of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

Vergeten model: de originele Volkswagen Passat W8

Een V8 onder de motorkap van de VW Passat? Dat zou vandaag ondenkbaar zijn. Zowat vijftien jaar geleden was het dat niet: de Passat W8 had het gemunt op BMW en Mercedes.

Geschreven door François Piette

28 December 2016

Advertentie

Eind jaren 90 wilde Ferdinand Piëch Volkswagen naar een hoger niveau tillen. Hij liet daarom een topversie van de Passat onderzoeken, met een bijzondere motor. Piëch wou acht cilinders, maar de bestaande V8-motoren van zustermerk Audi mochten niet gebruikt worden. Een onmogelijke opdracht?

Twee bewerkte VR6-motoren

De motor is eigenlijk een samensmelting tussen twee VR6-blokken (met zescilinders in V en een bijzonder scherpe hoek van 15 graden). Van het resultaat lieten de ingenieurs nog eens vier cilinders achterwege. Deze bijzondere mengeling gaf als resultaat de W8, een motor met een centrale hoek van 72 graden en twee kleine VR4-blokken. De vier liter grote atmosferische motor produceerde 275 pk bij 6.000 tpm en 370 Nm bij 2.750 tpm. In die tijd klassieke cijfers voor een motor van die grootte.

Prestaties

Met meer dan 1,8 ton op de weegschaal was de Passat W8 geen sportwagen. Nochtans had hij maar een zevental seconden nodig om 100 km/u te halen en snelde hij tegen 250 km/u over de Duitse snelwegen. Zijn uitstekende afwerking, vierwielaandrijving en optionele Tiptronic-automaat met vijf verzetten (standaard had hij een manuele zesbak) moesten de premiumklanten overtuigen. Maar die kozen liever voor de status en het imago van een BMW.

Vandaag

De Passat W8 werd geproduceerd tussen 2001 en 2004 en zou wel eens een collector’s item kunnen worden. Ondanks het feit dat hij zeldzaam is, is hij niet bijzonder gegeerd, en kost hij meestal minder dan € 5.000. In onderhoud is de W8 natuurlijk duurder dan een klassieke viercilinder, maar door de distributieketting vermijd je de vervangingskosten van een distributieriem. Het verbruik kan worden bestempeld als redelijk, met een gemiddelde dat lager ligt dan 14 l/100 km.

Achter het stuur zal de Passat W8 je verleiden door zijn motorklank, maar het extra gewicht op de vooras nodigt niet echt uit tot het opzoeken van bochtige wegen. Een Duitse snelweg is duidelijk zijn natuurlijke habitat.
François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Volkswagen Passat of vergelijkbare auto

Volkswagen

Passat Variant

37 990 €

2025

12 823 km

Benzine

150 pk

Automaat

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Groot-Bijgaarden - Volkswagen & Commercial Vehicles

Groot-Bijgaarden

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat Variant

43 970 €

2024

31 978 km

Hybride

150 pk

Automaat

9 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat

16 890 €

2017

101 523 km

Benzine

150 pk

Automaat

119 g/km

date

B&Y Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat Variant

27 495 €

2022

32 513 km

Hybride

218 pk

Automaat

36 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat Variant

35 990 €

2025

4 979 km

Benzine

150 pk

Automaat

150 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Anderlecht - Volkswagen & Commercial Vehicles

Anderlecht

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat Variant

27 995 €

2022

39 465 km

Hybride

218 pk

Automaat

36 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat

18 990 €

2019

78 108 km

Benzine

150 pk

Automaat

126 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat Variant

31 495 €

2024

33 538 km

Benzine

150 pk

Automaat

123 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

-