Na 6 jaar op de markt te zijn, krijgt de Tesla Model 3 eindelijk een belangrijke update! Die wordt Highland genoemd en vertaalt zich in een uiterlijk met nieuwe koplampen en velgen, een voluit geschreven merknaam op de kofferklep en vooral een volledig nieuwe neus. Die is gestroomlijnder en doet de Amerikaanse EV met 2,5 cm groeien, voor een totaal van 4,72 m lang, 1,85 m breed en 1,44 m hoog. Die nieuwe voorbumper doet hem ook volwassener ogen, een eigenschap die we ook aan boord terugvinden.

Nieuwe buitenkant en binnenkant voor Tesla Model 3

Eenmaal aan boord vind je dezelfde indeling terug als in om het even welke Model Y of oude Model 3. Alles wordt bediend via het centrale aanraakscherm van 15,4 inch, waarvan de interface niet is veranderd en dus nog steeds niet compatibel is met Android Auto of Apple CarPlay. Naar fysieke knoppen is het ook tevergeefs zoeken. Er zijn er zelfs minder dan vroeger! De hendels achter het stuur zijn namelijk vervangen door aanraakgevoelige knoppen op het nieuwe stuurwiel. Inclusief de knipperlichten, die je nu aan de linkerkant van het stuur bedient. 

Om de transmissie te bedienen, moet je dan weer vegen aan de linkerkant van het centrale scherm. Twee nieuwigheden die we ook al konden ontdekken op de nieuwe Model S en die allesbehalve praktisch zijn. Hoewel de pinkers zich automatisch zouden moeten uitschakelen en de auto moet kunnen voorspellen of je achteruit of vooruit wil rijden, zijn in de praktijk het nemen van een rotonde of manoeuvreren een echte last geworden...

Een premium Amerikaanse berline?

Gelukkig brengt deze facelift ook goed nieuws met zich mee. En geen klein beetje! Alle materialen en afwerking hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt. De Model 3 heeft nu ook geventileerde zetels en een fijne lichtstreep over de hele breedte van het interieur gekregen. Het resultaat is dat de Amerikaanse elektrische berline nu meer dan ooit aanspraak kan maken op de titel van premiummodel.

Nog aangenamer aan boord

De passagiers achterin zullen niet klagen over een gebrek aan ruimte in deze nieuwe Model 3, die nog steeds over een wielbasis van 2,88 m beschikt. Tesla heeft het leven er zelfs aangenamer gemaakt door de achterkant van de middenconsole te voorzien van een aanraakscherm van 8 inch. Je moet dus niet meer aan de bestuurder vragen om de ventilatie te bedienen, of om de zetelverwarming aan te zetten. En werkelijk alles is erop vooruit gegaan aan boord, inclusief het laadvolume. Hoewel de frunk nog altijd 88 liter groot is, kan je in de koffer achteraan voortaan tot 594 liter kwijt, voor een totaal van 682 liter. Dat is 33 liter beter dan voordien.



RWD en Long Range, of toch bijna…

Hoewel de Highland-facelift quasi alles heeft verbeterd aan boord van de Model 3, is de Performance-versie daarentegen verdwenen uit het gamma. De Amerikaanse elektrische berline is voortaan nog maar in twee varianten te bestellen: RWD en Long Range. Dankzij zijn enkele elektromotor op de achteras kan die eerste in 6,1 seconden naar 100 km/u sprinten, met een rijbereik tot 513 km. Deze versie moet zich echter, net als vroeger, tevreden stellen met een laadvermogen beperkt tot 170 kW. 

De Long Range krijgt een tweede elektromotor en heeft daarmee ook vierwielaandrijving, voor een 0-100 km/u in 4,4 seconden. Hij geniet ook van een grotere batterij dan de RWD, voor een maximale actieradius van 629 km, of zelfs 678 km als je voor 18-inch velgen kiest! Hij heeft ook een hoger snellaadvermogen van 250 kW, waarmee je tot 282 km rijbereik terugwint in slechts 15 minuten.

Maar om in de praktijk van een dergelijk rijbereik te kunnen genieten, moet je echt in absoluut perfecte omstandigheden rijden. Achter het stuur van de RWD konden we een minimum van 10,4 kWh/100 km meten in de stad, bij een omgevingstemperatuur van een dikke tien graden. Het maximum was 15,7 kWh/100 km op de snelweg bij 7 graden. Met andere woorden, wetende dat de batterij van de RWD zo’n 60 kWh groot is, reken je beter op zo’n 100 km minder dan opgegeven voor je weer moet bijladen. Gelukkig is er dan altijd een Supercharger van Tesla in de buurt. Maar hoewel de verbeteringen niet zo ingrijpend zijn qua autonomie, zijn ze dat gelukkig wel op andere gebieden.

Comfortabeler en nog steeds even dynamisch

Toen het de Highland-facelift voorstelde, beloofde Tesla meer comfort, maar ook een betere geluidsisolatie aan boord van de Model 3. En dat hebben we duidelijk gemerkt tijdens onze test! De Amerikaanse berline is voortaan uitgerust met dubbel glas, en dat hoor je. Of net niet, want er is duidelijk minder windgeruis en rolgeluiden aan boord. Hetzelfde geldt voor de ophanging, die de oneffenheden van het asfalt veel beter opvangt. Nu is de Model 3 Highland absoluut nog geen Rolls-Royce, S-Klasse, 7 Reeks of A8. Maar de vooruitgang die Tesla heeft geboekt qua comfort en geluidsisolatie is behoorlijk.

Gelukkig heeft dit extra comfort geen enkele impact op de dynamische kwaliteiten van de Model 3. Toegegeven, het stuur is nog altijd totaal niet communicatief, maar het is wel scherp, precies en aangenaam om te bedienen. De koetswerkbewegingen zijn ook perfect onder controle, ondanks het gewicht van 1,8 ton, en de acceleraties zijn zelfs aan boord van het basismodel erg vlot. Je kan dus zowel ontspannen als plezier beleven aan boord van de Model 3. Tesla heeft duidelijk goed werk geleverd.

Prijs Tesla Model 3 Highland

Nog iets dat niet is veranderd met de komst van de Highland-facelift: de prijs! Ondanks al deze aanpassingen heeft de Tesla Model 3 RWD nog steeds een vanafprijs van 45.970 euro in België, terwijl de Long Range begint bij 53.970 euro. En zoals steeds is alles daarbij inbegrepen: verwarmde en nu ook geventileerde zetels, een panoramadak, sfeerverlichting aan boord, semi-autonoom rijden, ...



Ons verdict

De verbeteringen die Tesla heeft doorgevoerd met de Model 3 Highland zijn op zijn zachtst gezegd grondig. De Amerikaanse berline heeft een betere geluidsisolatie, is comfortabeler, beter uitgerust, maar ook beter afgewerkt met hoogwaardigere materialen. Daarmee is hij volwassener en aantrekkelijker dan ooit! Jammer dat zijn autonomie er niet zo sterk op vooruit gaat als de rest van zijn delen. Toch krijg je nog steeds een zeer mooi rijbereik voor zijn prijs, en hij geniet ook van een onbeperkte toegang tot het Supercharger-netwerk van het merk...