Sébastien Vanhouche

13 JAN 2025

Test: Skoda Octavia (2024), nog steeds de ster van het gamma?

Overtuigt de 4e generatie Skoda Octavia nog steeds na zijn facelift, in de hoop de bestseller van het merk te blijven?

{"fr":"Skoda Superb gris sur route de campagne avec ciel bleu et arbres en arrière-plan.","nl":"Grijze Skoda Superb op een landelijke weg met blauwe lucht en bomen op de achtergrond."}
{"fr":"","nl":""}

"De Skoda Octavia is net zo praktisch en comfortabel als altijd, maar hij wordt ook steeds duurder. Even interessant als vroeger is hij dus niet meer…"

Never change a winning team. Skoda heeft deze leuze goed begrepen en scherpte zijn bestseller Octavia dus maar lichtjes aan in 2024, zowel op esthetisch als op technisch vlak. Maar heeft het Tsjechische merk daarmee wel voldoende aandacht besteed aan deze facelift?

Advertentie
Advertentie

Design

Bijzonder subtiele verschillen

De Skoda Octavia is 9 mm langer geworden en meet daarmee 4,698 m lang, 1,829 m breed en 1,47 m hoog. Of je nu voor de 5-deurs berline gaat of de break Combi: de afmetingen blijven identiek. Dat is misschien de meest ingrijpende wijziging geweest, want op vlak van uiterlijk heeft Skoda zijn vaandeldrager maar heel subtiel aangepakt. Kenners zullen zien dat de Octavia wel een nieuwe snoet heeft gekregen. Naast een hertekende voorbumper heeft de Tsjechische middenklasser ook een nieuwe grille en nieuwe LED-matrixkoplampen gekregen met een andere lichtsignatuur. De achterzijde kreeg echter alleen maar licht gewijzigde lampen aangemeten.

In het interieur zijn de evoluties zo mogelijk nog subtieler gebleven! De zetels en het dashboard zijn namelijk nog dezelfde als die van voor de facelift. De nieuwigheid zit hem vooral in nieuwe bekledingsopties. Ook qua bouwkwaliteit is er niets veranderd. Er zijn nog steeds enkele harde plastics te vinden onderaan het interieur, terwijl de bovenzijde wel vooral bekleed is in kwaliteitsmaterialen. Gelukkig zit alles ook nog even stevig in elkaar.

Beleving

Nog steeds erg praktisch

Zoals de mode is anno 2024/2025, is de Skoda Octavia nu volledig gedigitaliseerd, al is het nog even wachten op een volledig elektrische versie. De middenklasser heeft standaard een digitaal instrumentenpaneel van 8 inch (en optioneel van 10 inch), terwijl het centrale aanraakscherm voortaan 10 inch meet vanuit de fabriek en zelfs 13 inch als je dieper in de buidel tast. Het bestuurdersdisplay is uitgebreid instelbaar en gemakkelijk in gebruik, maar het infotainmentsysteem vergt helaas nog enige gewenning. Het reageert wel snel en is logischer ingedeeld dan vroeger. Gelukkig is het ook mogelijk om draadloos met Android Auto/Apple CarPlay te verbinden. En aangezien er niets is veranderd aan het dashboard, is de aanraakgevoelige strook onder het scherm nog altijd even onhandig. Elke keer dat je het infotainmentscherm wil bedienen, loop je het risico dat je per ongeluk de temperatuur of het volume wijzigt.

De Octavia geniet wel nog steeds van heel wat handige ‘Simply Clever’-snufjes, zoals de ijskrabber die in de tankklep zit verwerkt, of bijvoorbeeld de ingebouwde trechter in de vuldop van het ruitensproeimiddel. Snufjes die het dagelijkse leven alleen maar gemakkelijker maken. Er is zelfs een nieuwe opbergbak tussen de achterzetels waarin de passagiers gemakkelijk hun tassen, flessen of andere kleine spullen in kunnen opbergen.

Of je nu voor- of achteraan in de Skoda Octavia berline of break (Combi) zit, er is altijd voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Beide koetswerkvormen van de Octavia genieten dan ook van dezelfde wielbasis. De koffer is ook in beide gevallen erg ruim bemeten. De Skoda Octavia berline geniet van een laadvolume van 600 tot 1.555 liter, toegankelijk via een enorme en zeer praktische achterklep. De Combi kan zelfs 640 tot 1.700 liter slikken dankzij zijn rechte daklijn.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Goede motoren en aangenaam rijgedrag, maar…

De Skoda Octavia facelift is momenteel beschikbaar met vijf verschillende motorisaties, die allemaal over vier cilinders beschikken. Op benzine begint het aanbod bij een 1.5 TSI van 85 kW (116 pk) en 220 Nm koppel. Een motor die je ook met 110 kW (150 pk) en 250 Nm kan krijgen. Beide versies kunnen gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een DSG-automaat met 7 versnellingen en een milde hybridisatie op 48 V. Daarmee sprint de Skoda Octavia in respectievelijk 10,6 of 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt dan weer 203 of 229 km/u.

