Never change a winning team. Skoda heeft deze leuze goed begrepen en scherpte zijn bestseller Octavia dus maar lichtjes aan in 2024, zowel op esthetisch als op technisch vlak. Maar heeft het Tsjechische merk daarmee wel voldoende aandacht besteed aan deze facelift?
Design Škoda Octavia
Bijzonder subtiele verschillen
De Skoda Octavia is 9 mm langer geworden en meet daarmee 4,698 m lang, 1,829 m breed en 1,47 m hoog. Of je nu voor de 5-deurs berline gaat of de break Combi: de afmetingen blijven identiek. Dat is misschien de meest ingrijpende wijziging geweest, want op vlak van uiterlijk heeft Skoda zijn vaandeldrager maar heel subtiel aangepakt. Kenners zullen zien dat de Octavia wel een nieuwe snoet heeft gekregen. Naast een hertekende voorbumper heeft de Tsjechische middenklasser ook een nieuwe grille en nieuwe LED-matrixkoplampen gekregen met een andere lichtsignatuur. De achterzijde kreeg echter alleen maar licht gewijzigde lampen aangemeten.
In het interieur zijn de evoluties zo mogelijk nog subtieler gebleven! De zetels en het dashboard zijn namelijk nog dezelfde als die van voor de facelift. De nieuwigheid zit hem vooral in nieuwe bekledingsopties. Ook qua bouwkwaliteit is er niets veranderd. Er zijn nog steeds enkele harde plastics te vinden onderaan het interieur, terwijl de bovenzijde wel vooral bekleed is in kwaliteitsmaterialen. Gelukkig zit alles ook nog even stevig in elkaar.
Beleving Škoda Octavia
Nog steeds erg praktisch
Zoals de mode is anno 2024/2025, is de Skoda Octavia nu volledig gedigitaliseerd, al is het nog even wachten op een volledig elektrische versie. De middenklasser heeft standaard een digitaal instrumentenpaneel van 8 inch (en optioneel van 10 inch), terwijl het centrale aanraakscherm voortaan 10 inch meet vanuit de fabriek en zelfs 13 inch als je dieper in de buidel tast. Het bestuurdersdisplay is uitgebreid instelbaar en gemakkelijk in gebruik, maar het infotainmentsysteem vergt helaas nog enige gewenning. Het reageert wel snel en is logischer ingedeeld dan vroeger. Gelukkig is het ook mogelijk om draadloos met Android Auto/Apple CarPlay te verbinden. En aangezien er niets is veranderd aan het dashboard, is de aanraakgevoelige strook onder het scherm nog altijd even onhandig. Elke keer dat je het infotainmentscherm wil bedienen, loop je het risico dat je per ongeluk de temperatuur of het volume wijzigt.
De Octavia geniet wel nog steeds van heel wat handige ‘Simply Clever’-snufjes, zoals de ijskrabber die in de tankklep zit verwerkt, of bijvoorbeeld de ingebouwde trechter in de vuldop van het ruitensproeimiddel. Snufjes die het dagelijkse leven alleen maar gemakkelijker maken. Er is zelfs een nieuwe opbergbak tussen de achterzetels waarin de passagiers gemakkelijk hun tassen, flessen of andere kleine spullen in kunnen opbergen.
Of je nu voor- of achteraan in de Skoda Octavia berline of break (Combi) zit, er is altijd voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Beide koetswerkvormen van de Octavia genieten dan ook van dezelfde wielbasis. De koffer is ook in beide gevallen erg ruim bemeten. De Skoda Octavia berline geniet van een laadvolume van 600 tot 1.555 liter, toegankelijk via een enorme en zeer praktische achterklep. De Combi kan zelfs 640 tot 1.700 liter slikken dankzij zijn rechte daklijn.