Keren we even terug naar de 25 Uren van 2008. De overwinning wordt door een Engels team weggekaapt, maar in het team zit ook een Belg. Twaalf maanden later keert Gilles Debrus naar Spa-Francorchamps terug met JPR Motorsport, waarbij ze de duidelijke intentie hebben om de … Union jack opnieuw te laten schitteren. Ontmoeting met de meest “Britse” piloot onder de Belgen in de VW Fun Cup.
Kan je in enkele woorden jouw sportief parcours even schetsen?
In 2007 startte ik in het Duitse VW Fun Cup kampioenschap. Ik wou graag verder vooruitgang maken en heb tussen Duitsland en Groot-Brittaniê gependeld, waarbij ik een tiental keer een trofee mocht mee naar huis nemen… met daarbij de overwinning in de 25 Uren. Dit jaar reed ik twee wedstrijden voor JPR in Brands Hatch. Een schitterend circuit dat in minder dan een minuut tal van moeilijkheden concentreert. Verder rijd ik nog in de Belgische Clio Cup. Een erg sterke competitie, waar erg hard om de plaatsjes gevochten wordt. Tot nu toe heb ik slechts 2 punten kunnen scoren, maar ik durf toch te zeggen dat heel wat concurrenten blij zouden zijn met dit resultaat.
Waarom race je in het buitenland?
Ik ontdek er nieuwe circuits en kan daardoor vooruitgang maken. Ik zal je een geheimpje toevertrouwen. Ik oefen geregeld op een simulator en als we op een circuit toekomen dat iedereen behalve ik kent, ben ik dadelijk mee. Zo heb ik trouwens mijn vrienden van JPR Racing kunnen overtuigen om me op hun topwagen voor de 25 Uren 2008 in te zetten.
Kan je JPR even voorstellen, wat zijn hun sterke en hun zwakke punten ?
JPR prepareert en verhuurt een tiental Fun Cups voor de Engelse competitie. Huispiloten zijn Paul Rose, Steve Harris en Ally McKever. De eerste twee hebben hun vorming in de Radical gekregen, terwijl Ally resoluut voor de uithouding koos. Een erg sterke troef in het team is dat ze nooit tweemaal dezelfde fout maken. Zo kregen ze bvb in 2007een zwarte vlag voor een niet functionerend achterlicht. In 2008 hebben ze dan ook … twee paar achterlichten met aparte bekabeling gemonteerd. Bovendien kennen ze geen zwakke punten, hoewel ze tegenover de favorieten wat achterstand hebben. Bij de 25 Uren maakt onze TDI BleuMotion immers zijn debuut.
Heeft de overwinning in 2008 bijzondere herinneringen opgeleverd?
In de vroege ochtend telden we 3 ronden voorsprong op onze dichtste achtervolgers, tot een stevige aanrijding op Blanchimont ons tot een lang oponthoud aan de box dwong. Uiteindelijk konden we als 2de weer de piste op, met enkele seconden achterstand op Pierre Piron, Alain Delrez en Vincent Vosse. Toen ik me klaar maakte om weer te vertrekken, vroeg ik aan Steve wat ik moest doen: de overwinning of het podium? “Het podium”, antwoordde hij. Met dit consigne in het hoofd nam ik plaats in de auto, maar terwijl Steve me vastgespte veranderd zijn discours: “De overwinning Gilles, ga voor de overwinning!”
Wat zijn dit jaar de ambities van JPR en welke teams vrezen jullie het meest ?
De ambitie is duidelijk: winnen! Maar vijftien of twintig teams koesteren dezelfde ambitie… Ik vrees niemand in het bijzonder, maar heb enorm respect voor Maxime Martin, mijn persoonlijk coach, en zijn ploegmaats Maxime Soulet, Ludovic Sougnez en Nico Verdonck. Als ik toch moet verliezen, zou ik mijn geld op deze equipe zetten.