Hoewel Nissan in 2010 pionierde met de Leaf, lanceerde het sindsdien niet echt veel nieuws op elektrisch vlak (behalve een nieuwe generatie Leaf en een elektrisch busje). Maar daar komt nu verandering in met een elektrische SUV, deze Ariya. Eigenlijk kan je hem zien als een Qashqai voor het geëlektrificeerde tijdperk.
Hij is in alle richtingen iets groter dan zijn broer met verbrandingsmotor of e-Power aandrijflijn, tot zelfs 20 cm extra in de lengte, maar zijn design ziet er vooral een stuk moderner uit. De aflopende daklijn zorgt voor een SUV coupé-achtige look die nog versterkt wordt door de grote velgenmaat, de donkere omlijsting rond de wielkasten en ruim bemeten sideskirts, terwijl details als de volledig dichte hoogglans zwarte grille, met daarin Japanse decoratieve elementen, zorgt voor een bijna futuristische uitstraling.
Zen
Binnenin biedt de Ariya een haven van rust. Het dashboard is clean getekend, met één scherm voor het instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem. Dat is trouwens gebaseerd op Google-functionaliteit, inclusief kaarten en praktische voice assistant, net als op je Android smartphone. Een head-up display (standaard in de Evolve-versie) projecteert de belangrijkste gegevens in je gezichtsveld.
Er zijn enkele fysieke knoppen: voor het volume, om een nummer te skippen en één om de vier knipperlichten op te zetten. Verder zijn er in het dashboard ingewerkte aanraaktoetsen met haptische feedback. Het dashboard en de deuren zijn bekleed met een zacht aanvoelende Alcantara-achtige stof, wat zorgt voor een luxueuze uitstraling. Over het algemeen is de afwerkingskwaliteit van de Ariya van een bijzonder hoog niveau. Er zijn wat slimme opbergmogelijkheden, zoals een elektrisch uitklapbare lade onder het dashboard en een verschuifbare middenconsole, maar veel meerwaarde bieden die niet.
Niet de allerruimste
De zetels zitten goed, maar ondanks de dunne batterij is de hoofdruimte vooraan eerder beperkt, zeker in combinatie met het panoramische dak. Ook heb je als bestuurder weinig plek om je linker elleboog kwijt te geraken: de armsteun in de deur is te klein en te laag gepositioneerd. Op de achterbank is het goed toeven, met voldoende hoofdruimte, maar grotere passagiers zullen na verloop van tijd misschien last krijgen van pijnlijke knieën. De hogere vloer zorgt immers voor een scherpere hoek tussen onder- en bovenbenen.
De koffer van de Nissan Ariya is met een volume van 468 liter niet uitzonderlijk, maar wel ruim genoeg. Hou er wel rekening mee dat je in de versie met vierwielaandrijving zo’n 50 liter verliest. Dankzij de dubbele koffervloer beschikt de Ariya over een volledig vlakke laadvloer wanneer de achterbank neergeklapt is. Onder die vloer kan je bijvoorbeeld ook je laadkabels kwijt, want een ‘frunk’, opbergruimte onder de motorkap vooraan, is er niet.
Twee batterijversies
Over dat laden gesproken: in tegenstelling tot de Leaf is de Ariya uitgerust met een in Europa gangbare CCS combo-aansluiting en niet langer een in Japan gangbare Chademo. Dat zal in elk geval het aantal beschikbare opties voor DC snelladen gevoelig doen toenemen. Dat snelladen kan aan een vermogen van 130 kW. Geen uitzonderlijk laadvermogen, maar in een half uurtje zorg je bij een bijna lege batterij opnieuw voor een 80% volgeladen exemplaar. Voor AC-laden biedt de Ariya dan weer driefasig snelladen aan 22 kW, terwijl de meeste concurrenten het houden op 11 kW, al is dat hogere laadvermogen wel optioneel en krijg je standaard een 7,4 kW boordlader.
De Ariya staat op het CMF-EV onderstel van de Renault-Nissan Alliantie, net als de Renault Mégane E-Tech Electric. Net als zijn Franse neef krijgt hij dus een nieuw ontwikkelde bijzonder dunne batterij. Die is er in twee versies: 63 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 403 km of 87 kWh, goed voor 533 km rijden tussen twee laadbeurten.
In tegenstelling tot de Leaf is de Ariya wel uitgerust met een intelligent systeem voor het thermisch beheer van de batterij, wat de levensduur ten goede moet komen. Het preconditioneren van de batterij, om ervoor te zorgen dat het DC snelladen vlot verloopt, moet je bij de Ariya echter manueel selecteren, terwijl dat bij de concurrentie soms automatisch gebeurt op basis van de in het navigatiesysteem ingestelde laadbestemming. Een bewuste keuze volgens Nissan, omdat veel mensen gebruikmaken van Waze of andere navigatiesystemen op hun smartphone. Nochtans voorziet het Japanse merk wel een in het navigatiesysteem ingebouwde app voor de routeberekening, waarbij ook rekening gehouden wordt met de laadmogelijkheden onderweg en de beschikbaarheid van die laadpunten. Het werkt daarvoor samen met Ionity (dat ook over gegevens beschikt van andere laadpaaloperatoren), en zorgde voor een abonnementsformule voor het dure snelladen aan de stations van Ionity: € 0,55 per kWh voor een maandelijks abonnement van 5 euro en zelfs € 0,30 voor een maandelijks abonnement van € 13. Het overwegen waard voor wie vaak lange afstanden aflegt.
