Over enkele weken krijgt ook de ST-versie de diepgaande restyling van de derde generatie Ford Focus. Maar aangezien de kans zich voordeed, hebben we hier niet op gewacht om het huidige model te confronteren met de zevende generatie van de Golf. We kunnen uiteraard ook nog een ontmoeting organiseren tussen de toekomstige Focus ST in zijn nieuwe dieselversie en de Golf GTD. Of zelfs met de Peugeot 308 GT die binnenkort ook over een 2.0 HDI met extra vitamines beschikt. In afwachting maken we plaats voor de ‘echte’ sportievelingen, die hun duivels ontbinden tot pakweg 7.000 tr/min.

Alles nieuw?

Moeten we de Golf GTI nog voorstellen? Gezien de stijl van de zevende generatie zonder verrassingen en de aanwezigheid, net als bij de Golf V en VI GTI, van een 2.0 TFSI onder de motorkap, zijn we geneigd ‘nee’ te antwoorden. Nochtans is alles deze keer anders. Te beginnen met het hart van deze atleet. Het is opnieuw een 2.0 TSI, maar deze motor werd verder ontwikkeld om te integreren met het MQB-platform van Volkswagen en heeft niet veel meer gemeenschappelijk met de twee vorige generaties.

Krachtig

De vermogenstoename blijft bescheiden tegenover de vorige generatie (+10 pk of +20 pk als je kiest voor het Performance-pakket), maar het is opmerkelijk hoe vlot de nieuwe 2.0 TSI beschikbaar is. Je verwacht indrukwekkende cijfers met een koppel van 350 Nm (70 Nm meer) vanaf 1.500 tr/min. Een echte turbodiesel. Maar het maximumkoppel blijft slechts beschikbaar tot 4.400 tr/min. Nauwelijk 100 tr/min voor het maximumvermogen vrijkomt, dat dan weer aanwezig blijft tot 6.200 tr/min. De vlotheid garandeert duivelse prestaties, maar vlakt de sensaties een beetje af.

Van 5 naar 4

De Focus ST ruilde de charismatische vijfcilinder van zijn voorganger voor een motor met één cilinder minder, om minder te vervuilen. Gelukkig gaat daarbij niet te veel verloren. De nieuwe 2.0 Ecoboost verzekert prestaties van een hoog niveau met zijn 250 paarden (tegenover 230 pk voor de Golf GTI Performance) en 360 Nm koppel. Hij heeft niet alleen een aangepast geluid (met een sound symposer die de inlaatgeluiden overbrengt naar het interieur tijdens acceleraties), ook de betere bereik en minder ‘gladde’ karakter zullen bestuurders die graag eens doortrekken wel bevallen.

In beide gevallen zijn de prestaties gelijkaardig: 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 238 km/u voor de Focus ST tegenover 6,4 seconden en 250 km/u voor de Golf GTI Performance. Op het vlak van verbruik is het verschil wel uitgesproken: de Duitse tweeliter turbo drinkt veel minder dan zijn Amerikaanse tegenhanger.

Gestuurd differentieel

Het Performance-pakket kost ongeveer 1.000 euro extra en transformeert de Golf GTI. Niet zozeer door de tien pk extra of de versterkte remmen, maar door toevoeging van een elektronisch gestuurd zelfblokkerend differentieel. Een première voor een voorwielaandrijver. Na enkele scherpe bochten, is het duidelijk: dit werkt zeer verfijnd.

Je moet er alleen op letten dat je vol accelereert zodra je de koord van de bocht bereikt, zelfs al zijn de wielen nog gedraaid. De elektronica verdeelt dan het koppel tussen de voorwielen om doeltreffend aan de binnenkant van de bocht te ‘kleven’ en er als een kanonskogel weer uit te komen. Anders dan bij de ‘pseudodifferentiëlen’ zoals op de Focus ST is hier geen sprake van afremmen van het binnenste wiel of de motor dichtknijpen via het ESP. Het differentieel van de Golf GTI stuurt net meer koppel naar het buitenste wiel, een blokkering tot zelfs 100 procent.

Voordelig …

Welk voordeel heeft dit tegenover een puur mechanisch zelfblokkerend differentieel? Het is dubbel. Ten eerste kan de Golf GTI zijn twee gezichten behouden van sportwagen die geschikt is om dagelijks te gebruiken. Door de sturing vergrendelt het differentieel pas wanneer je echt sportief rijdt en veroorzaakt geen enkele trilling in de sturing bij een soepele rijstijl.

Ten tweede kan het systeem gebruikt worden om de auto te stabiliseren onafhankelijk van de stand van het gaspedaal. Begint de auto te oversturen, dan vergrendelt de elektronica het differentieel en wordt genoeg koppel opgewekt om de auto te stabiliseren. Resultaat: de Golf GTI Performance blijft altijd stabiel en maakt indrukwekkende snelheden in bochten mogelijk.

… maar te beschaafd?

Keerzijde van de medaille: de Golf GTI ‘drift’ niet meer in het begin van een bocht. Het ESP van de Golf GTI kun je niet uitschakelen en zelfs de Sport-positie laat niet veel ruimte voor een ‘artistieke’ rijstijl. In de Focus ST is het precies het omgekeerde. Ga je plots van het gas, dan plaatst de Focus ST enthousiast zijn achterkant.

Voor liefhebbers van het genre is het besturen van de Focus ST op bochtige wegen een waar plezier. De feedback van de stuurbekrachtiging is perfect, de voortrein is snedig en de buitenste wielen compenseren de afwezigheid van een zelfsper omdat ze de auto heel wendbaar maken. Goed nieuws: zelfs in de normale modus laat het ESP voldoende ruimte opdat je je kunt uitleven zonder dat het tussenkomt. Zo beleef je plezier en is er toch een elektronische waakhond, voor het geval dat. Het ESP kan hier trouwens wel volledig uitgeschakeld worden.

Conclusie

Zoek je een sportieveling om dagelijks te gebruiken, dan profileert de Golf GTI zich als de beste keuze. Hij is minder radicaal, heeft een onberispelijke afwerking, een topuitrusting en een minder harde schokdemping en maakt het mogelijk om sereen en bij gelegenheid dynamisch te rijden. Diehards zullen wellicht de Focus ST verkiezen. Die is radicaler en minder gemakkelijk in gebruik, maar rijdt ontzettend leuk. Hij onderscheidt zich door zijn aantrekkelijke verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting.