In de maand september kondigden we al aan dat in januari 2023 een “wegentaks 2.0” in werking zou treden in Wallonië. De Walen zouden eindelijk een correctere fiscaliteit krijgen die rekening houdt met het vermogen van de wagen, zijn CO2-uitstoot en het type motor waarmee het voertuig is uitgerust. 

Maar dat is niet alles! We vernemen vandaag dat het fiscale regime van bedrijfsvoertuigen ook zou evolueren. Bestelwagens genieten op dit moment een voordelig belastingregime aangezien eigenaars geen inschrijvingstaks moeten betalen. Heel wat mensen maken daarom gebruik van het systeem door voertuigen in te schrijven die bedrijfsvoertuigen zouden moeten zijn, maar gebruikt worden als vrijetijdsvoertuig. 

Het nieuwe Waalse fiscale decreet wil een einde maken aan dit misbruik door dit fiscaal voordelige regime enkel nog van toepassing te maken voor voertuigen ingeschreven op naam van een zelfstandige (geregistreerd bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen - KBO), of een bedrijf (ook ingeschreven bij de KBO). Het voertuig moet bovendien gebruikt worden voor de uitoefening van de beroepsactiviteit van de zelfstandige of voor de missie van de onderneming. Wanneer niet aan deze criteria voldaan wordt, zal het voertuig onderworpen zijn aan de conventionele voertuigbelasting!

Ook oldtimers 

Er zijn ook wijzigingen voor oldtimers. Vandaag worden auto’s als oldtimer beschouwd wanneer de datum van hun eerste inschrijving ouder is dan 30 jaar op het moment dat de wegentaks betaald moet worden. Die wegentaks is een forfaitair bedrag dat op dit moment € 38,64 bedraagt. Het voertuig moet daarvoor niet noodzakelijk ingeschreven zijn op een ‘O-plaat’ om van dit voordelige fiscale regime gebruik te maken. Eigenaars van een voertuig zonder O-plaat kunnen het dus gebruiken zonder beperkingen, inclusief commercieel en professioneel gebruik, of om naar het werk te rijden, terwijl ze toch minder taksen moeten betalen. Wat de belasting op de inverkeerstelling betreft, moet je bovendien over een O-plaat beschikken om van dit voordelige regime te genieten. 

Maar dat verandert allemaal vanaf volgend jaar. Vanaf 2022 moet het voertuig immers ingeschreven zijn als oldtimer, met een O-plaat dus, om te genieten van het voordelige fiscale regime voor oldtimers. Voertuigen zonder O-plaat worden in Wallonië voortaan dus belast als een normaal voertuig, met de normale rijtaks en belasting op inverkeerstelling!


?