
Renault is al enkele jaren bezig zijn gamma intensief te internationaliseren. Het doel: minder afhankelijk zijn van de Europese markt alleen. Naast China, waar Renault onlangs een lokaal geproduceerde compacte elektrische auto heeft onthuld, is India een andere belangrijke markt voor de Franse fabrikant. In het kader van zijn strategisch plan "Drive the Future" wil Renault zijn verkoop in India tegen 2022 verdubbelen tot 200.000 stuks per jaar. Om dat te bereiken, onthult Renault een nieuw model voor de Indiase markt: de Triber.


Nog niet bij ons
Renault wijst erop dat dit nieuwe model is ontworpen en ontwikkeld in India en dat het lokaal zal worden geproduceerd "eerst voor Indiase klanten, alvorens verder vooruit te kijken"...
7 plaatsen
Het bijzondere aan deze Triber is dat hij een verrassende verhouding tussen afmetingen en interieurruimte biedt. De monovolume werd ontwikkeld op basis van de goedkope stadsauto Kwid, maar blijft onder de 4 meter. Hij is dus korter dan een Clio. Dankzij zijn ontwerp kan hij toch tot 7 volwassenen meenemen.


Kofferruimte
De Triber heeft ook een vrij royale koffer: 625 liter in vijfzitsconfiguratie, 320 liter in zeszitsconfiguratie en 84 liter in zevenzitsconfiguratie. Ook het dashboard is ondanks zijn lowcost-inborst aan de verzorgde kant. Netter dan die van de Kwid. We zien onder meer een groot touchscreen van 8 duim gekoppeld aan het Media Nav Evolution-multimediasysteem.

Deze Triber heeft maar één motor, aangepast aan de Indiase markt: een 1.0 driecilinder benzinemotor met 72 pk en 96 Nm. Hij kan worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde versnellingsbak.