De eerste Audi Q5 Sportback verscheen in 2021 op het toneel, 5 jaar later dan de tweede generatie Q5 SUV waarop hij was gebaseerd. Hij hoopte het succes van de Q3 Sportback en Q8 Sportback e-tron te emuleren, maar je zag er wel aan dat er niet van bij het begin rekening werd gehouden met het ontwerp van een coupéversie: de daklijn kwam pas vanaf de achterdeuren naar beneden, en dat op zo’n subtiele manier dat er visueel amper verschil was met de reguliere Q5. Dat is met de tweede generatie Q5 Sportback, op basis van de derde generatie Audi Q5 waarover we vorige week schreven, wel anders. Hij wint aan visuele dynamiek, en belooft als SQ5 die sportieve indruk ook al rijdend waar te maken. Aan ons om te ontdekken of dat ook klopt in de praktijk!
Design
Geen bochel meer
Je ziet meteen dat de nieuwe Audi Q5 Sportback eleganter op het oog valt dan zijn voorganger. Hij profiteert niet enkel van de visueel veel dynamischere basis van de SUV-versie, maar ook van een meer doordachte aanpak bij de basis van het ontwerp, wat voor een harmonieuze geheel zorgt. In mensentaal: de Sportback is niet zomaar een gebocheld aftreksel meer van de Q5 SUV, maar een op zichzelf staand model dat ongetwijfeld klanten zal lokken op zoek naar een meer elegante middelgrote SUV.
De neus van de Audi Q5 Sportback is rechtstreeks overgenomen van de SUV-versie, de verschillen beginnen pas vanaf de B-stijl. Dan zet het dak zijn daling in, enkel onderbroken door een dakspoiler, alvorens sierlijk af te ronden ter hoogte van de achterlichten, die op hun beurt verboden zijn door middel van een LED-streep. En Audi zou Audi niet zijn als het Duitse merk niet wat heeft gespeeld met de verlichting: naast de OLED-achterlichten met de instelbare lichtsignaturen enzovoort, zit het derde remlicht ook verstopt onder de dakspoiler. Het bijzondere patroon kan je zelfs enkel in de reflectie van de achterruit zien.
Aan de afmetingen veranderde er overigens niets: net als de Q5 SUV is de nieuwe Audi Q5 Sportback 4.717 mm lang en 1.900 mm breed, op een wielbasis van 2.823 mm. Hij is wel 3,8 cm lager dan zijn klassieke broertje: 1.619 mm in totaal. Tenslotte onderscheidt de Audi Q5 Sportback zich nog van zijn SUV-broer door het gebrek aan basisuitvoering. De SUV-coupé is er enkel als Advanced en als S Line. Dat doet hem meteen wat hoogwaardiger ogen vanuit de fabriek.
OLED en keuze uit vier bekledingskleuren
Het interieur van de Q5 Sportback 2025 is krek eender aan dat van de SUV-versie. Je krijgt dus ook hier Audi’s dubbele OLED-schermpaneel met een digitale cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch, dat je optioneel nog kan aanvullen met een head-up display en een passagiersscherm van 10,9 inch. De materiaalkeuze aan boord is overwegend mooi, al zijn er hier en daar enkele harde stukken plastic te vinden die het luxegevoel wat beperken. Toch zijn we al blij dat er verschillende kleuren zijn om uit te kiezen voor de bekleding (zwart, beige, bruin en voor de SQ5 ook nog rood).
Beleving
Nog steeds praktisch
Die aflopende daklijn zorgt voor een minder groot compromis qua ruimte dan je zou vermoeden in de Audi Q5 Sportback. De kofferruimte (515 tot 1.415 liter, of 470 tot 1.388 liter in de SQ5 Sportback) gaat slechts met 5 tot 58 liter achteruit ten opzichte van de SUV (520 tot 1.473 liter). Je moet natuurlijk rekening houden met de schuine achterklep, maar wie mooi wil zijn… Ook het trekvermogen van maximaal 2,4 ton blijft overeind, dus de caravan kan zeker mee op vakantie.
Op de achterbank is de hoofdruimte een paar centimeter kleiner, maar ook hier is er nog voldoende ruimte voor twee volwassenen. Het middelste zitje is echter zeer smal en heeft te maken met een dikke en hoge middentunnel, dus dat is enkel bruikbaar in noodgevallen. En net als bij de klassieke Q5 is de achterbank verschuifbaar en krijg je een instelbare rugleuning, wat het comfort alleen maar versterkt.
Android Automotive met externe apps
Het nieuwe infotainmentsysteem van Audi draait op Android Automotive, wat betekent dat je Google-diensten krijgt ingebouwd en dat je externe applicaties rechtstreeks kan installeren in de auto (Spotify, YouTube, …). Je smartphone koppelen hoeft dus niet meer, maar Android Auto en Apple CarPlay zijn wel draadloos aanwezig. De inductielader in de middenconsole is gekoeld en levert tot 15 watt. Moet het sneller gaan, of heb je tablets of laptops om op te laden, dan kan je optioneel voor USB C-poorten kiezen die 60 watt leveren vooraan en zelfs tot 100 watt achteraan.
Het multimediasysteem van Audi is redelijk logisch opgebouwd, met permanent aanwezige sneltoetsen voor de belangrijkste functies (inclusief de klimaatregeling, die helaas geen fysieke bedieningen meer heeft). De OLED-schermen zien er ook haarscherp en helder uit, en met een donkere achtergrond moeten ze ook voor minder vermoeide ogen zorgen ‘s nachts (zwart is namelijk volledig donker met een OLED-scherm). De gladde knoppen op het stuur zijn minder handig, maar ze zijn wel duidelijk gelabeld, in tegenstelling tot sommige (Chinese) concurrenten.