François Piette

23 AUG 2016

Top 5 van coupés van de jaren 90 voor minder dan € 5.000

Niet iedereen is geïnteresseerd in auto’s uit de jaren 90. Toch zijn het de klassiekers van morgen. We overlopen vijf interessante auto’s die voor minder dan € 5.000 de jouwe kunnen zijn. Onze selectie is gevarieerd, met uiteenlopende ambities en nationaliteiten.

Pontiac Firebird

Een look die alleen van Amerikanen kan komen, een grote motor onder de kap en achterwielaandrijving. Pontiac bood zelfs twee motoren aan: een V6 en een V8. Voor de klank, het vermogen en de traditie moet je uiteraard voor het grote blok gaan! Hopelijk heb je dan nog wat budget voor de verzekering, de belastingen en de dorst van de V8…

Peugeot 406 Coupé

Een van de mooiste coupés uit zijn tijd. Een meesterontwerp van Pininfarina. Zodanig zelfs dat hij zijn opvolger, de 407 Coupé, volledig overschaduwde. Hij was alleen beschikbaar met voorwielaandrijving, en had naast vier- en zescilinder benzinemotoren ook een 2.2 HDi. De V6 was duur in gebruik en de diesel geen goede combinatie met deze prachtige auto. We raden je dus de viercilinder benzine aan!

Fiat Coupé

De Fiat Coupé is eerst en vooral een geslaagd ontwerp van een zekere Chris Bangle, die daarna controverse opwekte bij BMW. Maar het is ook een auto met een sportief weggedrag en karaktervolle motoren! Voor de klank die bij de looks past, kies je best de vijfcilinder. De turboversie heeft 220 pk, maar vereist ook meer budget.

Mercedes CLK

We veranderen het geweer van schouder: hier maakt sportiviteit niet de wet uit. De Mercedes CLK is een elegante, goed afgewerkte en geschikte coupé om in alle comfort kilometers mee te malen. Vermijd de basismotoren zonder pit en kies voor de 230 Kompressor. Hij is minder gulzig dan de V6 en heeft bijna 200 pk! Een automaat vormt de ideale aanvulling…

Toyota MR2

Hoewel Toyota vandaag vooral bekend is om zijn hybrides, was er ook een periode waarin de constructeur ook karaktervolle sportauto’s kon maken, waarvan de looks zelfs aan een Ferrari deden denken. Zoals de MR2, met de motor centraal achterin, achterwielaandrijving en een dak dat in twee delen afneembaar was. In sommige markten kreeg hij een turbomotor van bijna 250 pk!
Advertentie
Advertentie
Advertentie