Sébastien Vanhouche

4 JAN 2023

Reportage: 1.200 km met de Volkswagen ID. Buzz

Na de ID.4, i4 en Aiways U5 is de ID. Buzz aan de beurt voor onze traditionele trip naar de andere kant van het Kanaal! Maar volstaat het rijbereik van 423 km van deze ‘ster van het Salon’ om het traject in alle comfort af te leggen?

Tijd voor onze gebruikelijke reis van ongeveer 1200 km naar Engeland! Maar op het moment van vertrek lijkt de ID. Buzz in eerste instantie niet erg enthousiast... Hij is dan wel volledig opgeladen, maar toch toont het dashboard amper 268 km rijbereik! En dat is wat nipt om de ingang van de Kanaaltunnel te bereiken, 250 km verderop... Gelukkig stijgt het rijbereik na een paar meter al naar 360 km. Genoeg om er zonder problemen te geraken, of toch bijna...


Waarom haasten?

Ja, we hebben een beetje vals gespeeld aan het stuur van deze grote jongen door de cruise control in te stellen op 110 km/u en niet op 120 of 130... We voelen ons dankzij de stilte van zijn motor en zijn immense binnenruimte goed in deze ID. Buzz, dus waarom zouden we ons haasten? Maar ondanks de lagere snelheid verbruikt ons busje veel stroom! In Calais heeft hij nog maar 13% van de batterijcapaciteit over, goed voor een rijbereik van nog 38 km! Gelukkig heeft de terminal aan de Franse kant nieuwe oplaadpunten. En ook Tesla heeft zijn laadinfrastructuur er voor iedereen opengesteld. Kortom, er is plek genoeg! Na 26 minuten is de batterij van de ID. Buzz al voor 72% gevuld en geeft hij een rijbereik aan van 243 km dankzij een laadpiek van 145 kW! Engeland, here we come!


We gunnen onszelf een extraatje

Aan de andere kant van het Kanaal bedraagt de maximumsnelheid 70 mph, of zo'n 110 km/u, de snelheid die we eerder al ingesteld hadden. Maar om de één of andere vreemde reden daalt het gemiddelde stroomverbruik van de ID. Buzz en komt het uit onder de 26 kWh/100 km wanneer we voor de tweede keer stoppen. Na deze 135 km heeft onze Buzz nog 32% en 108 km aan rijbereik over. Nu nemen we een langere pauze en gunnen we onszelf zelfs een koffie! 40 minuten later en na een laadpiek van boven de 100 kW heeft de ID. Buzz een laadniveau van 95% bereikt, goed voor 315 km. Meer dan genoeg om de laatste 115 km van de dag af te leggen. Eenmaal aangekomen pluggen we de ID. Buzz in bij het hotel met 61% en nog 198 km op overschot.

Zou hij een beetje Brits zijn? 

De ID. Buzz lijkt te hebben genoten van zijn passage op het grondgebied van 'His Majesty'! Tijdens de terugreis naar de Kanaaltunnel hoeven we zelfs niet te stoppen! Hij haspelt de 250 km die ons scheiden van Folkestone in één keer af, dankzij een gemiddeld verbruik dat gedaald is tot 22,4 kWh/100 km! Aan de Engelse kant van de tunnel zijn laadstations schaarser, maar gelukkig zijn de Tesla-laders er voor iedereen toegankelijk... We starten het laden met nog 33% en 106 km rijbereik over. Na 45 minuten wachten om te boarden, heeft de ID. Buzz 62% van zijn batterijcapaciteit bijgeladen voor een rijbereik van 323 km. Genoeg voor de laatste 250 km van onze reis? Maar net! Aan het eind van onze reis zit er immers nog maar... 8% en 25 km in de batterij!

Hoeveel hebben we betaald

In totaal laadden we drie keer op de heenweg en slechts één keer op de terugweg. De eerste stop in Calais leverde ons 46,44 kWh op voor een bedrag van €28,84. Eenmaal in Engeland factureerde Ionity ons €41,53 voor 53 kWh. In het hotel laadden we de ID. Buzz helemaal op, met 34,96 kWh voor € 13,9. Onze laatste laadbeurt bij Tesla in Folkestone kostte ons tenslotte €50,24 voor 56 kWh. In het totaal betaalden we € 134,51, verbruikten we gemiddeld 25,7 kWh/100 km en wachtten we 1 uur en 51 minuten op het opladen.


Rijbereik of laadsnelheid? De uitdaging zit hem elders...

De ID. Buzz is de auto die tijdens onze gebruikelijke trip naar Engeland veruit het meeste verbruikte! En toch was het niet de auto waarmee we het vaakst en het langst moesten stoppen! Boven de 400 km en 150 kW vormen het rijbereik en de laadsnelheid geen belemmering meer. De moeilijkheid in het vraagstuk is echter het gebrek aan oplaadstations... Het klopt dat de infrastructuur zich ontwikkelt en groeit, zoals in Calais, maar het gaat te langzaam. We moesten tijdens onze vorige reis al wachten tot er een plaats vrijkwam. Maar deze keer moesten we langer wachten. Over het algemeen wordt het aan de laadpalen steeds drukker! Het is hoogtijd om het aantal snelladers serieus uit te breiden…

Advertentie
Advertentie
Advertentie