Op diesel is er enkel de 2.0 TDI beschikbaar. Die is beperkt tot 85 kW (116 pk) en 300 Nm wanneer je hem koppelt aan een manuele zesbak, goed voor een sprint naar 100 km/u in 10,4 seconden en een top van 214 km/u. Diezelfde motor kan je echter ook krijgen met 110 kW (150 pk) en 360 Nm als je voor de DSG-bak kiest. Met deze combinatie rondt de Tsjech de kaap van 100 km/u in 8,5 seconden en blijft hij doorgaan tot 228 km/u.

De Skoda Octavia is ook nog steeds verkrijgbaar als sportieve RS, zowel voor de berline als voor de breakversie. De Octavia RS is echter enkel nog maar met dezelfde 2.0 TSI-benzinemotor te krijgen als in de Golf GTI. Een motor die wel 20 pk krachtiger is geworden tijdens de facelift, voor een totaal van 195 kW (265 pk) en 370 Nm. Deze nieuwe cavalerie wordt naar de voorwielen van de Octavia RS gestuurd middels een DSG-automaat en een elektronisch sperdifferentieel. De Skoda Octavia RS sprint in 6,4 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Hij beschikt ook over een aantal unieke technische details die we zullen behandelen in een aparte test.

Skoda heeft daarnaast aangekondigd dat de Octavia later in 2025 zal genieten van een 2.0 TSI die zijn 150 kW (204 pk) en 320 Nm over de vier wielen verdeelt. Het valt echter nog te bezien of deze motorisatie naar België komt. De Octavia is bovendien voorlopig niet te krijgen met een plug-inhybride aandrijflijn.

Of er nu een benzine- of een dieselmotor onder de kap zit, de brandstoftank van de Skoda Octavia is maximaal 45 liter groot. Zelfs met een (zeer) laag verbruik haalt deze middenklasser dus geen autonomie van 4 cijfers. Aan boord van de 1.5 TSI gekoppeld aan de DSG 7-bak haalden we een minimaal verbruik van 4,3 l/100 km en een gemiddelde van 6,1 l/100 km. Daarmee haal je dus ‘slechts’ 740 km op een volle tank. Jammer, want het is goed mogelijk om langer te rijden aan boord van de nieuwe Octavia!

De Skoda Octavia is comfortabel, soepel geveerd en vrij goed geïsoleerd. Een middenklasser die dus echt is gemaakt om de kilometers aaneen te rijgen, vooral op de snelweg. Op bochtigere wegen helt het koetswerk een beetje over en ontbreekt het de voorwielen soms aan tractie bij het accelereren. De automaat is in alle situaties echter een waar genot, met snelle reacties en zijdezachte schakelmomenten.

Prijs

Hoeveel kost de Skoda Octavia in België in 2025?

De prijzen van de nieuwe Skoda Octavia beginnen bij 32.540 euro in België. De breakversie Combi begint vanaf 33.460 euro. Helaas moet je voor die prijs genoegen nemen met een 1.5 TSI van 85 kW (116 pk) en een manuele versnellingsbak, terwijl ook de basisuitrusting niet enorm is… Ons testexemplaar, nochtans ‘slechts’ uitgerust met de 1.5 TSI mHEV van 110 kW (150 pk) en de DSG-automaat, en lang niet voorzien van alle opties, had een catalogusprijs van maar liefst 56.319,99 euro! De Skoda Octavia is dus niet meer zo goedkoop als vroeger…

Verdict

De Skoda Octavia schittert na zijn facelift van 2024 nog meer met zijn comfort en zijn praktisch gemak, of je nu voor de berline of de breakversie Combi kiest. Maar hij wordt ook steeds duurder. Daardoor lijdt hij nu aan dezelfde kwalen als verschillende andere modellen uit de VW-groep: de verbrandingsmotoren zijn wel comfortabel, soepel en discreet, maar niet zo aangenaam als een elektrische aandrijflijn. De elektrische modellen zijn meestal krachtiger, dynamischer en kunnen bijna even ver rijden, terwijl ze niet meer moeten kosten: kijk maar naar de nieuwe Skoda Elroq. Een SUV die volgens ons alle kwaliteiten in zich heeft om de Octavia van zijn troon te stoten en de nieuwe bestseller van het merk te worden…

Advertentie
Advertentie