Never change a winning team! Het is één van de vele succesrecepten. Zijn succes dankt de Juke vooral aan zijn originele look. De designers sprongen dan ook heel omzichtig om met hun bestseller. Enkele leds hier, een groter logo daar, aangepaste koplampen en dat is bijna alles. Een streepje maquillage op een mooi meisje dat zachtjesaan het gewicht van de jaren begint te dragen.
Personalisatie
Nieuw is dat de Juke voortaan aan jouw gekste wensen aangepast kan worden. Nissan biedt namelijk een personalisatiekit met diverse exterieur- en interieurelementen in een contrasterende kleur, in zwart, geel, rood of wit.
Koffer
Nissan legde zijn oor te luister bij de klanten, die graag meer willen meenemen dan een tandenborstel en Visa-kaart. De koffer won 40 procent volume (ja, zoveel) en is nu 354 liter groot. De Juke is nog altijd niet grootste familievriend, de achterpassagiers worden niet echt verwend: ze missen licht en ruimte.
Twee nieuwe motoren
In het dieselgamma werd de vernieuwde 1.5 dCi properder, maar met zijn 110 paarden is hij nog altijd niet echt toegankelijk. Bij de benzines is de balans beter, met een gloednieuwe 1.2 DIG-T (weggeplukt bij Renault) met 115 pk en 190 Nm koppel. De 1.6 turbo levert nog altijd een mooie 190 paarden maar voldoet nu aan de Euro 6-uitstootnorm. Helaas moet je kiezen: voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak of vierwielaandrijving en automaat (CVT).
Uitrusting
De Juke scoort op dit vlak met camera’s die een zicht 360 graden rond de auto verzekeren, met een waarschuwing voor de dode hoek en wegmarkeringen en met NissanConnect, helemaal verbonden met jouw smartphone.
Kleurrijk interieur
Geen twijfel mogelijk, een Juke blijft cool. Zelfs al heeft hij een carrière van vier jaren achter de rug. De personaliseerbare inrichting van het interieur zorgt voor een vrolijke noot, terwijl het open dak het interieur doet baden in licht. Jammer dat de afwerking niet echt volgt. We hadden een kleine extra inspanning wel op prijs gesteld om de Juke een premiumaccent te geven.
Plezier om mee te rijden
De nieuwe 1.2 DIG-T is een kleine motor vol pit. Hij voldoet ruimschoots, draait soepel bij lage toeren en klimt gewillig in de toeren zonder te veel geluid te maken. We waarderen hem vooral bij gemiddelde toeren, waar hij opvallend gewillig is. De voortreffelijke handgeschakelde zesversnellingsbak staat hem perfect bij. Leuk speelgoed, vooral omdat de directe besturing de Juke heel wendbaar maakt.
We reden ook even met de 1.6 Turbo met 190 pk en manuele versnellingsbak. In die uitvoering lijkt de Juke door het verkeer te vliegen en herneemt hij zeer vinnig. Maar is dat nodig? Neen, want de vier cilinders hebben een banale stem en doen de voortrein geen goed, als het wegdek in minder goede staat verkeert.
Prijzen
De Juke is voortaan beschikbaar vanaf 15.990 euro en de prijzen lopen op tot 28.390 euro. Er zijn weinig opties, zoals vaak bij Japanse auto’s, maar veel afwerkingsniveaus.
Conclusie
Zijn uiterlijk van een soort Manga-held blijft de voornaamste troef. Maar de Juke is slim genoeg om niet alles in te zetten op zijn vorm. De facelift draagt de nodige technologie bij, terwijl de motoren beter gewapend zijn tegen de steeds sterkere concurrentie. De Juke was nog nooit zo aantrekkelijk.