Lang moeten we niet uitweiden over het succesrecept van Dacia: modellen aanbieden met een onklopbare prijs/kwaliteitsverhouding! Nadat het die formule toepaste op het segment van de elektrische voertuigen, met de Spring, doet Dacia dat nu opnieuw bij de zevenzits gezinswagens met deze volledig nieuwe Jogger. Het model moet de fakkel overnemen van zijn voorgangers in de Dacia-catalogus, met eerst de Logan MCV en vervolgens de Lodgy. Maar het voegt er ook een vleugje crossover aan toe te voegen om beter in te spelen op de markt, die steeds meer verlekkerd is op SUV’s.
De basis…
Technisch gezien is deze Jogger gebaseerd op het moderne CMF-B platform van de Renault groep, net als de nieuwste generatie van de Sandero / Sandero Stepway. Maar hier wordt het platform stevig uitgerokken. De Jogger is 4,55 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Dat is 45 cm langer (en 29 cm meer wielbasis) dan de Sandero. De Jogger is nu het grootste model in de Dacia-catalogus. Ter vergelijking: de (onlangs hertekende) Dacia Duster is 4,34 m lang en heeft een wielbasis van 2,67 m.
... en de neus van de Sandero Stepway
Om kosten te besparen, neemt de Jogger de hele voorkant van de Sandero Stepway over. Bumpers, motorkap, koplampen, spatborden en de deuren vooraan zijn identiek tot aan de B-stijl. Om alle inzittenden meer hoofdruimte te geven, gaat het dak van aan de achterdeuren met 4 cm omhoog. Qua styling lijken de achterste lichtunits nogal op die van de eerste generatie van de Volvo XC90. De vorm is echter ingegeven door praktische redenen (om een zo groot mogelijke laadbreedte te bieden) en economische redenen (om niet met tweedelige achterlichten te moeten werken, die duurder zijn om te produceren ). Nu ja, er zijn ergere stilistische verwijzingen...
Om te verleiden biedt de Jogger een originele mix van genres (break, monovolume en crossover), met een royale bodemvrijheid (20 cm, genoeg om de status van terreinbreak te kunnen claimen) en neemt hij enkele stijlelementen over van crossovers. Vooral in de 'Extreme' versie, de top van het gamma, die extra koetswerkbescherming krijgt om zijn off-road uiterlijk te versterken.
Logo als ‘collectors item’
Het nieuwe Dacia logo is te zien op de stickers op de zijkanten van de Extreme versie. Maar niet op de rest van het voertuig. Alle Joggers die tussen nu en de zomer verkocht worden, zullen het nog met het oude Dacia-logo moeten doen. Alleen de modellen die vanaf het laatste kwartaal van 2022 worden gebouwd, krijgen de nieuwe logo's, tegelijkertijd met de andere modellen in de Dacia-catalogus. Het is een economische keuze die vooral te maken heeft met de homologatie van de nieuwe stuurwielen.
Ruime keuze
Maar laten we het interieur van de nieuwe Jogger (her)ontdekken. Voor een gedetailleerde blik op zijn modulariteit verwijzen we je door naar naar ons artikel over de praktische aspecten. Let erop dat je goed nadenkt bij het bestellen: de 5-zits Jogger kan niet omgebouwd worden tot een 7-zits versie.
Het 7-zits pack(€ 750) wordt aangeboden vanaf de basisversie en is een aanrader op het moment dat je hem bestelt. Het pack omvat de bevestigingen achterin de Jogger om de twee extra verwijderbare zitjes vast te zetten, de gordels achterin en armleuningen. Het enige wat je moet doen, is de twee extra zittingen (met 10 kg/zitje vrij makkelijk te hanteren) opbergen wanneer je ze niet gebruikt.
7 echte zitplaatsen
Hoewel de Jogger redelijk compacte buitenafmetingen heeft voor een volksverhuizer, biedt hij 7 echte zitplaatsen. Op de neerklapbare zitjes achterin kunnen makkelijk volwassenen zitten (met uitzetruiten achteraan), ook al omdat ze hun voeten onder de zetel van de tweede rij kunnen schuiven. Die middelste zetelrij is comfortabel en tamelijk uitnodigend (ook al lijkt de beschikbare beenruimte eerder middelmatig), zelfs voor drie inzittenden.
