Kiezen is verliezen… Zelfs wanneer we ons beperken tot modellen van na de Tweede Wereldoorlog, blijft de keuze moeilijk, want Renault heeft een rijke geschiedenis vol innovatieve, eigenzinnige en fascinerende modellen! We hadden graag ook de Renault 4CV toegevoegd, die hielp om een door oorlog verwoest land weer op te bouwen; de Renault 8 Gordini, bekend om zijn vurige karakter en bijdrage aan autosporttalent; de Renault 5, even populair als slim ontworpen; of de Renault Spider, gewoon omdat die... heerlijk ongewoon was! Maar hier is onze uiteindelijke selectie…
1. Renault 4
Met meer dan 8 miljoen geproduceerde exemplaren kan de Renault 4 niet ontbreken op deze lijst. Met zijn lange veerweg, scherpe prijs en voorwielaandrijving doet hij op papier denken aan de Citroën 2CV, maar hij biedt belangrijke extra’s, zoals een krachtigere viercilinder én een handige koffer met achterklep. Hij is simpel, robuust en onverwoestbaar, en tegenwoordig nog steeds populair, vooral bij jongeren die deelnemen aan evenementen zoals de 4L Trophy. Renault heeft de 4L zelfs nieuw leven ingeblazen in een elektrische versie.
2. Renault 5 Turbo
Van een schattige stadsauto een rallymonster maken: het klinkt gek, maar het is al vaker gebeurd, bijvoorbeeld met de Mini Cooper S in de jaren ’60. Renault ging echter verder dan het traditionele recept van de Renault 5 Alpine. Voor de Turbo-versie werd de motor naar achteren verplaatst en flink opgevoerd met behulp van een enorme turbo! Dit was zonder twijfel Renaults eerste écht gekke auto, een model dat later nog een moderne interpretatie kreeg met de Clio V6.
3. Renault Espace
Hoewel de Renault Espace het concept van de “monovolume” niet uitvond, maakte hij het wel populair in Europa. Met bijzondere kenmerken zoals een kunststof carrosserie bracht Renault, dankzij een ontwerp van Matra, een revolutie teweeg: een auto die meer gericht is op zijn passagiers dan op prestige. Hoewel de Espace een moeizaam begin kende, pakte de mayonaise uiteindelijk wel, met een succes dat uiteindelijk bijna drie decennia zou duren…
4. Renault Clio Williams
Renault staat bekend om zijn compacte auto’s, maar weet ze ook te transformeren in echte krachtpatsers. De Clio Williams vierde de successen van Renault als motorleverancier in de Formule 1 en werd snel legendarisch dankzij zijn blauwe kleur en gouden velgen. Onder de motorkap ligt een 2-liter viercilinder die 150 pk naar de voorwielen stuurt, met een ophitsend geluid. Een compromisloze hot hatch die niets nodig heeft behalve een goed paar handen aan het stuur om de bestuurder een grote glimlach te bezorgen!
5. Renault Twingo
Bij zijn presentatie in 1992 brak de Renault Twingo met alle tradities. De slogan “à vous d’inventer la vie qui va avec” (”het is aan jou om er wat van te maken”) werd werkelijkheid: ondanks een lengte van slechts 3,4 meter bood de kleine Renault ongeëvenaarde veelzijdigheid! Of je nu lange planken of een zetel wilde vervoeren, of een liefdesnestje wou creëren met de neerklapbare voor- en achterzetels, de Twingo was altijd klaar voor het nuttige én het aangename. Goed nieuws: zijn ronde vormen komen binnenkort terug! Er is zelfs al een conceptversie voor de elektrische Twingo van 2026, die je binnenkort zelf kan gaan bewonderen op het komende Autosalon van Brussel.