blijft de referentie qua rijplezier in dit segment. Vergeleken met een meer directe rivaal, de BMW X3 M50, kunnen we geen duidelijke winnaar aanwijzen. De BMW laat iets meer beweging toe dan de Audi, maar je voelt je niet per se meer verbonden met de machine.

 

Prijs

Prijs Audi (S)Q5 Sportback 2025

Schrik niet als je de configurator van Audi opent: het prijsverschil tussen de reguliere Audi Q5 Sportback en de SQ5 Sportback 2025 is enorm. De eerste is er al vanaf 53.340 euro, de laatste pas vanaf 85.920 euro! Zoals gezegd is de Audi Q5 Sportback er meteen als Advanced, wat het prijsverschil met de goedkoopste Q5 SUV (vanaf 49.850 euro) deels verklaart. En ondanks zijn hoge basisprijs kan je de factuur van de SQ5 Sportback nog flink opdrijven met de optielijst - als je een beetje je best doet, kom je vlotjes boven de 100.000 euro uit. Ter vergelijking: de BMW X3 M50 is er vanaf 83.100 euro.

Verdict

De Audi Q5 Sportback ziet er veel aantrekkelijker uit dan zijn voorganger, en als SQ5 biedt hij ook nog eens een rijervaring die op het niveau ligt van zijn uiterlijk. Het is niet de meest speelse sportieve SUV, maar er zijn niet veel auto’s die een dergelijke spreidstand tussen comfort, praktisch gemak, prestaties én verbruik kunnen voorleggen. Dat gezegd zijnde, je betaalt er ook een lieve duit voor…

Advertentie
Advertentie