Wim Bervoets

24 MEI 2016

Top 5: premium bedrijfswagens voor minder dan € 20.000

Wil je ook een bedrijfswagen maar krijg je er geen van je werkgever? Wil je zelf geen € 30.000 voor een gloednieuwe Duitse premiumberline betalen? Wij zochten er in onze tweedehandsrubriek vijf, met minder dan 100.000 kilometer op de teller voor minder dan € 20.000.

We hadden in totaal drie criteria: de Duitse premiumberline mocht niet meer dan 100.000 kilometer hebben gereden, hij mocht niet duurder zijn dan € 20.000 én hij moest enkele toevallig gekozen comfortopties hebben, met name navigatie, parkeersensoren en xenonlampen. Het gaat eigenlijk altijd om de voorloper van het huidige model, maar in sommige gevallen is die amper te onderscheiden van de nieuwe bedrijfswagen van je buurman!

1. Audi A4 (B8, 2007-2015)

Het huidige model is sinds vorig jaar op de markt, wat betekent dat je voor ons budget een exemplaar van het vorige model kunt vinden met zo’n 70 à 80.000 kilometer op de teller. Die heeft in de meeste gevallen een 2.0 TDI onder de motorkap, wegens een aantrekkelijke keuze voor veel fleetbeheerders. Bovendien heb je soms een waakzaam oog nodig om de vorige A4 van de huidige te onderscheiden.

2. BMW 3-Reeks (E90, 2006-2011)

De oudste uit ons lijstje, want de 3-Reeks die vandaag in de showroom staat, is al sinds 2012 te verkrijgen. Met veel geduld vind je dus een van de eerste productie-exemplaren, maar je hebt een ruimere keuze als je naar het vorige model gaat kijken. Een 318d of zelfs een 320d met enkele comfortopties behoort dan zeker tot de mogelijkheden.

3. Mercedes C-Klasse (W204, 2007-2014)

De C-Klasse uit de huidige catalogus heeft glooiende, golvende lijnen. De vorige C-Klasse is iets hoekiger, scherper en klassieker getekend. En ook al ziet hij er daardoor wat gedateerder uit, toch is hij zeker niet minder mis. Bovendien moet je met het vooropgestelde budget een C180, C200 en zelfs C220 CDI met een middelhoge kilometerstand kunnen vinden.

4. Volkswagen Passat (B7, 2010-2015)

Nog een model dat met elke nieuwe generatie eerder een evolutie dan een revolutie was. De vorige Passat is op het eerste gezicht moeilijk te onderscheiden van de huidige, maar is in feite een doorgedreven facelift van het model dat in 2005 werd gelanceerd. De 1.6 TDI was destijds een populaire leasingkeuze, maar een 2.0 TDI met 80 à 90.000 kilometer valt ook binnen het budget.

5. Volvo S60 (2010-2014)

Hier hebben we even vals gespeeld en zijn we uitgeweken naar Scandinavië. De Volvo S60 van voor de facelift is moeilijk te onderscheiden van de huidige versie. Onderhuids werd zijn motorpalet wel helemaal aangepast: de karakteristieke vijfcilinder dieselmotoren verdwenen van het toneel, maar zijn in onze tweedehandsrubriek zeker en vast te vinden.
Advertentie
Advertentie
Advertentie