Het is een lastige bevalling geweest… De lancering van de Volvo EX90, die al in 2022 voor het eerst werd voorgesteld, is verschillende keren uitgesteld vanwege softwareproblemen. Niet gek voor een wagen boordevol complexe chips. Maar nu is hij eindelijk klaar voor vertrek. Op de markt van elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen neemt de EX90 het op tegen de Kia EV9, Mercedes EQS SUV, de Tesla Model Y en de BYD Tang.
Design Volvo EX90
Buil op het hoofd
Behalve de verzonken deurgrepen en de volledig afgedekte grille, lijkt deze EX90 sterk op zijn broer, de XC90 met benzine- of plug-inhybride motoren (die net zijn pensioen nog wat heeft uitgesteld met nog een laatste facelift). Hij onderscheidt zich vooral met de bult op zijn dak… Deze uitstulping boven de voorruit verbergt een Lidar, die voor een geavanceerde autonome rijfunctie moet zorgen. Maar in afwachting van de software en wetgeving die dit toelaat, dient deze radar voorlopig voor niets…
Naast zijn technologische knobbel heeft de EX90 een vrij klassiek design dat aangenaam valt op het oog, met onder meer T-vormige koplampen, die verwijzen naar de hamer van Thor. Het is een imposante SUV, met een lengte van 5,04 m, velgen van 20, 21 of zelfs 22 inch en de keuze tussen 8 koetswerkkleuren. Nog een knap esthetisch detail zijn de fijne, frameloze zijspiegels.
Beleving Volvo EX90
Scandinavische wellness
Je hebt geen sleutel nodig om de EX90 te openen: hij ontgrendelt automatisch als je hem nadert met je smartphone of NFC-kaart in je zak. Als je instapt, word je ondergedompeld in een typisch Scandinavische wereld, met een zeer minimalistische inrichting. Voor sommigen zal het wat leeg aanvoelen, maar anderen zullen deze moderne designerlook kunnen waarderen. De materialen zijn over het algemeen van een goede kwaliteit, met onder meer houtsoorten op de middenconsole, waarvan de bovenzijde verlicht is voor een zen-sfeer tijdens nachtelijke ritten.
De zetels bieden een ronduit uitstekend comfort. Maar echt leer zal je niet vinden in de EX90: hij weert alle koeienhuid ten faveure van synthetische materialen, met Nordico-kunstleer als standaardbekleding. Onze voorkeur gaat echter naar de optionele wollen bekleding (1.250 euro). We kunnen ook het massageprogramma aanraden, dat zeer aangenaam is, maar wel voorbehouden blijft voor de topversie Ultra. En om de lucht aan boord gezond te houden, kan de Volvo EX90 (vanaf het tweede uitrustingsniveau) worden uitgerust met een geavanceerde luchtfilter die tot 95% van de schadelijke deeltjes (PM 2.5) en zelfs pollen opvangt.
5, 6 of 7 zitplaatsen
De basisversie van de EX90 is een klassieke vijfzitter, maar alle andere uitvoeringen beschikken standaard over 7 zitplaatsen, met op de tweede rij drie individuele zetels die kunnen schuiven en kantelen. De twee zijdelingse plekken zijn zeer ruim en zacht, maar in het midden zit je smaller en harder (in de rugleuning zit er een armsteun verwerkt).
De toegang tot de derde zitrij vereist, zoals wel vaker, een beetje lenigheid, maar de passagiers zitten er goed, met een mooie beenruimte. Ben je echter langer dan 1,70 m, dan zal je met je hoofd tegen het plafond zitten. Wel een leuk detail: alle passagiers achterin hebben hun eigen bekerhouder en USB C-poort.
Merk op dat er ook een 6-zitsconfiguratie verkrijgbaar is, met dus twee ‘captain’s chairs’ met armleuningen op de tweede rij voor een vorstelijk comfort. In alle gevallen genieten de achterpassagiers van veel natuurlijk licht dankzij het standaard meegeleverde panoramadak (dat echter niet open kan).
Grote koffer en kleine frunk
Met 5 zitplaatsen overeind heb je een grote koffer (669 liter onder de hoedenplank) die vooral een lange laadlengte biedt (1,09 tot 1,28 meter). Met de tweede zitrij neergeklapt, neemt deze lengte toe tot 1,91-2,05 meter, met een volume van maximaal 1.955 liter.
De zetels op de derde rij klappen elektrisch neer en op. Maar als 7-zitter is de bagageruimte natuurlijk beperkt, met een maximum van 384 liter - nog steeds even veel als in een VW Golf. Daar kan je nog 34 liter bijtellen dankzij de kleine frunk onder de motorkap, waar je dus gemakkelijk je laadkabels in kan opbergen.
Efficiënt Google-multimediasysteem
Deze grote Volvo neemt genoegen met een klein digitaal instrumentenpaneel van 9 inch achter het stuurwiel, dat ook vrij zuinig is qua informatie. Het kan optioneel nog worden aangevuld door een groot head-up display (het equivalent van een extra scherm van 13,2 inch). Maar het epicentrum van het multimediasysteem is de grote centrale tablet van 14,5 inch, die een mooie resolutie biedt. Daarmee bedien je praktisch alle functies aan boord, inclusief de airco en de instelling van de zijspiegels… Een manier van werken die voor kriebels zorgt, maar het went gelukkig wel.
Het multimediasysteem draait op Android Automotive en biedt dus toegang tot ingebouwde Google-diensten (al is draadloze Apple CarPlay ook aanwezig), inclusief de uitstekende navigatiekaarten van Google Maps, waarmee het ook kinderspel is om laadpunten te vinden. Je kan ook externe apps rechtstreeks installeren op het systeem via de Google Play Store (waaronder Spotify, Waze, Amazon Prime Video en YouTube), waarvoor je dus geen smartphone meer moet verbinden, al moet je je wel aanmelden met je Google-account. De Volvo EX90 wordt geleverd met een ‘gratis’ abonnement van 4 jaar voor het gebruik van de Google-diensten en alle apps.
Tenslotte is er nog de stemassistent, die antwoordt op ‘OK Google’ en efficiënt antwoordt op je vragen, inclusief een aantal voertuigfuncties zoals de klimaatcontrole, telefonie en het audiosysteem. En binnenkort zou het technologisch arsenaal nog verder uitgebreid worden met een parkeerhulp vanop afstand, waarmee je krappe manoeuvres vanaf je smartphone zou kunnen uitvoeren.