Lichten in C-vorm
De Grandtour behoudt de gekende fijne belijning en de stijgende gordellijn. De gestrekte lijnen lopen in een sterk gehoekte achterpartij uit. Apart zijn de achterlichten in C-vorm, die de auto zowel overdag als ’s nacht herkenbaar maken. De wielbasis groeit wat, waar zowel de bagageruimte als de achterpassagiers van profiteren. Aan beenruimte is er dus geen gebrek.
Koffer !
Het koffervolume is ontegensprekelijk het sterke punt van dit model. Vlooienmarkt of verhuis in zicht ? In de Grandtour geraak je heel wat kwijt ! Het volume bedraagt nu 524 liter, wat er 112 meer zijn als de berline. Met de achterbank naar beneden staan 1600 liter ter beschikking. Door de stoelen op te plooien verkrijg je een laadruimte van zomaar eventjes 2,55 meter. Andere voordelen zijn het regelmatige oppervlak en de lage laaddrempel. Met een stijf grid kan je de bagageruimte in twee delen opdelen terwijl de achterbank in 1/3-2/3 verhouding opdeelbaar is. In het interieur zijn in totaal voor 25 liter aan bergruimtes verdeeld.
Weldra ook een bak met dubbele koppeling !
Uiteraard herneemt deze versie het motor- en versnellingsbakgamma van de berline en de coupé. Bij de diesel vinden we de 1,5 dCi in vier verschillende motorvermogens van 85 tot 110 pk terug. Hoogstwaarschijnlijk zal deze motor het gros van de verkoop uitmaken. De krachtigste versie wordt van een partikelfilter voorzien, maar krijgt er begin volgend jaar de DCT 6-versnellingsbak met dubbele koppeling bij. Verder vinden we nog de 1,9 dCi 130, de 2,0 dCi 150 met automaat en als laatste de 2,0 dCi 160. Als benzinemotoren zien we slechts drie motoren verschijnen, waarbij de nieuwe 1,4 TCe van 130 pk de meeste aandacht krijgt. Tenslotte is er nog een nieuwtje dat de portefeuille zal plezieren. Het periodisch onderhoud gaat van 1 naar 2 jaar of 30.000 kilometers. Het onderstel tenslotte, werd aan de veranderde gewichtsverdeling aangepast
Op weg
Tijdens deze avant-première liet Renault ons geen keuze wat motoren betreft: iedereen moest met de 2,0 dCi 160 op weg ! Renault wist ons nog gauw te vertellen dat het verbruik op 5,9 liter per honderd kilometer ligt. Het was dan ook een behoorlijke verrassing om vast te stellen dat deze motor heel wat in zijn mars heeft. Hij is krachtig en soepel tegelijk en stuwt de auto verrassend vlot vooruit. Wat ook het regime of de ingelegde versnelling ook mag zijn, elke duw op het gaspedaal wordt prompt en krachtig beantwoord. Ondanks zijn vurige karakter blijft de motor steeds erg discreet. Maar over het verbruik hebben we toch onze twijfels. Dit blijft dan ook te verifiëren ! Het onderstel is net zo precies en efficiënt als dat van de berline, waarbij zelfs het hoge koppel van 380 Nm geen onrust kon zaaien. Alleen de transmissie kon ons niet echt overtuigen, met een hard pakkende koppeling die gewenning nodig heeft. Terwijl de ophanging goed presteert, voelt de stuurinrichting wat te artificieel aan. Maar tegenover de vorige versie is de vooruitgang toch duidelijk voelbaar. Het comfort scheert zoals steeds hoge toppen en de filtering en de geluiddemping kunnen de vergelijking met een hoger segment zeker aan.