Om precies 13 uur kregen we het officiële bericht binnen : de groep Tata Motors koopt de merken Jaguar en Land Rover over van de Ford Motor Company. Sinds augustus van verleden jaar boog Ford zich al over de toekomst van de twee Britse merken. Deze beslissing is het resultaat van het “One Ford” plan, een plan waarbij Ford zich vooral op één merk wil concentreren.

Tata betaalt zo’n 2.3 miljard dollar voor de overname van Jaguar en Land Rover, dat is om en bij de 1.46 miljard euro. Bij het afsluiten van de deal gaat Ford 600.000 dollar bijdragen voor de pensioenplannen voor Jaguar en Land Rover.

Alan Mulally, president en CEO van de Ford Motor Company, liet weten dat hij gerustgesteld was door het feit dat  “Jaguar en Land Rover over de juiste producten, plannen en teams beschikt om onder de leiding van Tata een succesvolle toekomst tegemoet te gaan.”  Hij voegt daar aan toe dat het nu tijd is om “zich op Ford te concentreren, wereldwijd, door het uitvoeren van een plan waardoor de Ford Motor Company opnieuw een sterkere groep moet worden met een duurzame rentabiliteit.”  Dit is voor niemand een verrassing, want het is een publiek geheim dat de financiën van Ford niet op hun best zijn.

In het kader van deze overeenkomst zal Ford onderdelen blijven leveren voor Jaguar en Land Rover zoals motoren, koetswerkonderdelen, een reeks milieuvriendelijke technologieën en chassis voor de Jaguar en Land Rover modellen. Ford heeft er ook mee ingestemd om hulp te verlenen voor verder onderzoek, ontwikkeling, informatie systemen, boekhouding en andere diensten …

Wat de dealers en hun klanten betreft laat Ford weten dat zij die verder zullen blijven financieren tijdens een overgangsperiode die, afhangend van het land, tot 12 maanden lang zou kunnen duren.

M. Ratan, chairman van Tata Sons en Tata Motors, heeft verklaard dat hij « een enorm respect heeft voor beide merken en dat ze er alles aan zullen doen om hun competitiedrift te vrijwaren, maar ook om ze met respect voor hun identiteit verder te ontwikkelen.”