De Tesla Model Y werd al gefacelift voor 2025 in China, maar is nog niet in zijn nieuwe ‘Juniper’-vorm verkrijgbaar in Europa. Deze update zal zich echter moeten haasten, want de Amerikaanse elektrische SUV heeft te kampen met serieuze concurrentie, waaronder deze Renault Scenic E-Tech!

Advertentie
Advertentie

Verschillende benaderingen van design

De Renault Scenic E-Tech en Tesla Model Y zijn allebei elektrische “gezins-SUV’s”, maar ze bevinden zich aan de twee uiteinden van de categorie, toch wat hun formaat betreft. De Franse SUV is namelijk 4,47 m lang, 1,864 m breed en 1,589 m hoog. De Tesla Model Y is dan weer 4,751 m lang, 1,921 m breed en 1,624 m hoog. Dat is een verschil van 28,1 cm in de lengte, 5,7 cm in de breedte en 3,5 cm in de hoogte! Dit valt echter niet op wanneer je beide SUV’s naast elkaar parkeert. Ze hebben dan ook een erg verschillend uiterlijk. Tegenover de ronde vormen van de Amerikaan is de Renault Scenic E-Tech een stuk hoekiger vormgegeven. Hij heeft ook geen SUV-coupé-achtige aflopende daklijn.

Advertentie
Advertentie

In het interieur zijn de materialen van de Franse SUV van een goede kwaliteit, misschien zelfs nog iets beter dan die van de Amerikaan. Ze zijn in ieder geval bijzonder, zoals het hout met reliëf op de bovenzijde van de deurpanelen en het dashboard. Qua bouwkwaliteit is het echter gelijkspel tussen beide modellen. De indeling verschilt wel enorm: tegenover het volledig “uitgeklede” dashboard van de Tesla ziet dat van de Renault er veel klassieker uit. De Scenic heeft dan ook zowel een digitaal instrumentenpaneel, een centraal aanraakscherm én fysieke knoppen om de klimaatcontrole te bedienen!

Tal van schermen, knoppen en connectiviteit vs. één allesomvattend systeem

Aan boord van de Renault Scenic E-Tech krijg je, naast enkele fysieke knoppen, een digitaal instrumentarium van 12,3 inch en een verticaal aanraakscherm van 12 inch. Beide panelen werken perfect dankzij het uitstekende infotainmentsysteem van Renault, dat samen met Google is ontworpen. Je kan ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay, in tegenstelling tot de Tesla Model Y. Qua gebruiksgemak staat de Renault Scenic E-Tech Electric bijna op eenzame hoogte. De Tesla Model Y heeft een centraal aanraakscherm van 15 inch… en niets meer! Je mag al tevreden zijn dat je nog klassieke hendels krijgt voor de richtingaanwijzers, toch nog eventjes… Die verdwijnen namelijk ook met de facelift van de populaire Amerikaanse SUV, net als bij de geüpdatete Model 3. Gelukkig is het infotainmentsysteem van Tesla ook zeer gemakkelijk in gebruik, op enkele zeer kleine iconen en toetsen na.

Veel ruimte en 7 zitplaatsen in de Model Y, maar niet in de Scenic

De Renault Scenic E-Tech rust op een wielbasis van 2,78 m en geniet van een ruime koffer, met een volume van 545 tot 1.670 liter met de achterzetels neergeklapt. De Franse elektrische SUV heeft echter geen extra opbergruimte onder de motorkap, in tegenstelling tot de Model Y. Die laatste heeft ook een nog grotere wielbasis van 2,89 m! Toch is de zitruimte op de tweede rij vrijwel identiek aan boord van beide SUV’s - met in beide gevallen veel plek voor de benen. De Amerikaanse SUV kan echter uitpakken met 854 tot 2.041 liter aan kofferruimte, plus nog eens 117 liter ruimte in de frunk! En terwijl de Scenic niet meer verkrijgbaar is met 7 zitplaatsen, biedt Tesla sinds kort wel een 7-zits versie aan van zijn kleinste SUV. De Model Y is dus niet enkel groter dan de Scenic E-Tech, maar ook praktischer.

