In tegenstelling tot de Tesla Model S heeft de eerste generatie van de SUV Model X nooit een esthetische update gekregen sinds het debuut van het model in 2015. 6 jaar na zijn lancering kreeg het tweede serieproductiemodel van het Amerikaanse merk wel een grote technische update. Tesla heeft zijn 7-zits SUV in 2021 namelijk grondig herzien. Dat zou je op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar het Amerikaanse merk heeft wel degelijk bijna elk vlak van de Model X vernieuwd, op zijn Falcon-achterdeuren na, die nog steeds op een indrukwekkende manier opengaan.
Design Tesla undefined
Tesla Model X ook als Plaid
Aan de buitenkant geniet de Amerikaanse SUV van 5,057 m lang, 1,999 m breed en 1,68 m hoog sinds de facelift van een licht hertekende voor- en achterbumper. Tesla heeft ook van de update gebruik gemaakt om een Plaid-versie aan het gamma van zijn SUV toe te voegen. Net als in de Model S heeft de Model X Plaid een extra elektromotor op de achteras. Het enige uiterlijke verschil met de Long Range is de aanwezigheid van rode remklauwen en een kleine badge op de kofferklep. Details, dus.
Volledig nieuw interieur, maar niet beter afgewerkt…
Hoewel de uiterlijke verschillen op zijn zachtst gezegd miniem zijn, is de indeling aan boord wel volledig veranderd! Het dashboard en de rest van het interieur zien er veel moderner uit, maar zijn helaas nog altijd vrij slecht gebouwd. De Tesla Model X wordt namelijk nog steeds enkel in de Verenigde Staten geassembleerd, en dat zie je, voel je en ruik je! Verschillende plastic delen van ons testmodel kwamen bijvoorbeeld al los, terwijl de auto nog maar 4.000 km op de teller had staan… Jammer.
Beleving Tesla undefined
Zowel gemakkelijk als moeilijk in gebruik
Sinds de facelift is er geen enkele fysieke knop meer te vinden aan boord van de Model X, net als in de recent vernieuwde Tesla Model 3 Highland. Bijna alles moet je bedienen via een scherm, en dat zowel voor- als achteraan. Vooraan heeft het grote verticale scherm plaatsgemaakt voor een nog groter horizontaal display, dat lichtjes kantelbaar is en maar liefst 17 inch meet! En hoewel het nog steeds niet mogelijk is om je smartphone te verbinden via Android Auto en Apple CarPlay, is het wel nog steeds een van de meest complete, snel reagerende en gemakkelijk te gebruiken systemen op de markt.
Maar het zou nog beter kunnen als sommige iconen en knoppen iets groter waren, bijvoorbeeld voor de airco. De klimaatcontrole hadden we nog het liefst via aparte fysieke knoppen bediend, maar dat is misschien wat te veel gevraagd, vooral in een Tesla. Dat gezegd zijnde is het systeem echt gemakkelijk in gebruik na een korte gewenningsperiode, in tegenstelling tot het ‘yoke’-stuurwiel, dat nu optioneel is en 1.000 euro kost, en waaraan we nooit hebben kunnen wennen in ons testmodel…
Je hebt simpelweg nooit het gevoel de auto volledig onder controle te hebben met de yoke in je handen. Omdat de Model X nog geen ‘steer-by-wire’ heeft zoals bijvoorbeeld de Tesla Cybertruck, moet je nog altijd meerdere omwentelingen van het stuur doen van uiterst links naar uiterst rechts. Met als gevolg dat je tijdens een bocht waarbij je je handen van het stuur moet halen, het moeilijk is om te weten waar je ze kan zetten. En dan hebben we het nog niet over de pinkers gehad aan de linkerkant van de yoke! Ze zijn echt niet gemakkelijk te vinden, zozeer zelfs dat we vaak zelfs niet de moeite deden om ze op te zetten.
Instappen met stijl in een paleis!
Wat echter alles behalve onaangenaam is aan boord van de Tesla Model X, is de binnenruimte waarover je beschikt! De Amerikaanse elektrische SUV beschikt over een lange wielbasis van 2,965 m en kan in drie verschillende interieurconfiguraties worden besteld: 5, 6 of 7 zitplaatsen. In de twee laatste gevallen is er zelfs voor volwassenen voldoende plek op de derde zitrij. De hoofdruimte is er niet enorm, maar je zit nog niet tegen het plafond. De beenruimte is er dan weer best correct, op voorwaarde dat de passagiers op de tweede rij hun bank of zetels een beetje naar voor schuiven. Als kers op de taart kunnen zelfs de passagiers op de derde rij hun voeten onder de zetels van de tweede rij schuiven. De Tesla Model X is dus een volwaardige 7-zitter, toch als Dual Motor AWD. De Tesla Model X Plaid kan je enkel met 6 zitplaatsen krijgen.
Alle achterzetels zijn toegankelijk via de fameuze Falcon-deuren, waarover we ons niet kunnen inhouden. Want behalve dat ze een technologisch hoogstandje zijn waarmee je ongetwijfeld opvalt op de parking, zijn ze ook echt praktisch. Ondanks hun complexe mechanisme kunnen ze perfect openen in krappe ruimtes, en ze bieden vooral een uitstekende toegang tot de tweede en derde rij. Een baby vastklikken op de achterbank is hiermee kinderspel. Ze zijn bijna net zo praktisch als de schuifdeuren van een monovolume, maar een pak cooler. Bovendien bieden ze ook wat bescherming als het regent.
En als we het over de binnenruimte hebben, moeten we het ook hebben over de koffers van de Amerikaanse elektrische SUV. De frunk aan de voorzijde biedt nu een respectabel volume van 183 liter. Achteraan behoudt de Tesla Model X nog steeds een knap volume van 608 liter met de 7 zetels overeind. Het volume neemt zelfs toe tot 1.050 liter, 935 liter of 957 liter achter de tweede zitrij, afhankelijk van of je een 5-, 6- of 7-zitter hebt gekozen. Eenmaal alle zetels neergeklapt krijg je een enorme ruimte van 2.497 liter in de 7-zitter, 2.593 liter in de 5-zitter en zelfs 2.614 liter in de 6-zitter!