De eerste X5 dateert uit 1999. Het meest recente model is al van de vierde generatie. Hij werd eind 2018 gelanceerd en kreeg begin 2023 een update, enkele dagen na de komst van de Mercedes GLE, die je kan beschouwen als zijn grootste concurrent. Net als de vorige generaties wordt deze SUV van BMW (waarvan ook een coupéversie bestaat, de X6) in de Verenigde Staten gebouwd, in de fabriek van Spartanburg, in de staat South-Carolina.

BMW X5 met verlichte neusgaten

De X5 is op Amerikaanse leest geschoeid en is een bakbeest van bijna 5 meter lang met een gewicht van meer dan 2 ton. Hij leeft ook op grote voet, met velgen die tot 22 duim groot zijn. Bij de update die hij in 2023 kreeg, werd het ook mogelijk om hem te bestellen met een verlicht radiatorrooster, om nog wat extra op te vallen...

Groot scherm

Die update bracht ook het ‘Curved display’, het dashboard van het merk dat bestaat uit een instelbare digitale instrumentencluster met een diameter van 12,3 duim en een 14,9 duim groot centraal infotainmentscherm. Dat draait op het nieuwste softwareplatform van BMW, dat snel en intuïtief werkt. Uiteraard is het compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, en dat met of zonder kabel. Ook de stembediening is makkelijk in gebruik.

Tot 7 plaatsen

De passagiers zitten royaal en de afwerking van het interieur is van goede kwaliteit. Achteraan is de beenruimte genereus en de buitenste plaatsen zijn comfortabel. De rugleuning van de middelste plaats is echter wat te stevig. Om licht te brengen in het interieur kan je kiezen voor een panoramisch dak, maar daarvan kan maar een klein gedeelte geopend worden.

Bij de basisbenzine (40i) en de dieselmotoren kan je twee extra zitjes in de koffer bestellen. In dat geval is de achterbank ook verschuifbaar. Deze zevenzitsconfiguratie is niet mogelijk op de plug-in hybride versies, die bovendien 150 liter aan kofferruimte inboeten omwille van het grote batterijpakket. Bij alle versies van de X5 opent de kofferklep in twee delen (het raamgedeelte en het onderste gedeelte), wat de toegang tot de koffer niet vergemakkelijkt, hoewel het geheel zich wel elektrisch laat openen. Wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt (40/20/40) is de laadvloer niet volledig vlak, maar wel zo goed als.


Tot… 625 pk!

De X5 is enkel verkrijgbaar met 6- of 8-cilindermotoren met 48V micro-hybride aandrijving. Je kan daarbij gaan voor benzine (40i xDrive met 381 pk, M60i xDrive V8 met 530 pk en M Competition V8 met 625 pk) of diesel (30d xDrive met 286 pk of 40d xDrive met 340 pk). Welke versie je ook kiest, aan vermogen ontbreekt het niet en rijplezier is altijd op de afspraak, onder andere dankzij de uitstekende automatische achtbak van ZF, die zowel zacht als reactief kan zijn, afhankelijk van de rijstijl.


De X5 is ook nog steeds beschikbaar als plug-in hybride. Die xDrive 50e uitvoering is sterk verbeterd voor 2023. Hij krijgt een 313 pk sterke 3 liter benzine en een 197 pk sterke elektromotor (tegen amper 113 pk voor de facelift), voor een gecombineerd totaalvermogen van 490 pk en een koppel van 700 Nm. Dat zorgt voor knalprestaties (0 naar 100 km/u in 4,8 seconden) en de nieuwe batterij (29,5 kWh waarvan 25,7 netto bruikbaar) belooft tot 110 km rijbereik in 100 % elektrische modus (maar reken op 70 à 80 km in werkelijkheid. Het opladen gaat ook sneller, dankzij een boordlader die twee keer krachtiger is dan voordien (nu 7,4 kW voor een volledig opgeladen batterij in 4u30). Deze X5 plug-in hybride beschikt echter nog steeds niet over DC-snelladen, in tegenstelling tot de Mercedes GLE of de Range Rover in hun plug-in hybride uitvoeringen bijvoorbeeld. Met een lege batterij verbruikte onze X5 PHEV 11,5 l/100 km op de snelweg en zo’n 9 à 10 liter op tragere wegen.

Dynamisch maar comfortabel

Ondanks zijn afmetingen toont deze ‘dikke’ BMW SUV zich dynamisch en aangenaam om mee te rijden. Zijn besturing is precies en consistent. Hij is voorzien van vierwielaandrijving en we appreciëren de uitstekende koetswerkbeheersing in de bochten, en ook zijn speelsheid en wendbaarheid, ook zonder de optionele sturende achterwielen. Ook de plug-in hybride uitvoering blijft eerder dynamisch, ondanks zijn gewicht van bijna 2,5 ton.

Terwijl hij een levendig weggedrag biedt, blijft deze grote SUV ook zeer comfortabal, vooral met luchtvering, die afhankelijk van de uitvoering standaard is of als optie te bestellen valt. Met die luchtkussens is deze BMW even zacht afgeveerd als een Mercedes GLE.

Het ‘xOffroad’-pack is optioneel verkrijgbaar op de 40i, 30d en 40d en omvat een elektronisch gestuurde sper op de achteras, bodembescherming en 4 specifieke rijmodi (zand, rotsen, grind en sneeuw), waarbij de parameters van de motor, de versnellingsbak, de ophanging en de stabiliteitscontrole aan het terrein worden aangepast. Een test op boswegen bevestigde dat dit pack ervoor zorgt dat deze BMW zich ook naast verharde wegen in zijn sas voelt, al zullen waarschijnlijk weinig kopers het aandurven om de mooie velgen van hun X5 op vijandig terrein te wagen...

Zoveel kost de BMW X5

Natuurlijk is een grote en chique SUV als deze niet goedkoop. Maar in zijn segment blinkt de X5 uit met een uitstekende prijs/prestatie-verhouding. De prijzen variëren van 80.650 euro (30d) tot 155.950 euro (M Competition). De plug-in hybride 50e kost dan weer minstens 95.250 euro. Hoewel hij op fiscaal vlak wat minder interessant geworden is, behoudt hij wel een (degressieve) aftrekbaarheid die interessanter is dan de andere varianten. In hun segment blinken de X5’s ook uit dankzij hun uitstekende tweedehandswaarde, maar alle grote SUV’s zouden op termijn aan populariteit kunnen inboeten, aangezien er steeds meer protest is tegen hun afmetingen en uitstoot...


Ons verdict

Ruim, chique, comfortabel, met krachtige motoren en op zijn gemak naast het asfalt, de X5 is zonder twijfel de meest polyvalente van alle BMW’s. Maar de technologieën (luchtvering, sturende achterwielen, xOffroad-pack, enz.) die zijn prestaties verbeteren, zijn meestal optioneel, wat de totaalfactuur van de sowieso al stevig geprijsde X5 nog verder doet oplopen.