In dat laatste geval heb je helaas af te rekenen met een onpraktische centrale gordel. Die komt uit de dakbekleding van aan een bevestigingspunt helemaal achteraan het voertuig. Dit kan hinder veroorzaken voor de passagiers op de 6de en 7de zitplaatsen. Maar dit bevestigingspunt (dat verankerd is in een verstevigingsdwarsstang aan het einde van het dak) naar voren verplaatsen, of het rechtstreeks in de rugleuning van de zetel integreren, zou extra kosten met zich meegebracht hebben.
Op praktisch vlak zien we ook dat de achterbank (1/3-2/3) niet verschuift. Je moet de rugleuningen neerklappen en dan de zitting naar voren kantelen om bij de achterste zitplaatsen te komen. Die beweging is nogal ingewikkeld wanneer je kinderzitjes aan de Isofix bevestigingspunten op de buitenste plaatsen van de de tweede zetelrij bevestigd hebt.
Gigantische koffer!
Behalve dat hij 7 echte zitplaatsen biedt wanneer dat nodig is, is het andere voordeel van de Jogger zijn koffervolume! Natuurlijk krimpt het beschikbare volume onvermijdelijk wanneer de 7 plaatsen gebruikt worden: 160 liter. Maar de Jogger heeft modulaire dakrails vanaf het tweede uitrustingsniveau. De dwarsdragers kunnen makkelijk (met een kleine sleutel) geplaatst worden en tot 80 kg dragen. Zo kan je er gemakkelijk een dakkoffer op bevestigen tijdens uitstapjes met het hele (grote) gezin.
In 5-zits configuratie is het laadvolume van de Jogger enorm: 506 liter als de neerklapbare zetels aan boord blijven en 645 liter als ze verwijderd worden (de 5-zits Jogger biedt 774 liter). Dit betekent dat koffers, kinderwagens, kinderfietsen, enz. gemakkelijk mee kunnen. Vooral ook omdat de laaddrempel laag is. Het enige praktische probleem is dat de laadvloer niet vlak is. Bovendien kunnen er bij het remmen voorwerpen onder de achterbank glijden door het ontbreken van een tussenschot.
Tijdens verhuizingen zorgt de neerklapbare tweede ztelrij voor een laadvolume tot meer dan 1.800 dm³ VDA, en een laadlengte tot 2 m.
Eenvoudige en complete ergonomie
Als bestuurder zal je snel een goede rijhouding vinden. Tenminste in het tweede uitrustingsniveau (Comfort), want de instap-Jogger (Essential) heeft een stuur dat enkel in hoogte verstelbaar is, niet in de diepte. De bestuurderszetel is in alle Joggers standaard in hoogte verstelbaar.
Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau is er keuze uit drie infotainmentsystemen die op intelligente wijze aan alle behoeften voldoen. Met het basis Media Control-systeem kan je je smartphone, die vastgeklikt is in een docking station op het dashboard, via een gratis applicatie als infotainment center gebruiken. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is het Media Display-systeem met zijn 8 duim grote touchscreen en zijn uitgekiende ergonomische logica standaard. In optie kan je kiezen voor het Media Nav systeem, voor een schappelijke meerprijs van € 370. Het systeem beschikt over navigatie en biedt een draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto.
Overtuigende uitrusting
Zonder te overdrijven met de technologie, biedt de Jogger ook een vrij complete uitrusting, rekening houdend met zijn prijszetting. Als je van zijn lage prijs wil genieten om jezelf daarna te verwennen, kan je (standaard of als optie, afhankelijk van de lijn die je kiest) genieten van handsfree toegang en starten, automatische airconditioning, een achteruitkijkcamera, dodehoeksensoren en verwarmde zetels vooraan. De veiligheidsuitrusting omvat het minimum om een goede passieve/actieve veiligheid te garanderen. Maar de dure, hypermoderne elektronische snufjes en allerlei airbags die nu verplicht zijn voor een goede Euro NCAP-score zijn niet voorzien.