Drie motorversies
Op motorisch vlak heb je de keuze uit een 160 kW versie met voorwielaandrijving en een 178 kW versie die ook de voorwielen aandrijft, beiden met een koppel van 300 Nm. De eerste gaat in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u, de tweede doet omwille van het extra gewicht amper 0,1 seconde beter, terwijl de snelheid voor beiden begrensd is op 160 km/u. Geen cijfers om je over te schamen. Je kan ook kiezen voor een Ariya met zowel voor- als achteraan een motor, met vierwielaandrijving dus, voor een gecombineerd vermogen van 225 kW (0-100 km/u in 5,7 seconden, top van 200 km/u). Het koppel stijgt daarbij tot 600 Nm en het sleepvermogen gaat van 750 kg in de voorwielaangedreven versies naar 1.500 kg in de vierwielaangedreven uitvoering.
We gingen op pad met de minst krachtige versie met de kleine batterij, en hadden allerminst de indruk ondergemotoriseerd te zijn. Bovendien was het verbruik bijzonder laag, met een waarde van tussen de 13 en 14 kWh per 100 km, al waren de omstandigheden in de buurt van Stockholm niet echt representatief voor onze Belgische rijsituatie. De route bestond uit een afwisseling van landwegen aan snelheden van 40, 60 en 80 km/u en af en toe een stuk snelweg aan 110. Een eerder gezapige rijstijl dus. Het normverbruik van net onder de 18 kWh/100 km lijkt ons dus realistischer, al hangt dat bij een elektrisch voertuig natuurlijk sterk af van de manier waarop je hem gebruikt. Een warmtepomp is standaard, dus bij koudere temperaturen gaat daar al minder stroom aan verloren.
Op comfort gericht
Nissan heeft zijn Ariya uitgerust met een e-Pedal stand voor ‘one-pedal-driving’, waarmee je het verbruik sterk kan terugdringen als je anticipatief rijdt. In tegenstelling tot bij de Leaf, kom je echter niet volledig tot stilstand wanneer je het gaspedaal lost. De Ariya blijft aan kruipsnelheid rijden wat even wennen is als je one-pedal-driving gewoon bent. Het was een beslissing die Nissan naar eigen zeggen nam op vraag van klanten.
Tijdens het rijden toont de Ariya zich bijzonder comfortabel en stil. Het Japanse merk zorgde voor een hoge koetswerkstijfheid, en de Ariya laat zich vlot door de bochten sturen dankzij een redelijk directe stuurbekrachtiging met de nodige feedback van wat er onderin gebeurt, maar hij nodigt eigenlijk meer uit om te cruisen dan hem door de bocht te jagen. Het past bij de zen-aanpak van Nissan voor het interieur en is ongetwijfeld wat de meeste rijders in het C SUV-segment willen.
De ProPilot voor semi-autonoom rijden is daarbij een pluspunt, vooral omdat het systeem niet enkel een vooraf ingestelde snelheid aanhoudt een daarbij afstand houdt van voorliggers, maar ook gebruikmaakt van gps-gegevens om automatisch te vertragen voor bochten of ronde punten. In de praktijk werkte het bijzonder goed. De rijstrookassistent was dan weer wat te intrusief.
Wat kost hij?
Verwacht geen koopjes wanneer je een Ariya in de garage wil parkeren. De goedkoopste uitvoering kost je minimum € 50.100, maar de standaarduitrusting van de ‘Advance’ basisuitrusting is wel compleet. Ga je voor het hogere ‘Evolve’ niveau, dan betaal je € 4.500 meer in ruil voor onder andere een panoramisch dak, adaptieve koplampen, 20 duims velgen en een Bose audiosysteem. De versie met voorwielaandrijving en de grotere batterij kost je telkens € 5.500 meer, terwijl Nissan voor de versie met e-4orce vierwielaandrijving minstens € 58.600 wil.
Ons verdict
De Nissan Ariya is een te duchten concurrent in het segment van de elektrische C-segment SUV’s. Zijn design, uitstekende afwerking en rustgevende interieur maken er bijna een premiummodel van. De eerst bestelde modellen zullen bovendien al net na de zomer bij de dealer toekomen, terwijl nu bestelde exemplaren binnen ongeveer 5 maanden geleverd worden, inclusief transport uit Japan. En dat is dezer dagen snel te noemen.