Advertentie
Advertentie

Tot 625 km autonomie voor de Renault Scenic E-Tech Electric

Momenteel biedt Renault slechts twee motorisaties aan in de Scenic E-Tech Electric. De basisversie koppelt een batterij van 60 kWh aan een motor van 125 kW (170 pk) en 280 Nm koppel. Daarmee haalt de Scenic een WLTP-autonomie van 430 km, sprint hij in 8,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 150 km/u. In deze versie kan de Franse elektrische SUV ook snelladen tot 130 kW. De ‘Long Range’-versie geniet dan weer van een batterij van 87 kWh en een motor van 160 kW (220 pk) en 300 Nm. Daarmee haalt de Scenic tot 625 km autonomie op een volle batterij, sprint hij in 7,9 seconden naar 100 km/u en topt hij bij 170 km/u. Ook de laadsnelheid neemt iets toe: tot 150 kW.

Advertentie
Advertentie

Maximaal 600 km autonomie voor de Tesla Model Y

Hoewel hij net is gefacelift voor de Chinese markt, is de nieuwe Tesla Model Y ‘Juniper’ nog niet beschikbaar in Europa. Momenteel moeten we het dus doen met de 4 versies die we al een tijdje kennen, met een maximale autonomie van 455 tot 600 km. De verschillende motorisaties van de Model Y bieden wel een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 6,9 tot 3,7 seconden, terwijl de laadsnelheid varieert van 170 tot 250 kW.

Meer souplesse en een grotere batterij, of meer dynamiek en een lager verbruik?

De Renault Scenic E-Tech is een voorwielaandrijver en is zeer aangenaam om mee te rijden, met de nadruk op comfort in plaats van dynamiek. Hij schittert vooral op grote banen en snelwegen, waar je er moeiteloos de kilometers mee afmaalt. De Tesla Model Y is dan weer een van de meest dynamische SUV’s van zijn soort! Een eigenschap die echter een impact heeft op het comfort… De Amerikaanse SUV is namelijk bijzonder stevig geveerd.

Merk trouwens op dat zowel de Renault Scenic E-Tech en de Tesla Model Y twee van de lichtste elektrische SUV’s op de markt zijn. De Amerikaan legt namelijk 1,9 tot 2 ton op de weegschaal, en de Fransman is zelfs nog lichter: 1,8 tot 1,9 ton, afhankelijk van de motorisatie. Dat betekent ook dat ze weinig stroom nodig hebben om in beweging te komen.

En zelfs ten opzichte van het lage verbruik van de Renault Scenic E-Tech, weet de Tesla Model Y nog minder energie te verbruiken tijdens het rijden. Op hetzelfde parcours met een mix van snelweg, stadsverkeer en binnenwegen haalden we een laagste gemiddelde van 15 kWh/100 km in de Renault Scenic E-Tech Long Range, tegenover slechts 11,1 kWh/100 km in de Tesla Model Y RWD! Maar voor een gelijkaardige prijs krijg je een kleinere batterij in de Model Y dan in de Scenic E-Tech…

Wat zijn de Belgische prijzen van de Renault Scenic E-Tech en de Tesla Model Y in 2025?

De Renault Scenic E-Tech heeft een vanafprijs van 39.950 euro in België. Voor die prijs moet je echter genoegen nemen met de basismotor en -batterij, die 430 km autonomie bieden. De versie met een actieradius van 625 km is verkrijgbaar vanaf 46.950 euro. De prijzen van de Tesla Model Y variëren op het moment van schrijven tussen 45.990 en 58.990 euro. De instapversie van de Amerikaanse SUV is dus bijna even duur als de Renault Scenic E-Tech met de grootste batterij!

Conclusie: een kwestie van voorkeur

De Tesla Model Y heeft tegenwoordig zware concurrentie. De Renault Scenic E-Tech Electric heeft namelijk alles in zich om de populairste elektrische SUV uit te dagen… en zelfs te verslaan op bepaalde gebieden! De Franse SUV is namelijk even goed afgewerkt, even hightech en rijdt zelfs even ver op een volle batterij als de Amerikaan! De Scenic verbruikt iets meer, maar voor dezelfde prijs krijg je een veel grotere batterij. De grootste verschillen tussen beide modellen zijn te vinden in hun rijgedrag en hun formaat. De Renault Scenic E-Tech is veel compacter en comfortabeler dan de ruimere, maar ook grotere en meer sportieve Tesla Model Y.