Driecilinder, in afwachting van een hybride
Op mechanisch vlak beperkt Dacia het motorenpalet om de kosten laag te houden. Bij de lancering wordt de Jogger enkel aangeboden met een driecilinder turbomotor van 999 cm³. In de instapversie, die de naam ECO-G 100 krijgt, kan hij zowel op benzine als op LPG rijden. Deze bi-fuel Jogger heeft een 40 liter gastank (in plaats van het reservewiel), naast de 50 liter grote benzinetank. Daarmee belooft hij een totale actieradius van meer dan 1.000 km als dat nodig is, en lage gebruikskosten dankzij de competitieve prijs van LPG, ondanks het iets hogere verbruik op gas. Dit is een interessante oplossing voor veelrijder, want de Jogger zal niet met een diesel aangeboden worden. In de bi-fuel versie levert de driecilinder turbo 91 pk/160 Nm op benzine en 101 pk/170 Nm op gas.
Klanten die liever een versie hebben met alleen benzine, betalen een kleine € 500 extra om de Jogger met de nieuwe TCe 110 te bestellen. In dit geval is de drukgevoede driecilinder uitgerust met directe injectie en is hij iets krachtiger: hij levert 110 pk/200 Nm. Deze Jogger TCe is ook iets lichter, met een leeggewicht dat van 1.327 kg voor de 7-zits ECO-G 100, dat daalt tot 1.280 kg.
Deze twee motoren zijn trouwens enkel verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Dacia heeft echter al bevestigd dat in 2023 een hybride Jogger (gebaseerd op de E-Tech Hybrid technologie van de Renault Clio en Captur) met automaat op de markt komt.
Goede huisvader
Onderweg stelt de Jogger niet teleur. Zijn weggedrag past perfect bij zijn missie als gezinsauto. Je moet wel genoegen nemen met een lichte en onnatuurlijk aanvoelende stuurbekrachtiging en een versnellingspook met lange en eerder luidruchtige schakelwegen. Maar het compromis comfort/dynamiek van de Jogger is aangenaam. De geluidsisolatie is over het algemeen ook behoorlijk overtuigend, al zijn aerodynamische bijgeluiden wel aanwezig bij hogere snelheden. De nieuwe TCe 110 motor leek ons trouwens beduidend luider dan de ECO-G 100, die vrij onopvallend zijn werk doet. In beide gevallen volstaan de prestaties, ondanks de kleine driecilinder onder de motorkap, met dank aan het beperkte gewicht van de Jogger. Natuurlijk zal je met 7 volwassenen aan boord en een volgeladen dakkoffer zeker moeten accepteren dat de hernemingen minder fluks zijn.
Wat het brandstofverbruik betreft, bedroeg het gemiddelde bij de TCe 110 een veelbelovende 5,7 liter per 100 km en bij de ECO-G 100 iets minder dan 8 liter per 100 km.
Tenslotte had het zicht rondom beter gekund. De dikke A-stijlen zijn soms hinderlijk en de achterste zetels (met een hoogteverschil voor de rijen, om alle passagiers een goed uitzicht te geven) belemmeren het zicht naar achteren wanneer ze allemaal in gebruik zijn.
Hoeveel kost hij?
Maar natuurlijk zijn die kleine verwijten die je aan het adres van de Jogger kan maken snel vergeten wanneer je de prijslijst bestudeert! Dergelijke prestaties voor een prijs vanaf € 14.790, ongeveer wat een stadswagen kost, het is verbluffend! Natuurlijk moet je het stellen met het eerder kale ‘Essential’ instapniveau met 5 plaatsen om van die bodemprijs te genieten. Je gaat beter voor de gulden middenweg, het ‘Comfort’ uitrustingsniveau, of zelfs de ‘Extreme’ topversie om van een vollediger uitrusting te genieten. Ga in dat geval uit van een instapprijs van respectievelijk € 16.590 en € 17.590. Het blijft heel redelijk. Zelfs de duurste versie in de prijslijst (de zevenzits TCe 110 Extreme) blijft onder de € 19.000. Je wordt duidelijk niet bestolen...
Ons verdict
De Jogger is de perfecte vervanger voor de Lodgy in de Dacia-familie. Hij behoudt een onklopbare prijszetting en een ruim interieur, maar hij voegt daar nog een mooiere look en een moderner technologisch aanbod aan toe. Hij is dan misschien niet vrij van (beperkte) tekortkomingen, maar om te kunnen genieten van een dergelijk prijsniveau, zijn het maar kleine opofferingen die je moet doen.