Twintig jaar nadat hij voor het eerst in de catalogus verscheen, zet het “instapmodel” van Porsche een stap richting toekomst: hij ruilt zijn grote atmosferische motoren in voor een volledig nieuwe generatie turbo-viercilinders. Hoewel er vaak wordt gezegd dat de geschiedenis van Porsche intrinsiek verbonden is met viercilinders, wordt de techniek vooral gebruikt om te beantwoorden aan de homologatienormen. En dat is gelukt: de 718 Boxster en 718 Boxster S laten gemiddelde verbruiksdaling optekenen van bijna 15% vergeleken met de vorige Boxster en Boxster S met atmosferische zescilinder. Maar hoe zit het met de prestaties?
4 kg/pk
We zouden niet ontgoocheld moeten zijn: om een verhouding gewicht/prestaties te vinden die vergelijkbaar is met de 4C Spider, kozen we de 718 Boxster S voor onze test. De nieuwe 2.5 ontwikkelt 350 pk, wat met een gewicht van ongeveer 1.400 kg een verhouding gewicht/prestaties oplevert van ongeveer 4 kg/pk. Niet slecht.
Hoewel de 1.750 cc met 240 pk van de 4C Spider daarnaast bijna frêle lijkt, levert hij een verhouding gewicht/prestaties op van minder dan 4 kg/pk. Hoewel de Spider ongeveer 45 kg meer weegt dan de coupé, hoeft de motor niet veel meer dan 900 kg vooruit te duwen.
Exuberant
Maar laat ons even met de voeten op de grond blijven: de prijs. De Boxster S begint vanaf € 71.934,50 als je de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling neemt. Dat is bijna evenveel als de Alfa Romeo 4C Spider (€ 73.200 met standaard DCT-bak).
Kost de coupé niet “slechts” € 51.500? Jazeker. Maar het succes van deze mini-supercar en de beperkte productie hebben ervoor gezorgd dat de Italianen de prijs van de cabrio aanzienlijk opdreven. Maar Porsche kent er ook wat van: inclusief opties, kostte “onze” 718 meer dan € 100.000.
Speelgoed
Toegegeven: hij kan misschien wel als enige gezinsauto worden gebruikt. Als je geen kinderen en een begripvolle partner hebt, uiteraard. Hij is praktisch in gebruik met twee koffers (150 liter vooraan, 125 liter achteraan), opbergruimtes en alle attributen van een 21ste-eeuwse auto. De geluiddemping is ook uitstekend (behalve de rolgeluiden) en de filtering van de ophanging verbaast.
Je hebt slechts enkele tientallen meters nodig om te beseffen dat je naast de Alfa 4C Spider nog een andere auto nodig hebt voor dagelijks gebruik. Kijk voorbij de beperkte koffer (110 liter, maar volledig vol wanneer je het dak eraf neemt) en de ontbrekende opbergvakken, en dan is er nog het lawaai aan boord, de vermoeiende rijhouding en het gebrek aan stuurbekrachtiging. Dat werkt zelfs de puristen op de zenuwen. En dan vergeten we nog het onbestaande zicht rondom en het springerige gedrag van de ophanging bij lage snelheden.
Kleine furie
We verlaten Brussel om geschikter speelterrein op te zoeken. Onderweg zijn we zeer te spreken over de souplesse van de 2.5 boxermotor van de Porsche. Met een maximumkoppel van 420 Nm (!) bij 1.900 tpm heeft hij aan adem geen gebrek! De kleine Italiaan is minder soepel en heeft meer karakter. Maar gezien het gewicht lijkt het koppel van 350 Nm vanaf 2.200 tpm weinig moeite te hebben. Eens je de teugels los laat, transformeert de kleine Italiaanse motor in een echt wild beest!
Goed in de hand
Eens je hem prikkelt, wordt de Alfa-motor net zo brutaal als een racemotor, en met een soundtrack van de dumpvalve op de achtergrond stuwt hij de auto van de ene bocht naar de andere. De rij- en rolgeluiden worden nog luider (vermijd gravelbanen!). Maar met het mes tussen de tanden draagt het bij tot de racesfeer aan boord. Bovendien vormt de afwezigheid van rijassistentie hier geen probleem meer.
De remmen zijn perfect te doseren (als je gespierde kuiten hebt, tenminste) en de vooras gehoorzaamt perfect aan de commando’s van je handen. Maar laat het stuur niet los: de minste oneffenheid zorgt voor een stevige reactie in het stuur. Wie is de baas aan boord?
Te eenvoudig?
De Porsche 718 Boxster S zorgt voor een ander soort sportief rijplezier. Hij is ook snel, zelfs sneller. De limieten lijken bij sportief rijden nog verder te liggen dan die van de 4C. Maar de moeiteloosheid waarmee de Porsche moeilijkheden overwint, dwingt respect af. Je bereikt supersonische snelheden zonder een druppel zweet.
De turbomotor levert nog betere prestaties dan de flat six. Maar hij wist ook de sensaties uit. De rillingen wanneer de motor torenhoge toerentallen bereikt, krijg je niet meer. Maar de kleine drukgevoede motor levert nog meer onderdrukte prestaties dan de 911 Carrera! Het respect gaat verloren…
Besluit
In de stad wil je zo snel mogelijk uit het spartaanse interieur van de 4C Spider om comfortabel in de cocon van de 718 Boxster S te kruipen. Maar op de binnenwegen wil je zo snel mogelijk weer aan boord van de kleine Italiaanse furie. Maar misschien is een 718 Boxster S voor dagelijks gebruik en een Alfa 4C Spider voor in het weekend wat overdreven. Welke kies je dan? Krijg je oordopjes en een fitnessabonnement als je de 4C koopt?