De Renault Scenic E-Tech Electric is op papier één van de elektrische wagens met de beste prijs-rijbereikverhouding op de markt. Maar hoe zit dat in de praktijk? Het antwoord op die vraag zoeken we aan het stuur van de ‘long range’-versie...

Advertentie
Advertentie

Op dit moment biedt Renault twee varianten aan van de Scenic E-Tech Electric. De instapper krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 60 kWh, gekoppeld aan een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor met 280 Nm koppel. Die combinatie zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik tot 430 km, een 0 naar 100-sprint van 9,3 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. De Renault Scenic E-Tech Electric kan ook geleverd worden met een batterijcapaciteit van 87 kWh, gekoppeld aan een elektromotor met 160 kW (220 pk) en 300 Nm. Die combinatie zorgt voor een rijbereik tot 625 km, een 0 naar 100-tijd van 8,4 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Het is met die laatste versie dat we op pad gingen.

Advertentie
Advertentie

Meer dan 3 uur autostrade zonder te moeten stoppen

Met temperaturen rond de 10 graden, waarbij we afwisselden tussen de rijmodi ‘eco’ en comfort’, noteerden we aan het einde van onze (zeer) lange test met de Renault Scenic E-Tech Electric ‘long range’ een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km. Bij deze tweede kennismaking met de wagen legden we bijna 1.200 km af, grotendeels op de snelweg! In theorie zorgt dat gemiddeld verbruik ervoor dat de Fransoos tot 448 km kan rijden voor hij opnieuw opgeladen moet worden. We zijn niet tot het uiterste gegaan, maar we legden wel 383 km af op de autostrade, waarbij het batterijniveau daalde van 97 naar 9%. Je rijdt dus meer dan 3 uur aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u! Op een gemengd parcours dat ons van aan de rand rond Brussel tot in het centrum van de Belgische hoofdstad bracht, noteerden we ook een minimumverbruik van 15 kWh/100 km. Op die manier kan je dus tot 580 km afleggen zonder dat je moet gaan opladen. Let je op je verbruik, dan kom je dus bijna aan de door Renault aangekondigde waarden. En dat is goed nieuws!

Een minpuntje, maar wel een

indrukwekkende prijs-rijbereikverhouding**

Maar jammer genoeg is de Scenic E-Tech niet perfect. Zijn oplaadvermogen is immers wat beperkt in verhouding tot zijn grote batterijcapaciteit. Onze ‘long range’-variant heeft in theorie een oplaadvermogen van 150 kW in gelijkstroom, dat ervoor moet zorgen dat de batterij van 15% tot 80% oplaadt in 37 minuten. En aan een laadpaal die meer dan 150 kW levert, hadden we in de praktijk ook 32 minuten nodig om van 9 tot 72% op te laden en 56,81 kWh op te slaan in de batterij. Geen catastrofe, maar dat betekent wel dat je je tijd moet nemen als je ‘snel’ wil opladen tijdens een koffiepauze. Anderzijds vind je voor een prijskaartje vanaf € 46.950 niet veel beters op de markt wat de prijs-rijbereikverhouding en de rijervaring betreft. Goede punten voor Renault dus. De zowat 100 kg lichtere ‘comfort range’-variant zou in theorie nog wat minder moeten verbruiken. En daarmee zou je met een volle batterij dus tussen de 300 en 400 km moeten kunnen afleggen aan het stuur de Renault Scenic E-Tech Electric met een prijskaartje van € 39.950.

Advertentie
Advertentie