De vijfcilinder van Volvo kent een lange traditie. Zijn kenmerkende geluid en verbazingwekkende soepelheid zijn legendarisch. We vreesden dat hij ingeruild zou worden voor een viercilinder in het kader van de downsizing, maar daar komt niets van in huis. Een nieuwe 2 liter vijfcilinder diesel verschijnt onder de motorkap van alle modellen, behalve de XC90.
S80, V70, XC70 en XC60
De motor is gebaseerd op de vertrouwde 2,4 liter vijfcilinder. Toch is het niet zomaar een kleinere versie, want hij werd anders afgesteld om te draaien met de finesse die bij zijn stnad hoort. Er staan verscheidene vermogens ter beschikking. De D3 vinden we terug onder de motorkap van de S80, V70, XC70 en de XC60 en levert 163 pk en 400 Nm koppel. Hij wordt gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en is opvallend zuinig: 5,3 l/100 km voor de S80 en 5,9 l/100 km voor de XC60.
C30, S40, V50 en C70
Onder de kap van deze modellen ontwikkelt de motor twee verschillende vermogens: de D3 biedt 150 pk en 350 Nm en de D4 177 pk en 400 Nm. In de C70 verbruikt hij net geen 6 l/100 km, terwijl de andere modellen toekomen met 5,1 l/100 km en 134 g CO2/km uitstoten. Een automaat met zes versnellingen is ook beschikbaar.
Weg met gierigheid?
Mag het wat meer zijn en vind je dat een Volvo over een zescilinder-in-lijn moet beschikken, dan mag je je in de handen wrijven. De Zweedse constructeur nam de T6 (3 liter, 304 pk) en de atmosferische 3,2 liter onder handen en verfijnde beide motoren. Maar minder dan 200 g CO2/km halen ze niet.