Weet u nog, zoveel maanden geleden, dat onze eigenste Prins Laurent een toertje ging maken in de elektrische Renault Twizy? En onder ons gezegd en gezwegen, een echt zicht was het niet. De Prins in maatpak, schoenen fijn gepoetst stapte al groen glimlachend in een blits oranjerood autootje dat meer iets weg heeft van een futuristische golfkar dan van een echte wagen. Maar toch, het feit dat Renault met een elektrische stadswagen op de proppen kwam, kan alleen maar aangemoedigd worden.
Toch vraag ik me af of de Prins een Twizy uit zijn garage vol peperdure wagens zou rijden om een brood bij de bakker om de hoek te gaan halen. Dat Laurent een voorliefde heeft voor snelle wagens verbaast de gemiddelde Belg niet meer. Zo schaamde de man zich absoluut niet om enige weken geleden zijn Porsche Cayenne over de rode loper te scheren, recht naar de ingang van de kerk waar hij als getuige bij het huwelijk van Chimay-prins (jaja, u weet wel, van het bier) Philippe de Riquet de Caraman met zijn biergenote Françoise Bautier, een van de leading ladies van de Jupiler-clan moest optreden. De Prins had als excuus ‘te laat te zijn door zijn net ziekgevallen vrouwlief’ (benieuwd of wij daar bij de baas mee zouden mogen afkomen?). Of dit huwelijk iets weg heeft van de verstandshuwelijken van indertijd laat ik aan u om te beslissen, maar feit is dat Laurent al de regels aan zijn laars lapte en regelrecht afstevende op de red carpet.
We moeten een kat een kat noemen, Laurent deed het toch maar: zichzelf quasi dubbel plooien om plaats te nemen in wat een van de kleinste wagentjes van het moment zou zijn. Een Cayenne voelt hoogstwaarschijnlijk wat comfortabeler aan, vermoed ik. Comfort of niet, een Cayenne zal ook tonnen milieuvervuilender zijn dan een Twizy. Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me hoe lelijk de naam wel niet is. Twizy. Zelfs Disney zou een van zijn figuurtjes er niet naar willen vernoemen. Ach ja, back to where we started: de Twizy wil voet aan grond vinden op de markt van de kleine, groene stadswagen. Want, het moet gezegd, het milieu gaat ons allen aan. Ga voor groen, ga voor Twizy, ware het niet dat Renault drie kwart van de Twizy’tjes verkocht aan de Europese consument terugroept voor een remolielek. In totaal zou het om meer dan 6 000 exemplaren gaan. Milieuvriendelijk? Nee toch.
Dat deze elektrische namaak-Pausmobiel dus niet zo geweldig is als hij lijkt, wordt bewezen door Renault zelf. We zullen maar oppassen de volgende keer dat we in een Twizy stappen. Voor je het weet geraak je zelfs niet bij de bakker om de hoek. Lang leve de velo!