In 2024 selecteerde de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) 84 voertuigen uit allerlei segmenten en met verschillende aandrijvingen om te onderwerpen aan hun befaamde Ecotest. Het resultaat: elektrische auto's domineren de topplaatsen in de rangschikking, de Peugeot e-208 staat op nummer 1.
Stellantis domineert de top 10
Stellantis blijkt het geheim tot de efficiëntieformule het best ontrafeld te hebben. Van de top 10 van 2024 komen maar liefst 5 modellen uit de Stellantis-stal. Deze 3 modellen staan dit jaar op het podium. Niet toevallig delen deze 3 wagens dezelfde aandrijflijn.
1. Peugeot e-208 156 - 16,0 kWh/100 km - 80 gram C02
2. Peugeot e-308 156 - 16,3 kWh/100 km - 82 gram CO2
3. Opel Corsa Electric 54 kWh - 16,5 kWh/100 km - 82 gram CO2
Wie Tesla bovenaan in de lijst had verwacht, moeten we niet teleurstellen. De Tesla Model 3 pakt weliswaar geen podiumplaats, maar eindigt op stek 4 in het klassement. Gezien zijn grootte en prestaties is zijn verbruik van 17,2 kWh/100 km en een CO2-uitstoot van 86 gram niks om zich over te schamen, integendeel.
Efficiëntste hybridewagen
De Toyota Prius 2.0 Plug-In Hybrid Advanced komt met ruime voorsprong als beste hybride uit de test. De ervaring die Toyota heeft met het bouwen van hybrides vertaalt zich in uitstekende testresultaten. Bij puur elektrisch rijden noteerde de ADAC voor de Prius een gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km. Mooi, maar enkel puur elektrisch rijden is niet realistisch voor dagelijks gebruik. Vandaar dat de ADAC nog meer belang hecht aan gecombineerd rijden. Ook daar blijkt de Prius een voorbeeld van zuinigheid met een verbruik van 11,5 kWh en 1,7 benzine op de eerste 100 km. Jammer dat we deze fraai vormgegeven hybride niet vaker op onze wegen zien.
Efficiëntste dieselwagen
Voor de beste dieselwagen moeten we zakken tot op plaats 38 op de lijst. Daar vinden we de Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI. Die gooit hoge ogen met een - voor zijn afmetingen - laag verbruik van slechts 5,0 liter diesel per 100 km. Niet alleen ligt zijn verbruik laag, ook zijn uitstoot van schadelijke stoffen is opmerkelijk laag, dankzij een efficiëntie uitlaatgasreiniging. Andere geteste modellen die dezelfde aandrijving delen, zoals de Audi A3 Sportback en Skoda Superb Combi, scoren vergelijkbare cijfers.
Efficiëntste benzinewagen
De titel van efficiëntste benzinewagen gaat dit jaar ook naar Volkswagen. De VW Golf 1.5 TSI Life belandt op plaats 29 met een gemiddeld gemeten verbruik van 5,6 liter benzine per 100 km, niet veel meer dan het gemiddelde verbruik van 5,3 liter wat Volkswagen zelf aangeeft. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 148 g/km volgens de testmethode van ADAC.
Onderaan de lijst
Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Onderaan de lijst vinden we de Porsche Cayenne E-Hybrid Tiptronic S. Dat is op het eerste zicht enigszins verbazend, want het gaat hier ook om een hybride wagen. Duiken we dieper in de cijfers, dan zien we dat de Porsche steken laat vallen in de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2. Dit is voor een belangrijk deel te wijten aan zijn hoge gewicht - en dus grote dorst - en een kleine volledig elektrische range.
Rangschikking over de jaren heen
Als we terugkijken naar de resultaten van de voorbije jaren, dan zien we dat de Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh UNIQ-Paket 2WD (getest in 2023) de ongeslagen koploper blijft. Zijn verbruik van 15,5 kWh/100km en CO2-uitstoot van 77 g per km zijn tot hiertoe nog niet geëvenaard door een ander model.
Dat elektrische auto’s qua energie-efficiëntie hun fossiele tegenhangers de loef afsteken, is een duidelijke conclusie die we kunnen trekken uit dit jarenlange onderzoek. Dat wisten we al, maar wat we stilaan ook duidelijk vaststellen, is dat elektrische auto's van de tweede of derde generatie nog zuiniger met hun energie omspringen dan eerdere modellen. Blijkbaar was (en is?) hier nog steeds een grote sprong in efficiëntie te maken. Mogelijk worden de kaarten dus opnieuw geschud volgend jaar.
Over de ADAC Ecotest
De ADAC Ecotest is een grondige en onafhankelijke milieutest die sinds 2003 door de Duitse automobielclub ADAC wordt uitgevoerd. Anders dan bij standaard emissiemetingen test de ADAC elk voertuig in zijn eigen laboratorium onder verscherpte, realistische omstandigheden. Voertuigen die goed scoren, moeten hun waarden op de weg bevestigen. Daarbij worden niet alleen de directe uitstoot van schadelijke stoffen zoals koolmonoxide (CO), deeltjes of stikstofoxiden (NOx) en CO2 gemeten, maar sinds 2021 ook de indirecte emissies die ontstaan bij de productie van brandstof of elektriciteit ('well-to-wheel' principe). Alle aandrijfvormen - van benzine tot elektrisch - worden zo op gelijke voet beoordeeld.
De ADAC kiest er bewust voor om de productie van het voertuig (inclusief batterijen bij elektrische auto's) niet mee te nemen in de beoordeling. Voor deze productie-emissies zouden ze moeten vertrouwen op cijfers van de autofabrikanten zelf, maar die kunnen ze niet onafhankelijk verifiëren. De test focust zich daarom op wat ze wél objectief kunnen meten: de milieu-impact van het dagelijkse gebruik van de auto.