Wanneer Amerikanen het in hun hoofd halen om een sportwagen te ontwikkelen op basis van een Brits onderstel, mag je doorgaans een eigenaardig resultaat verwachten. Denken we maar aan de AC Cobra die eerst voorzien was van een 2-liter zescilinder, maar uiteindelijk met een 7-liter V8 op weg ging. Deze keer bogen de Amerikanen zich over de Lotus Elise en lepelden een V8 van meer dan 1.000 pk onder de motorkap. En waarom niet?
Massavernietigingswapen
Je kunt er misschien om lachen, maar Hennessey Performance beschrijft zijn laatste creatie daadwerkelijk op die manier. En er is iets van aan. Als je beslist om een 200 pk sterke viercilinder te vervangen door een beresterke V8, kun je bij wijze van spreken de stenen uit de grond rukken. Het zoveelste bewijs dat de Amerikanen het graag groots zien.
Amerikaanse humor
In het persbericht herhaalt Hennessy de beroemde woorden van Colin Chapman: less is more. Zo krijg je de beste prestaties, als je het gewicht zo veel mogelijk beperkt. Met 1.071 kg is de Venom GT dan ook een echt pluimgewicht. De auto onderging een intensieve kuur met koolstofvezel. Zeer modern.
In hetzelfde persbericht zeggen ook de Amerikanen dat meer soms ook meer oplevert. Ze zijn misschien niet de Plato van de 21ste eeuw, maar Hennessey laat wel van zich horen. Lees maar even wat volgt.
Erg krachtige V8
Nadat onze Amerikaanse vrienden de 6,2-liter V8 biturbo uit de Corvette ZR1 onder de motorkap lepelden, stelden ze vast dat die maar 600 pk ontwikkelt. Blijkbaar niet voldoende voor een auto van ongeveer een ton.
Na wat knutselwerk levert de motor naar wens tussen 725 en liefst 1.200 pk! De versnellingsbak en de banden zullen het geweten hebben. De bak is een Ricardo met zes verhoudingen en voor de banden viel de keuze op Michelin PS2’s.
Beperkte productie
Hennessey Performance wil maar tien exemplaren bouwen van de Venom GT, waarvan er vier al een koper gevonden hebben. Met zo veel vermogen op de achterwielen is het overigens goed mogelijk dat we de overgebleven exemplaren over tien jaar op één hand kunnen tellen. Gelukkig is een tractiecontrole beschikbaar, anders zou het in de regen wel zeer hachelijk worden.